Hej jag funderar på att ta bort Windows Vista för jag är så less. På min bärbara dator Fujitsu siemens computer modell Amilo pi2515 och hur gör jag för att ta bort Windows Vista och sen kunna installera Linux ubuntu och vilka problem kan det uppstå? och sen undrar jag har ett mobilt bredband och hur man gör att det fungerar på Linux ubuntu om det finns drivrutiner till den.
Löst
Senast redigerad av 3 Nikeboy, redigerad totalt 2 gång.
Det finns lite olika sätt att få in ubuntu. Du kan lägga in det igenom windows så det blir som ett program inni windows. Du kan också lägga in det "på riktigt" och då kan du välja mellan att ta bort Vista eller att ha båda systemen sida vid sida i datorn. Fördelen med det är att du då kan välja vilket (ubuntu eller vista) du sätter igång när du startar datorn. Detta kan kännas tryggt ifall du inte har använt linux förrut, det kan komma tider när nåt inte funkar eller det inte är som du är van och då kan du gå över till vista en stund. Jag gjorde på detta sättet (för några år sen) och har faktiskt kvar mitt gamla WinXp i datorn. Det blev dock så att jag helt slutade använda nåt annat än ubuntu efter ett tag. När du bestämmt dig för att lägga in ubuntu startas en partitionerare. Det är ett program för att stycka upp din hårddisk och bestämma vad ska vara var. Då väljer du att minska den del av hårddisken som Vista sitter på och skapa i stället en ny del som du lägger ubuntu på. Om du väljer att helt blåsa bort Vista, så kan den plockas bort när du sätter in ubuntu.
Det du ska göra är att hämta ner och bränna en Live CD skiva. Starta datorn med den i, och då startar datorn i ubuntu. Ingenting skrivs till datorn eller ändras, så det är ett fullkomligt säkert sätt att testa om ubuntu är nåt för dig (jag hoppas det!). Det finns länkar till iso filerna på första sidan här i portalen.
Ang ditt mobila bredband, kan du ge mer information om vad du har? Annars kan du ju se om det går att få igång det när du kör med Live CD skivan. Om det funkar där så ska det funka även om du installerar ubuntu.
Ett tips eftersom det snart släpps en ny version av Ubuntu så vänta tills den är släppt.Testa gärna att starta den direkt från skivan utan att installera den, du har 3 olika versioner att välja på dels Kubuntu som är väl den som är mest lik Windows och som har KDE som fönsterhanerare sen har du har du den vanliga Ubuntu som har Gnome som fönsterhanterare och sen har Xubuntu som passar till de datorer som har lite minne.Kolla med andra som har en likadan dator som du vart problemen kan finnas.