(hardy)
har trixat halva dagen med att få dvd att fungera. men endast vissa skivor fungerar.
filmen battleship potemkin startar och fungerar men två andra dvd filmer hittas inte alls. den externa dvdn läser men datorn hittar inget.
den ena skivan hittades tidigare innan jag installerade stöd paketen för dvd. men gick inte att läsa då jag inte hade stöd för det.
Jag har installerat dvdread och libdvdcss2 för att kopieringsskydd och kryptering inte ska vara i vägen.
min externa dvd har varit lite konstig tidigare, men inte såhär störigt.
det var en film som först funkade men senare inte alls hittades medan andra skivor funkade.
har googlat utan att hitta nått liknande. helt stört.
hade faktiskt missat "ubuntu restricted extras" på den här installationen. konstigt att en dvd funkade endå. men den hittar fortfarande inte skivorna.
dvd problem
Re: dvd problem
I vissa fall, på lite äldre datorer, kan det vara IDE-kabeln. De äldre kablarna hade bara 40 ledare mens de nyare har 80 ledare. När jag gick över till Linux hade jag också problem med DVD'n, windows hade liksom dolt problemet på nåt sätt.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
det är en extern usb dvd. datorn är ny och dvdn är inte jätte gammal.
Ursäkta dröjsmålet men det behövs lite mer info som vi kan få via terminalen med kommandona;
lsusb
och
sudo fdisk -l
När enheten är påslagen med skiva i.
Du kan också testa att starta filmspelaren du använder från terminalen och därefter starta en film på enheten. Filmspelaren producerar då förhoppningsvis text i terminalen som ger fler ledtrådar.
Jag rekommenderar smplayer (frontend till mplayer) och startas med kommandot;
smplayer
(stäng inte terminalen)
lsusb
och
sudo fdisk -l
När enheten är påslagen med skiva i.
Du kan också testa att starta filmspelaren du använder från terminalen och därefter starta en film på enheten. Filmspelaren producerar då förhoppningsvis text i terminalen som ger fler ledtrådar.
Jag rekommenderar smplayer (frontend till mplayer) och startas med kommandot;
smplayer
(stäng inte terminalen)
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!