problem med att starta upp ubuntu från hårddisk
problem med att starta upp ubuntu från hårddisk
hej är ny här och har noll erfarenhet av linux men vill lära mig så tog en gammal burk hemma och installerade ubuntu på den.
körde live cd från skivan först och allt fungerade bra gick till och med att surfa. lekte runt en stund och instalerade sedan ubuntu.
men direkt efter första omstart i samband med installationen så vill ubuntu ej starta från hårddisken. händer ingenting. i med cd igen och valde starta från 1 disk (finns bara 1 i datorn) men får efter en stund felmedelande..
booting from local disk
isolinux: disk error 05 ax = 0000, drive 80
boot failed press a key to retry
får detta om och om igen
körde live cd från skivan först och allt fungerade bra gick till och med att surfa. lekte runt en stund och instalerade sedan ubuntu.
men direkt efter första omstart i samband med installationen så vill ubuntu ej starta från hårddisken. händer ingenting. i med cd igen och valde starta från 1 disk (finns bara 1 i datorn) men får efter en stund felmedelande..
booting from local disk
isolinux: disk error 05 ax = 0000, drive 80
boot failed press a key to retry
får detta om och om igen
SV: problem med att starta upp ubuntu från hårddisk
kan lägga till lite mer info.
har en gammal hårddisk med nått gammalt w98 på om jag byter och sätter i den så startar datorn upp med w 98 och det funkar så borde väl vara nått som fattas på hårddisken jag installerade ubuntu på. kan lägga till att den funkade bra med w98 innan jag rörde nått. har även tagit ur den ur datorn och formaterat om den i en annan dator och sökt fel på den men utan resultat. monterat tillbaka den i den här datorn och instalerat ubuntu en gång till men med samma resultat samma fel..
har en gammal hårddisk med nått gammalt w98 på om jag byter och sätter i den så startar datorn upp med w 98 och det funkar så borde väl vara nått som fattas på hårddisken jag installerade ubuntu på. kan lägga till att den funkade bra med w98 innan jag rörde nått. har även tagit ur den ur datorn och formaterat om den i en annan dator och sökt fel på den men utan resultat. monterat tillbaka den i den här datorn och instalerat ubuntu en gång till men med samma resultat samma fel..
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Har du testat så att det inte är några fel på skivan du installerade ifrån?
I menyn man kommer till finns frågan om skivan skall kollas efter fel. Första skivan jag brände visade sig innehålla ett fel som i mitt fall gjorde så att inte firefox fungerade.
I menyn man kommer till finns frågan om skivan skall kollas efter fel. Första skivan jag brände visade sig innehålla ett fel som i mitt fall gjorde så att inte firefox fungerade.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
kollade skivan och stod nått när man var klar att skivan innehöll 0 felaktigheter. så antar att skivan är ok. kollar den en gång till nu för säkerhets skull
- ZX Spectrum
Jag är själv ganska så ny med Ubuntu, men har fått några meriter på vägen när jag själv installerade, dock så har jag ganska så lite erfarenhet av Linux.
Har du haft Windows på denna maskinen innan så du vet att hårddisken fungerar?
Kan också bero på om datorn är för gammal (tror jag). Finns nämligen en distribution som heter xubuntu som är till för äldre datorer.
Har du haft Windows på denna maskinen innan så du vet att hårddisken fungerar?
Kan också bero på om datorn är för gammal (tror jag). Finns nämligen en distribution som heter xubuntu som är till för äldre datorer.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
kollat skivan igen
check finished 0 checksums failed
är en gammal p2 400 256ram allt funkade ju med cd skivan så då borde det väl fungera sedan också?
hårddisken funkade ju med windows 98 i alla fall dock är den ju gammal men verkar vara ok och inga skadade sektorer och formaterat om den i annan dator. som sagt
har instalerat ubuntu 6,10 desktop i 386 för att förtydliga det hela
check finished 0 checksums failed
är en gammal p2 400 256ram allt funkade ju med cd skivan så då borde det väl fungera sedan också?
hårddisken funkade ju med windows 98 i alla fall dock är den ju gammal men verkar vara ok och inga skadade sektorer och formaterat om den i annan dator. som sagt
har instalerat ubuntu 6,10 desktop i 386 för att förtydliga det hela
- ZX Spectrum
Hittar ingen bra sida för att kolla vilka krav som ställs på datorn för en Ubuntu-installation.
Någon som vet?
Jag har inga fler idéer på vad det kan vara annars.
Någon som vet?
Jag har inga fler idéer på vad det kan vara annars.
p2 400 256ram räcker men det blir inte över. Kanske bättre att prova med Dapper 6.06? Edgy 6.10 är lite "experimentel" och några har problem med den.
Allra bäst att prova med Xubuntu kusinen för den kräver inte lika mycket ram som Ubuntu med Gnome (eller Kubuntu med KDE).
Allra bäst att prova med Xubuntu kusinen för den kräver inte lika mycket ram som Ubuntu med Gnome (eller Kubuntu med KDE).
hej igen kan berätta att problemet var hårddisken. tog en annan hårddisk och installerade om allt ytterligare en gång och nu funkar det. datorn funkar i alla fall bättre än med windows 98
naturligtvis lite seg ibland men inte mer än man kan leva med.