dual-boot Ubuntu/XP på 2st HDD?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
jfk
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

dual-boot Ubuntu/XP på 2st HDD?

Inlägg av jfk »

Jag kör idag Ubuntu 8.10 och den HDD (/dev/sda) som sitter i datorn just nu har tre partitioner:
/dev/sda1 : boot
/dev/sda2 : /home (på denna har jag en massa filer som jag inte vill bli av med)
/dev/sda3 : linux-swap

Jag har dock en till HDD som jag vill installera XP på, (jag har vissa program från jobbet som vill ha XP + spel). Jag har läst lite grann och de flesta rekommenderar att man först installerar XP och därefter Ubuntu eftersom att XP:s boot fuckar upp det mesta efter en installation.

Jag tänkte då att eftersom jag snart skall installera Jaunty 9.04 så gör jag så här:

1) Kopplar först ur kabeln till den HDD (/dev/sda) som sitter i datorn just nu
2) skruvar in den nya HDD och installerar XP på den (sätter även att den skall vara först i boot-ordningen så att XP inte ballar ur.
3) In med en Live-CD på 9.04, samtidigt som jag kopplar in den andra HDD (den som är /dev/sda ovan)
4) formaterar den första boot-partitionen och installerar därefter 9.04 på den
5) i samband med installationen sätter jag att den andra partitionen skall vara /home och då borde mina filer vara kvar, eller?
6) dual-bootar med XP och 9.04!! ;D (där systemen ligger på två olika HDD)

Frågor:
skall jag göra som i 5) när jag installerar, eller skall jag göra hela installationen av 9.04 på den första partitionen och sedan editera fstab så att /home pekar på rätt ställe?
Innan jag gör allt detta så tänkte jag spara så många inställningar som möjligt enligt denna tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=38776

Är det någon som har några andra tips eller??

tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: dual-boot Ubuntu/XP på 2st HDD?

Inlägg av Cadryc »

Jag har installerat om Ubuntu några gånger och återanvänt min separata /home. I installationen av Ubuntu så väljer jag manuell partionering, och väljer monteringspunkten /home på rätt partition. Se noga till så den inte är markerad för formattering. Om man valt samma användarnamn (kanske även måste ha samma datornamn) så får man bl.a. t.o.m. samma bakgrundsbild på skrivbordet, samma flikar öppna i Firefox.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Jag har aldrig behövt hålla på att koppla bort hårddiskar när jag skall installera operativsystem, min uppfattning är att det är helt onödigt.Montera dit båda hårddiskarna och bygla den ena som master och den andra som slav, installera sen Windows på den som är master och har du en stor hårddisk så skapa bara en partion som du tycker räcker för Windows och obs ta till lite extra för Windows har en förmåga att växa beroende på att uppdateringarna gör att Windows växer.Sen när du har fått Windows att fungera kan du börja att installera Ubuntu, den svåraste biten när man har 2 operativsystem på en dator är att skapa partioner. Den partion som du har Windows på den som heter "C" blir "sda1 helt enkelt för att den ligger på den hårddisk som är master eller i Ubuntu sda och då får den som är slav beteckningen sdb. Jag brukar när jag gör en sådan installation använda en manuell partion så att jag kan välja vart jag ska lägga de olika partionerna. Ett tips skapa en partion i Windows som du har som lager och se till att du monterar den I Ubuntu då har du ett smidigt sätt att flytta filer mellan Windows och Ubuntu.I medan att du installera Windows först och sen Ubuntu så får du en bootmeny så att du kan välja vilket operativsystem du ska använda.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ja, i princip kan du göra så som du beskriver. Dock saknar jag vad du har för diskar och hur du slutligen kopplar in dem.

Om jag ser på hur jag gjort vilket kanske är precis som du tänkt dig. Jag har två HDD/IDE-diskar. På masterdisken har jag mina Linux OS och på slavdisken WinXP. Om man nu antar att båda diskarna är inkopplade så skulle jag göra så här:

1) Koppla ur masterdisken HDD1

Då blir slavdisken HDD2 lika med en master, dvs första disken

2) Installera WinXP på HDD2

Både WinXP och Windows MBR installeras på HDD2

3) Koppla in HDD1 igen och installera Ubuntu på HDD1

Både Ubuntu och Grubs MBR installeras på HDD1.
Nu har du grubs dualboot med Ubuntu och WinXP på HDD1.
Ubuntu hamnar på sda och WinXP på sdb.

Klart!

Behöver du senare installera om WinXP så bara att koppla ur HDD1 under installationen. Vidare så kan du starta upp Windows även om du inte har HDD1 inkopplad vilket kan vara en fördel i vissa fall eller starta upp WinP direkt via Bios bootmeny om ditt bios har den funktionen, dvs aldrig rådlös ;)

Om du inte tänker skapa, ta bort eller förändra partitionerna på sda utan bara installera om Ubuntu på sda1 (/) ser jag inget behov att backa upp sda2 (/home) men det avgör du. Se bara till att formatering inte är ibockad för /home när du installerar om Ubuntu (manuell medtod).
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Bowmores förslag är väldigt snyggt, det hade jag kört på.
norhager skrev:Jag har aldrig behövt hålla på att koppla bort hårddiskar när jag skall installera operativsystem, min uppfattning är att det är helt onödigt.Montera dit båda hårddiskarna och bygla den ena som master och den andra som slav, installera sen Windows på den som är master och har du en stor hårddisk så skapa bara en partion som du tycker räcker för Windows och obs ta till lite extra för Windows har en förmåga att växa beroende på att uppdateringarna gör att Windows växer.Sen när du har fått Windows att fungera kan du börja att installera Ubuntu, den svåraste biten när man har 2 operativsystem på en dator är att skapa partioner. Den partion som du har Windows på den som heter "C" blir "sda1 helt enkelt för att den ligger på den hårddisk som är master eller i Ubuntu sda och då får den som är slav beteckningen sdb. Jag brukar när jag gör en sådan installation använda en manuell partion så att jag kan välja vart jag ska lägga de olika partionerna. Ett tips skapa en partion i Windows som du har som lager och se till att du monterar den I Ubuntu då har du ett smidigt sätt att flytta filer mellan Windows och Ubuntu.I medan att du installera Windows först och sen Ubuntu så får du en bootmeny så att du kan välja vilket operativsystem du ska använda.
Om man har blandat SATA och IDE (dvs PATA) så är det klokt att koppla ur hårddiskar när man installerar WinXP, den har nämligen svårt att skilja på hårddiskarna när det är mixat SATA och IDE, en gång formaterade jag fel hårddisk, fast jag valt rätt.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"