Det tar även lång tid innan man kommer förbi detta meddelande och det är väldigt jobbigt att behöva vänta ut det varje gång.CIFS VFS no response for CMD 50 mid 9202
CIFS VFS no response for CMD 50 mid 9202? [LÖST]
CIFS VFS no response for CMD 50 mid 9202? [LÖST]
Jag har min lagring i servern och delar ut det via Samba och använder mig av CIFS för att montera enheterna på denna dator. Men när jag stänger ner Ubuntu får jag detta felmeddelande:
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Konservburk
Re: CIFS VFS no response for CMD 50 mid 9202?
Se till att avmontera INNAN nätverket stängs ner.
Hur ordnar jag det? Manuell avmontering känns inte vidare aktuellt. 

- Konservburk
Finns fler sätt, men det är nog enklast med ett lämpligt init-skript i /etc/rc0.d och /etc/rc6.d skulle jag gissa.
Jag kan säkerligen googla mig till ett svar men det känns som att du redan sitter på det?
Jag fattade f.ö. noll av det du snackade om.

- Konservburk
Ved du vad ett init-skript är och hur ett sådant fungerar?
Det finns redan ett färdigt init-skript /etc/umountnfs.sh som avmonterar alla nätverksfilsystem. Men har du mer speciella behov så kan du behöva ordna ett helt eget.
Du vill hur som helst fixa så att skriptet körs vid avstängning och omstart (innan nätverket stängs ner). Det brukar räcka att skapa lämpliga symlänkar i /etc/rc0.d och /etc/rc1.d som pekar på init-skriptet i fråga.
Det finns redan ett färdigt init-skript /etc/umountnfs.sh som avmonterar alla nätverksfilsystem. Men har du mer speciella behov så kan du behöva ordna ett helt eget.
Du vill hur som helst fixa så att skriptet körs vid avstängning och omstart (innan nätverket stängs ner). Det brukar räcka att skapa lämpliga symlänkar i /etc/rc0.d och /etc/rc1.d som pekar på init-skriptet i fråga.
Inte en aning. Du får gärna berätta hur jag ordnar detta? Jag är bambi på hal is just nu.
- Konservburk
Typ så här:
Men det förutsätter att /etc/init.d/umountnfs.sh både finns och gör det du vill, samt att nätverket stängs ner av ett init-skript med högre nummer än 10. Ta dig en titt i katalogerna /etc/rc0.d och /etc/rc6.d och se efter hur upplägget ser ut.
Kod: Markera allt
ln -s /etc/init.d/umountnfs.sh /etc/rc0.d/K10umountnfs.sh
ln -s /etc/init.d/umountnfs.sh /etc/rc6.d/K10umountnfs.sh
Uhm.. Du menar inte på allvar att alla som har en nätverksenheter måste gå igenom denna process? Det lär väl finnas något enkelt sätt att lösa detta på? Jag har ingen större lust att läsa kurser om nätverk i 5 år för att kunna lösa detta problem som borde vara så självklart att det gör mig upprörd bara jag tänker på det. 

- Konservburk
Vad kräver 5 års kurser? Insikten att du bör avmontera nätverksfilsystemen innan nätverket stängs ner?
Jag är inte riktigt med på var skon klämmer här. Men fråga på så kanske vi kan reda ut det hela.
Jag är inte riktigt med på var skon klämmer här. Men fråga på så kanske vi kan reda ut det hela.

Jag överdrev lite.
Nej men det du har berättat fattar jag ingenting av.. En enkel sak som att den avmonterar nätverksenheterna innan nätverket släcks ner borde väl vara en självklar sak? Eller är det för att fstab är inblandad?
Jag vill veta hur man enklast ordnar det.

Jag vill veta hur man enklast ordnar det.
- Konservburk
Man kan ju tycka att den borde göra det som standard. Men nu gör den uppenbarligen inte det eftersom du drabbas av det där felet.
Enklast är att skapa symlänkarna som jag föreslagit och hoppas på att /etc/init.d/umountnfs.sh verkligen avmonterar dina nätverksfilsystem.
Fungerar det inte så skapar du ett eget init-skript med rätt avmonteringskommandon. Men låt oss inte gå händelserna i förväg. Den dagen den sorgen.
Enklast är att skapa symlänkarna som jag föreslagit och hoppas på att /etc/init.d/umountnfs.sh verkligen avmonterar dina nätverksfilsystem.
Fungerar det inte så skapar du ett eget init-skript med rätt avmonteringskommandon. Men låt oss inte gå händelserna i förväg. Den dagen den sorgen.
Är det riskfritt att skapa symlänkarna? 

- Konservburk
Ingenting du gör som root är helt riskfritt. Men det beror iofs på vad du menar med "riskfritt". Din dator lär hur som helst inte bli obrukbar. Funkar det inte som du tänkt dig så kan du alltid ta bort symlänkarna igen.
Hade glömt denna tråden. Hittade denna enkla lösning som fungerar utmärkt för mig:
http://blog.avirtualhome.com/2008/03/10 ... s-related/
http://blog.avirtualhome.com/2008/03/10 ... s-related/