modem gått havoc, äter mig levande.[löst]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
dlink

modem gått havoc, äter mig levande.[löst]

Inlägg av dlink »

jag har absolut ingen anning om det här är ett ubuntu relaterat problem eller om det är ett helt värdelöst trådlöst modem jag har fått tag på bara, men eftersom jag inte kan testa mot något annat operativsystem så chansar jag här.

Har haft betydande problem med airplus Xtreme G trådlöst modem från d-link kopplingen går ner var och varannan minut och då menar jag verkligen var och varannan minut. får bokstavligt talat resa mig upp och dra ut och stoppa in kontakten så jag kan restarta modet minst ett dussintal gånger om dagen. nu har det varit såhär i flera månader, och har redan hittat små gråhårstrån, och jag är inte ens 25 än. kan ni se hur desperat jag är?

ska det verkligen vara så här hemskt, eller kan det vara något bakomliggande som skapar dessa problem?
Senast redigerad av 4 dlink, redigerad totalt 19 gång.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: modem gått havoc, äter mig levande.

Inlägg av Hund »

Jag skulle tro att det är din router. Den modellen är inte ny och jag vet att D-Link var grymt dåliga förr i tiden. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
dlink

Inlägg av dlink »

Hund skrev:Jag skulle tro att det är din router. Den modellen är inte ny och jag vet att D-Link var grymt dåliga förr i tiden. :)

är det så illa? :-[

kom ihåg att modemet var inte precis det billigaste, och dem rekommenderade det starkt. försäljare pust, när ska man lära sig :'(

tack för hjälpen iaf
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag skulle tro det, jag vet absolut ingenting säkert så lita inte blint på det jag tror. :P Hur gammal är den? Vad kostade den?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
dlink

Inlägg av dlink »

Hund skrev:Jag skulle tro det, jag vet absolut ingenting säkert så lita inte blint på det jag tror. :P Hur gammal är den? Vad kostade den?

säkert 1.5-2 år gammal, men fick den inte att fungera riktigt på ubuntu förren några månader sedan. vet faktiskt inte varför vi köpte den från första början, var egentligen som ett extra köp till stationära men den stod ju still hela tiden så där ansåg vi inte varför vi skulle bry oss om med modemet när det gick lika smidigt att ha sladden i den och vi försökte först för några månader sedan försöka få igång modemet, men den gick säkert på närmare 700-800

vart förmodligen helt grundlurad :-\
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: modem gått havoc, äter mig levande. [löst]

Inlägg av Rune.K »

Det behöver inte vara något större fel på din router.
Börja med att stäng av det som heter typ airplus, accelererat eller xtreme i routern.
Använd bara lägsta värdet som troligtvis är 54Mbit/s
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Tråden är markerad som löst - men jag är nyfiken på vad lösningen egentligen var?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

webaake skrev:Tråden är markerad som löst - men jag är nyfiken på vad lösningen egentligen var?
Undrar jag med...

I routern kan man gå till fliken Home och klicka på knappen Wireless.
Där 2 viktiga inställningar som jag har så här >
Super G Mode : disabled
Extended Range Mode : Disabled
Testa, det är billigare än en ny AP ;D
dlink

Inlägg av dlink »

webaake skrev:Tråden är markerad som löst - men jag är nyfiken på vad lösningen egentligen var?
var kanske lite väll snabb på fingrarna så markerade tråden som löst eftersom jag trodde det var modemet det var fel på och ingenting jag kunde göra åt det. ledsen för det ;)

edit: uppdaterat nu :P
dlink

Inlägg av dlink »

Rune.K skrev:Det behöver inte vara något större fel på din router.
Börja med att stäng av det som heter typ airplus, accelererat eller xtreme i routern.
Använd bara lägsta värdet som troligtvis är 54Mbit/s
Rune.K skrev:
Undrar jag med...

I routern kan man gå till fliken Home och klicka på knappen Wireless.
Där 2 viktiga inställningar som jag har så här >
Super G Mode : disabled
Extended Range Mode : Disabled
Testa, det är billigare än en ny AP ;D
hittade inte vart man kunde ställa in värdena på hastigheten men testat stänga av Super G Mode får se om det fungerar

markerar tråden som löst för tillfälligt och bumpar upp tråden om problemet kvarstår igen :-*

tack för hjälpen allihopa
dlink

Inlägg av dlink »

uppdatering: 4 minuter efter jag uppgraderat inställningarna så slutar det att fungera hör och häppna, igen!. fast ska testa dra ut och in kontakten en gång, vet inte riktigt om modemet kan restartas riktigt utan att få strömmen bruten.

om inte det här fungerar så lär det bli ett nytt modem eller närmsta bro
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ipix »

Firmware uppdatering brukar alltid vara en bra ide med d-link, kolla på hemsidan om det finns någon nyare firmware
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det är en accesspunkt som kräver mycket tålamod att få igång.
Jag fick min gratis av en som inte kunde använda den.
Det är nog ett år sedan, men den har fungerat sedan dess.
Har du torrentprogram igång alltid så kan det vara det som strular till det.
då gjorde jag som så att jag nollställde den helt med ett gem instucket tio sekunder i hålet bredvid strömpluggen.
därefter eventuell uppdatering av firmware.
dlink

Inlägg av dlink »

okej testade surfa runt litegran med dem nya inställningarna och det var helt olidligt, så beslutade att jag skulle in på tptest.se och testa deras bredband test.

1.08/0.22 ner/upp med en ping på över 797ms
sitter på telia 8/1 så gissar att det kan inte vara så hemskt bra, tidigare uppmätt nästan att jag kommer upp i fullt på båda

ska det verkligen gå så här långsamt utan super g mode?

edit: kanske ska klargöra hade på super g mode förut men turbon avställd. testat tredje och sista alternativet den här gången sen vet jag inte riktigt vad jag ska göra, super g mode dynamic turbo och se om det fungerar.
dlink

Inlägg av dlink »

ipix skrev:Firmware uppdatering brukar alltid vara en bra ide med d-link, kolla på hemsidan om det finns någon nyare firmware
Rune.K skrev:Det är en accesspunkt som kräver mycket tålamod att få igång.
Jag fick min gratis av en som inte kunde använda den.
Det är nog ett år sedan, men den har fungerat sedan dess.
Har du torrentprogram igång alltid så kan det vara det som strular till det.
då gjorde jag som så att jag nollställde den helt med ett gem instucket tio sekunder i hålet bredvid strömpluggen.
därefter eventuell uppdatering av firmware.

hur menar du men tålamod, att man ska bara hänga i, och att det kommer släppa och tillslut fungera som det ska fungera? eller att det är många inställningar på funktionen som man måste hitta rätt balans på?

men är det verkligen inte menat att modemen inte fungerar med torrent? tror jag läste någonstans att torrent trafiken motsvarar runt 60-70% av all internettrafik så det låter lite konstigt om dem inte skulle anpassa modemen just efter torrent också. men jo har märkt att det krånglar extra mycket när jag har en torrentfil öppen ibland kan jag få starta om modemet 7-8 ggr under en timme för få upp internet igen.

men det kraschar när man bara surfar också, det är där problemet ligger :-[

http://www.dlink.com/search/?qry=di-624

*** This is a discontinued product. *** :-X

känns precis som jag klev på en landmina betyder det att dem inte levererar uppdateringar längre?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Kanske detta kan vara något?
http://www.defblog.se/permalink/1814.html

Din Dlink tillhör tyvärr den värsta sortens skit som någonsin producerats av det företaget. Så bästa lösningen är helt klart att köpa nytt, om plånboken tillåter såklart. :)

Rekommenderar en D-link DIR-655 (eller anna i samma serie), bättre router för pengarna existerar inte!
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Med tålamod menar jag bl.a att AP:en är olidligt långsam med att uppdatera ändringar man gjort.
Nu kör jag inte torrent trådlöst, så där har jag inget problem.
Han som jag fick den av försökte köra torrent via det trådlösa och han fick aldrig det till att fungera.
Jag har stängt av allt "onödigt" i routern och den duger för mitt behov.

Men i ditt fall är det nog enklare att köpa en ny AP/router.
dlink

Inlägg av dlink »

Emil.s skrev:Kanske detta kan vara något?
http://www.defblog.se/permalink/1814.html

Din Dlink tillhör tyvärr den värsta sortens skit som någonsin producerats av det företaget. Så bästa lösningen är helt klart att köpa nytt, om plånboken tillåter såklart. :)

Rekommenderar en D-link DIR-655 (eller anna i samma serie), bättre router för pengarna existerar inte!
Rune.K skrev:Med tålamod menar jag bl.a att AP:en är olidligt långsam med att uppdatera ändringar man gjort.
Nu kör jag inte torrent trådlöst, så där har jag inget problem.
Han som jag fick den av försökte köra torrent via det trådlösa och han fick aldrig det till att fungera.
Jag har stängt av allt "onödigt" i routern och den duger för mitt behov.

Men i ditt fall är det nog enklare att köpa en ny AP/router.
a

gjort exakt det som står i defblog så nu får man se vad som händer, men hittils verkar det ganska lovande.
tx-rate 11
10mbit
50% effekt
det lustiga är att nu för första gången får jag 4 staplar (lovande, verkar väldigt lovande ;D )

testat uppdaterat AP:et ett flertal ggr och det verkar inte vara några problem på den fronten, utan uppdateras nästan genast verkar det som.

tack för tipset, problemet är att jag inte har så jättemycket pengar att röra mig runt med för tillfället, men ska kolla upp det tror doc den är lite väll avancerad för mig eftersom jag sitter inte heller på den snabbaste linan så att säga.

men tror jag inte kan komma så mycket längre än så här tack för hjälpen allesammans, bara att hålla tummarna att dem här förändringarna gör sussen
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"