Pekaren rör sig okänsligt
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Pekaren rör sig okänsligt
Hejsan!
Jag har ett litet problem. Jag använder Ubuntu 8.10 på en Eee PC 901.
Min pekplatta dog när jag försökte ta bort touchpad-klicket. Hursomhelst fick jag igång den och nu är allt som det ska förutom en sak:
Känsligheten är väldigt låg och det är väldigt svårt att få pekaren rakt över ett objekt eller meny. Pekaren rör sig väldigt hackigt. Å andra sidan när jag kopplar en USB-mus till datorn fungerar det bra och smidigt. Pekaren rör sig sakta och fint och inte hoppigt.
När jag tog bort touchpad-klicket och när touchpaden dog, använde jag Gsynaptics Touchpad, men när jag skulle välja de inställningar jag ville ha i Cxonfigure Touchpad på acceleration så åkte mätaren ner till noll, så jag kunde inte röra min pekare. Jag kör Ubuntu på min Eee PC som sagt, och fönstrena är lite för stora för skärmen och jag kan inte se knappen längst ner. jag vet inte om det står "Stäng" eller "Acceptera" så jag vet inte om man behöver trycka på den. Kan det vara det som är felet? Just nu är allt tillbaka till noll och Gsynaptics funkar inte. Det står att jag måste sätta SHMConfig till true, vilket jag har glömt bort hur man gör. Men huvudproblemet är nu att pekaren rör sig hackigt och okänsligt över skärmen.
Vad kan jag göra för att få det att bli smidigare?
Tack på förhand!
Henrik
Jag har ett litet problem. Jag använder Ubuntu 8.10 på en Eee PC 901.
Min pekplatta dog när jag försökte ta bort touchpad-klicket. Hursomhelst fick jag igång den och nu är allt som det ska förutom en sak:
Känsligheten är väldigt låg och det är väldigt svårt att få pekaren rakt över ett objekt eller meny. Pekaren rör sig väldigt hackigt. Å andra sidan när jag kopplar en USB-mus till datorn fungerar det bra och smidigt. Pekaren rör sig sakta och fint och inte hoppigt.
När jag tog bort touchpad-klicket och när touchpaden dog, använde jag Gsynaptics Touchpad, men när jag skulle välja de inställningar jag ville ha i Cxonfigure Touchpad på acceleration så åkte mätaren ner till noll, så jag kunde inte röra min pekare. Jag kör Ubuntu på min Eee PC som sagt, och fönstrena är lite för stora för skärmen och jag kan inte se knappen längst ner. jag vet inte om det står "Stäng" eller "Acceptera" så jag vet inte om man behöver trycka på den. Kan det vara det som är felet? Just nu är allt tillbaka till noll och Gsynaptics funkar inte. Det står att jag måste sätta SHMConfig till true, vilket jag har glömt bort hur man gör. Men huvudproblemet är nu att pekaren rör sig hackigt och okänsligt över skärmen.
Vad kan jag göra för att få det att bli smidigare?
Tack på förhand!
Henrik
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Pekaren rör sig okänsligt
Jag gjorde på detta viset när jag ville slå av min touchpad och har inga problem med det. Kanske kan hjälpa dig... = / (Det var inte på en EEE men jag tror inte det ska spela roll...)
Saken är den att jag inte vill slå av touchpaden, jag vill bara justera det "hackiga" rörelsemönstret. Känsligheten.eyerouge skrev:Jag gjorde på detta viset när jag ville slå av min touchpad och har inga problem med det. Kanske kan hjälpa dig... = / (Det var inte på en EEE men jag tror inte det ska spela roll...)
Hur gör jag detta?
-
- Kontakt:
Det kan du prova att göra på precis samma sätt: Det kommer finnas ett progam i menyn där du bl.a. kan justera hur känslig den är, hur snabbt den accelrerar o.s.v.
Det vet jag! Jag skrev det i mitt huvudinlägg. Det var det programmet som gjorde att min touchpad dog. När jag konfigurerade accelerationen och känsligheten!eyerouge skrev:Det kan du prova att göra på precis samma sätt: Det kommer finnas ett progam i menyn där du bl.a. kan justera hur känslig den är, hur snabbt den accelrerar o.s.v.
-
- Kontakt:
Om du har det installerat och det inte fungerar korrekt kan det vara det som bidrar till ditt problem. Jag länkade till en tråd där jag m.fl. har installerat programmet och lyckas köra det problemfritt. Tanken var att du skulle följa stegen där inne och installera samt ställa in det korrekt.Just nu är allt tillbaka till noll och Gsynaptics funkar inte.
Alternativt kan du avinstallera det helt och se om det hjälper. Programmet körs förresten inte automatiskt efter en reboot om du inte har lagt in det i sessions.
Just nu är SHMConfig inte true och jag kan inte komma in på det.eyerouge skrev:Om du har det installerat och det inte fungerar korrekt kan det vara det som bidrar till ditt problem. Jag länkade till en tråd där jag m.fl. har installerat programmet och lyckas köra det problemfritt. Tanken var att du skulle följa stegen där inne och installera samt ställa in det korrekt.Just nu är allt tillbaka till noll och Gsynaptics funkar inte.
Alternativt kan du avinstallera det helt och se om det hjälper. Programmet körs förresten inte automatiskt efter en reboot om du inte har lagt in det i sessions.
-
- Kontakt:
Du kan själv ändra det till True i t.ex. gedit. Se tredje inlägget i tråden >> http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=492984KelAksye skrev:Just nu är SHMConfig inte true och jag kan inte komma in på det.