Kompilera program + tillhörande lib

cosmo

Kompilera program + tillhörande lib

Inlägg av cosmo »

Tjena!

Har laddat källkoden för ett program tillsammans med källkoden för ett bibliotek som programmet behöver.
Jag har kompilerat biblioteket med tillhörande configure/make och binärerna i en viss katalog (dvs ej /usr/lib).

Hur gör jag nu så att configure-skriptet för programmet hittar binärerna som jag lagt i annan katalog än /usr/lib?
Går de att ange nån flagga eller blir jag tvungen att kompilera helt för hand?

Tack på förhand!!!

/C
Okänd

SV: Kompilera program + tillhörande lib

Inlägg av Okänd »

I *nix finns det en miljövariabel: PATH. Det är en kolonseparerad lista med kataloger som söks igenom när du startar ett program i terminalen. Lägg till din specialkatalog i variabeln.

Kod: Markera allt

PATH=$PATH:/specalkatalog
En annan variabel som är viktig är LD_LIBRARY_PATH. Den söks igenom på jakt efter sk shared libraries som laddas in i programmet i runtime... DVS har du byggt ett program som länkar in ett lib som inte ligger i /usr/lib måste du sätta LD_LIBRARY_PATH till den katalogen där libbet ligger. LD_LIBRARY_PATH är även den kolonseparerad.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Kompilera program + tillhörande lib

Inlägg av Lars »

Om jag förstår dig rätt så hittar ./configure för programmet inte ditt nyligen kompilerade bibliotek som ligger under t.ex. /usr/local/lib?

Om du kör ./configure --help så listas de flaggor som används, ofta kan man t.ex. använda --with-gnutls-libs=/usr/local/lib repspektive --with-gnutls-includes=/usr/local/include
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"