Imponerad, har provat Ubuntu 9.04 LÖST
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Imponerad, har provat Ubuntu 9.04 LÖST
Har provat som demo och överraskande nog verkar det fungera. Har försökt många gånger att installera några Linux versioner men det har aldrig funkat. Nu funkade allt (nästan) skrivare, router som kan vara besvärligt att installera i XP och inte behövdes alla drivers för moderkort och SATA. Inga problem att ansluta till internet och inte heller att skriva ut gamla dokument men sid inställningen blev en rad fel av någon anledning. Det är rentav på det viset att jag inte haft ljud på den senaste XP installationen som bara är 15 dagar gamal. Realtek drivern för ljudet gick inte att installera. Inte ens mappen kunde skapas. Det går inte att ta bort enheten och inte att uppdatera drivisen heller. Svaret från ASUS är att installera om XP. Nu med Ubuntu hade jag ljud helt otroligt var det nu kom ifrån. Men låg volym trots jag hittade "huvudvolymen" och höjde även den till 100% så får jag nästan lägga örat till högtalaren medan jag har bra ljud på min gamla XP installation som fortfarande funkar men är otroligt slö.
Men, men om jag nu installerar Ubuntu på riktigt - då behövs säkert en massa drivisar som inte finns att få tag på.
Var hittar jag allt? Det som finns på CD för Windows duger det? Ubuntu läste ju även mina hårddiskar, klarar det av det även efter installationen? Jag är så väldigt misstänksamt mot allt som är Linux för det har ju aldrig funkat tidigare. Men jag har definitivt ledsnat på Microsofts usla support.
Någon här som ställer upp och hjälper mig?
E-mail programmet klarade inte webmail som t.ex Hotmail. Http server finns inte bland servervalen.
Kontakter på "MSN" Messenger går inte att importera. Jag är i XP nu så jag kan ju inte kolla vad programmen heter.
Video på t.ex Aftonbladet gick inte trots jag installerade de 3 program som behövdes.
Jag vet inget om tidigare Ubuntu men den här gillar jag definitivt efter bara en knapp halvtimmas provkörning. Går det bara att installera riktigt så skippar jag XP. Det kan jag köra på andra datorn och jag har flera bootdiskar till båda. Kanske skippar jag XP på båda datorerna.
Men, men om jag nu installerar Ubuntu på riktigt - då behövs säkert en massa drivisar som inte finns att få tag på.
Var hittar jag allt? Det som finns på CD för Windows duger det? Ubuntu läste ju även mina hårddiskar, klarar det av det även efter installationen? Jag är så väldigt misstänksamt mot allt som är Linux för det har ju aldrig funkat tidigare. Men jag har definitivt ledsnat på Microsofts usla support.
Någon här som ställer upp och hjälper mig?
E-mail programmet klarade inte webmail som t.ex Hotmail. Http server finns inte bland servervalen.
Kontakter på "MSN" Messenger går inte att importera. Jag är i XP nu så jag kan ju inte kolla vad programmen heter.
Video på t.ex Aftonbladet gick inte trots jag installerade de 3 program som behövdes.
Jag vet inget om tidigare Ubuntu men den här gillar jag definitivt efter bara en knapp halvtimmas provkörning. Går det bara att installera riktigt så skippar jag XP. Det kan jag köra på andra datorn och jag har flera bootdiskar till båda. Kanske skippar jag XP på båda datorerna.
Senast redigerad av 1 Björn55, redigerad totalt 19 gånger.
Re: Imponerad, har provat Ubuntu 9.04
Det bästa sättet att få veta om den dator som man har fungerar tillsammans med Ubuntu är att man skriver vad för dator här, det finns säkert någon som har samma grafikkort, ljudkort som du.När det gäller installationen så om du har 2 datorer så använd den ena till Ubuntu och den andra till Windows. Minikrav för en dator är väl att minst har 500 mb minne och cirka 8 GB utrymme för operativsytemet, växlingspartionen bör vara 2*ditt arbetsminne men jag brukar ta cirka 2GB.Partionen /home bör vara så stor msom möjligt jag har 50 GB för det behövs om man håller på med filmer.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Linux stödjer enormt mycket hårdvara och det blir mer och mer med tiden. I regel är chanserna stora att något kommer fungera om det är av ett känt fabrikat med stor spridning, likaså fungerar överraskande många nonameprodukter eftersom de kör likartad eller i princip identisk teknologi, eller sådan som är standardiserad.Björn55 skrev:Men, men om jag nu installerar Ubuntu på riktigt - då behövs säkert en massa drivisar som inte finns att få tag på.
Var hittar jag allt? Det som finns på CD för Windows duger det?
Hårdvara brukar sällan säljas med specifika drivrutiner för Linux. Det finns sådan, men det är nog inget du kommer stöta på eller något som du bör anstränga dig med att satsa på p.g.a. ovanstående. Det du får på cd till Windows kan och bör du i min mening glömma helt och hållet - de är skrivna för Win, och även om det i vissa undantagsfall går att väcka liv i dem i Linux är det onödigt krångel och oberäkneligt i längden.
Enkelt uttryckt kan man säga att du ofta inte behöver tänka så mycket på drivrutiner till Linux om du bara kollar upp så att den hårdvara du köper fungerar i Linux. Det kan du göra, precis som föregående skribent påpekade, genom att söka upp produkten på google tillsammans med "ubuntu" eller "linux": Det finns väldigt mycket info på nätet och en hel del bara här inne på forumet. Förväxla dock ej detta med att företagen skulle stödja Linux - bara för att t.ex. en Logitechmus fungerar i Ubuntu så innebär det inte att Logitech kommer ge dig support eller mjukvara för den musen om du nu skulle vilja ha det.
Du hittar m.a.o. "all" 1) redan inbyggt i Ubuntu 2) i förråden, genom pakethanhteraren Synaptic och i värsta fall 3) på nätet för övrigt. Den gyllene regeln är dock "Inget veta - inget köpa". Kolla alltså alltid upp det du tänker köpa ordentligt innan du beställer det.
Allt som fungerar när du kör Ubuntus LiveCD lär med största sannolikhet fungera efter att du installerat det. Just att hitta hårddiskar är relativt lätt att ordna manuellt också i efterhand om den mot förmodan inte känner av dem.Ubuntu läste ju även mina hårddiskar, klarar det av det även efter installationen? Jag är så väldigt misstänksamt mot allt som är Linux för det har ju aldrig funkat tidigare. Men jag har definitivt ledsnat på Microsofts usla support. Någon här som ställer upp och hjälper mig?
Till skillnad från Microsoft så ger inte Canonical någon support ö.h.t. i den meningen. Du kommer få din support av linuxcommunityt och av ubuntucommunityt i synnerhet. Det är alltså frivilliga som hjälper dig och i regel får man hjälp här inne eller annanstans om man söker den och är vettig. Du har emellertid inga som helst garantier på att någon kommer hjälpa dig, vilket du iofs sällan har när det kommer till övriga OS. Med det sagt måste jag också tillägga att det är väldigt många som blivit hjälpta här inne relativt snabbt, och att man även kan lösa en hel del själv om man bara är villig och har lite tålamod.
Vet inte vilket e-postprogram du talar om. Thunderbird klarar av webmail utan problem förutsatt att du ställer in det korrekt. Det lär klara av Hotmail också om du tvunget ska använda den leverantören och den stödjer pop3 eller IMAP.E-mail programmet klarade inte webmail som t.ex Hotmail. Http server finns inte bland servervalen.
Servrar finns det säkert flera att välja mellan: Själv installerade jag Apache (och mysql + php) på min Ubuntu med hjälp av ett knapptryck, så det ska nog gå att ordna hos dig med. Faktum är att det var lättare att ordna det här än i Windows, i alla fall för min del.
Du behöver nog inte "importera" kontakter från din MSN eftersom de antagligen är sparade på MSN:s server. Det spelar m.a.o. inte någon roll om din dator råkar brinna upp: Om du loggar in på ditt MSN-konto från en helt annan dator så kommer dina kontakter finnas där. I Ubuntu kan du köra Pidgin. Emesene eller aMSN för att nämna några som klarar av att fungera med MSN:s protokoll. Du kommer då se dina kontakter som vanligt.Kontakter på "MSN" Messenger går inte att importera. Jag är i XP nu så jag kan ju inte kolla vad programmen heter.
Tack för svaren men de har ju inte precis lugnat mig. Jag vill veta mera innan jag gör jobbet med en riktig installation. Det går liksom alltför lätt med allt när jag kör demo. Jag kan inte tro att det är så enkelt när jag väl försöker installera på riktigt.
Datorn är ganska ny. Moderkort är ASUS med 2 cpu intel och 2 GB RAM. Allt är integrerat så jag vet inte vad det är. Den gamla datorn har AMD cpu, 1 GB RAM o Nvidia grafikkort.
Använder både äldre PATA och nyare SATA upp till 1 TB. De används både internt och på USB kabel. Har ca 30 HD så jag växlar ofta och även utan omboot.
Jag har bara provat de program som fanns på CD. Jag föredrar de mest enkla och primintiva. Använder fortfarande DOS/kommandotolken en hel del t.ex.
Jag har ju en installations CD för ASUS moderkortet som jag måste använda vid XP installation men ingenting behövdes för att använda Ubuntu. Det är definitivt skumt för så enkelt är det inte.
Likaså för skrivaren där jag behöver installations CD till XP men Ubuntu funkade utan drivers OCH underhållsprogram som att t.ex göra rent skrivhuvudet. Allt det fanns i Ubuntu men såg inte likadant ut.
T.ex vid XP install funkar inte routern helt enkelt för att nätverkskortet inte kan hittas utan att först köra ASUS CD:n.
Överhuvudtaget tar det ganska lång tid innnan routern behagar fungera under XP medan det i Ubuntu inte tar längre tid än en normal omstart av XP - det är ju skumt. och lovande.
Det är ju då väldigt skumt att allt funkar bara genom att boota på denna Ubuntu CD, visserligen inte helt perfekt men det går nog att rätta.
Hur som helst, Ubuntu tycks läsa PATA/SATA och FAT och NTFS men använder sitt eget filsystem när det är installerat?
Kan jag ändra t.ex dokument filer som finns på NTFS? Kan jag fortsätta använda NTFS? Har ju runt 4.5 TB, så det är viktigt.
Jag är väldigt negativ pga tidigare erfarenheter av Linux och är lite orolig för att ta det steget att installera Ubuntu fullt ut men jag har en liten HD på 10 Gb jag kunde använda för att prova. Provkörningen har ju gått bra så det är väl bara att fortsätta då.
Ang kontakter på Messenger så har jag nog bara dem jag har lagt till. På denna datorn har jag bara 3 kontakter och på gamla tror jag det är 14 aktiva av totalt 27 ? bortsett från det så skall de ju finnas online och samma för webmail som t.ex Hotmail, fördelen med det är att det är online, det märker man när alla e-mail försvinner från hårddisken.
Kan det vara på det viset att demon kan använda inställningar och drivers i XP installationen för det är ju mycket underligt att moderkort, router och skrivare mm fungerar. Då det inte fungerar frivilligt i XP men det kan bero på att jag har en äldre CD för XP. Medan Ubuntu är helt färskt? Fullt naturligt blir jag misstänksam men åldern på CD skivan och vilka drivers som är inkl måste ju skilja en hel del.
Datorn är ganska ny. Moderkort är ASUS med 2 cpu intel och 2 GB RAM. Allt är integrerat så jag vet inte vad det är. Den gamla datorn har AMD cpu, 1 GB RAM o Nvidia grafikkort.
Använder både äldre PATA och nyare SATA upp till 1 TB. De används både internt och på USB kabel. Har ca 30 HD så jag växlar ofta och även utan omboot.
Jag har bara provat de program som fanns på CD. Jag föredrar de mest enkla och primintiva. Använder fortfarande DOS/kommandotolken en hel del t.ex.
Jag har ju en installations CD för ASUS moderkortet som jag måste använda vid XP installation men ingenting behövdes för att använda Ubuntu. Det är definitivt skumt för så enkelt är det inte.
Likaså för skrivaren där jag behöver installations CD till XP men Ubuntu funkade utan drivers OCH underhållsprogram som att t.ex göra rent skrivhuvudet. Allt det fanns i Ubuntu men såg inte likadant ut.
T.ex vid XP install funkar inte routern helt enkelt för att nätverkskortet inte kan hittas utan att först köra ASUS CD:n.
Överhuvudtaget tar det ganska lång tid innnan routern behagar fungera under XP medan det i Ubuntu inte tar längre tid än en normal omstart av XP - det är ju skumt. och lovande.
Det är ju då väldigt skumt att allt funkar bara genom att boota på denna Ubuntu CD, visserligen inte helt perfekt men det går nog att rätta.
Hur som helst, Ubuntu tycks läsa PATA/SATA och FAT och NTFS men använder sitt eget filsystem när det är installerat?
Kan jag ändra t.ex dokument filer som finns på NTFS? Kan jag fortsätta använda NTFS? Har ju runt 4.5 TB, så det är viktigt.
Jag är väldigt negativ pga tidigare erfarenheter av Linux och är lite orolig för att ta det steget att installera Ubuntu fullt ut men jag har en liten HD på 10 Gb jag kunde använda för att prova. Provkörningen har ju gått bra så det är väl bara att fortsätta då.
Ang kontakter på Messenger så har jag nog bara dem jag har lagt till. På denna datorn har jag bara 3 kontakter och på gamla tror jag det är 14 aktiva av totalt 27 ? bortsett från det så skall de ju finnas online och samma för webmail som t.ex Hotmail, fördelen med det är att det är online, det märker man när alla e-mail försvinner från hårddisken.
Kan det vara på det viset att demon kan använda inställningar och drivers i XP installationen för det är ju mycket underligt att moderkort, router och skrivare mm fungerar. Då det inte fungerar frivilligt i XP men det kan bero på att jag har en äldre CD för XP. Medan Ubuntu är helt färskt? Fullt naturligt blir jag misstänksam men åldern på CD skivan och vilka drivers som är inkl måste ju skilja en hel del.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Är du lite osäker, är mitt förslag att du går tillväga på följande vis. Du installerar Ubuntulinux via Wubi ( Information om Wubi http://blogg.idg.se/hjalle/entry.jsp?messid=5061 ) du kör ett test via en Windowsmaskin med en virtuell installation av Ubuntulinux. Funkar det där. Är det riskfritt att göra en riktig installation.
Pink Panther

Pink Panther

Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Det bör inte vara några som helst problem med att läsa och skriva till/från NTFS inifrån Ubuntu. Jag har själv en sådan partition som blev upptäckt och automountad. Vet dock inte hur hårddsikar kommer upptäckas när du kopplar in dem via USB om de är externa. Du får kolla upp varje hårddisks kompabilitiet. USB stödet i Linux är rätt bra, så i regel kommer det fungera.Björn55 skrev:Kan jag ändra t.ex dokument filer som finns på NTFS?
Du har samma antal kontakter oavsett dator/OS.Björn55 skrev: Ang kontakter på Messenger så har jag nog bara dem jag har lagt till. På denna datorn har jag bara 3 kontakter
Man kan koppla sin webmail till ett mailprogram som t.ex. Thunderbird och användra programmet för att hämta mailen samtidigt som man låter den vara kvar på nätet också. Det finns ingen motsägelse eller problem. På det sättet uppstår inga problem när man inte råkar vara vid sin egen dator men vill kolla/skriva mail.samma för webmail som t.ex Hotmail, fördelen med det är att det är online, det märker man när alla e-mail försvinner från hårddisken.
Nej.Björn55 skrev: Kan det vara på det viset att demon kan använda inställningar och drivers i XP installationen.
Antagligen beror det på åldern på skivorna samt att man helt enkelt valt att inkludera olika drivrutiner av helt andra skäl. Som sagt: Prova köra Ubunut med en Livecd. Allt som fungerar då kommer nog fungera vid en riktig install. Eller så kan du köra det i Wubi som det föreslogs ovan, bara för att testa på.Björn55 skrev: Då det inte fungerar frivilligt i XP men det kan bero på att jag har en äldre CD för XP. Medan Ubuntu är helt färskt? Fullt naturligt blir jag misstänksam men åldern på CD skivan och vilka drivers som är inkl måste ju skilja en hel del.
Re: Imponerad, har provat Ubuntu 9.04 LÖST
Tack för svar. Har installerat till HD och det funkar på samma sätt som demon. Men tyvärr kvarstår de problem jag hittade i demon men jag får ta upp varje problem för sig på rätt plats. Bl.a är ljudet knappt hörbart på högsta volym och det är samma på båda mina datorer·. Har inga problem med att ändra i filer sparade på NTFS och det var ju något jag väntade skulle ge stora problem. Det verkar bara vara mindre problem och de löser sig nog snart.
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kul att höra 

* Detta meddelande granskas nu av FRA *
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
-
Detta blir en hit!
Jag har kämpat hårt som fan med att testa den och haft ovanligt lite problem jämfört med dom tidigare ver.
Eller vad säger ni andra?
Jag har kämpat hårt som fan med att testa den och haft ovanligt lite problem jämfört med dom tidigare ver.
Eller vad säger ni andra?
Det är verkligen skillnad mot tidigare. Men det var före Ubuntu och före 2004 jag testade flera Linux under ett par år men nu är det ju verkligen skillnad. Den här 9.04 versionen installerar bättre än min lite äldre XP Pro. Lindows, Suse, Red Hat och flera andra.
Två datorer, 2-3 boot diskar till varje dator - jag får väl installera om XP ca var 3:dje mån. Jag är trött på det. Sist var det nog Explorer 8 som sabbade båda datorerna för mig och det har tagit ca en månad med att installera om XP - då kom ny uppdatering och de gamla XP gick igång men är otroligt slöa.
Detta Ubuntu, jag installerade det för några timmar sedan och kör det fortfarande. Inga problem med router eller internet anslutning. Nätverket funkar men har bara Windows nätverk men det skall väl vara löst snart hoppas jag.
Två datorer, 2-3 boot diskar till varje dator - jag får väl installera om XP ca var 3:dje mån. Jag är trött på det. Sist var det nog Explorer 8 som sabbade båda datorerna för mig och det har tagit ca en månad med att installera om XP - då kom ny uppdatering och de gamla XP gick igång men är otroligt slöa.
Detta Ubuntu, jag installerade det för några timmar sedan och kör det fortfarande. Inga problem med router eller internet anslutning. Nätverket funkar men har bara Windows nätverk men det skall väl vara löst snart hoppas jag.