Uppgradering från ubuntu 8.10 till 9.04 misslyckas [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
ari_vik
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Uppgradering från ubuntu 8.10 till 9.04 misslyckas [LÖST]

Inlägg av ari_vik »

Jag har försökt mig på att uppgradera ubuntu 8.10 med "update-manager" -d och fastnar ohjälpligt på grund av att jag inte har exakt begärd cd-skiva, xubuntu version 9.04 --> Så här står det på inforutan där jag fastnar: Aseta "Xubuntu 9.04 _Jaunty Jackalope_ - Beta i386 (20090324.1)" asemaan "/cdrom/" (jag installerar på finska språket). Vad jag inte fattar är varför man frågar efter en xubuntu skiva när jag ska uppgradera till Ubuntu 9.04, det funkar inte med någon av många versioner av cd som jag försökt mig på. Kan man komma runt detta på nåt sätt, eller ska jag försöka få tag på exakt begärd version av xubuntu fast jag ju vill installera/uppgradera ubuntu 9.04. Jag har också Windows XP i datorn som jag inte vill förstöra på nåt sätt, därför försökte jag uppgradera på detta vis. Tacksam för hjälp. Ari
Senast redigerad av 2 ari_vik, redigerad totalt 18 gång.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Uppgradering från ubuntu 8.10 till 9.04 misslyckas

Inlägg av bbauto »

Märkligt! Du har alltså ubuntu och inte xubuntu idagsläget??
Kontrollera dina programförråd System->Administration->Programvarukällor->
Kontrollera att det står Hämta från: antingen "Huvudserver" eller ex. "Server för Sverige"
Gå till fliken Tredjepartsprogramvara->
Bocka av allt (om det finns något) vill du ha kvar några så kan man fixa det i efterhand.
Stäng och Läs om...
System->Administration->Uppdateringshanterare->Kontrollera...

Kommer det några felmeddelande nu??

PS! Uppgraderar du via CD?? Du har väl nätuppkoppling???
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

Javisst, visst uppdaterar jag via nätet. Men nu såg jag när jag tittade i tredjeparts programvaru-källor att just den skivan som den frågade efter var upptagen som programvarukälla, hur det nu gått till, jag måste väl troligen ha den versionen på en cd av alla massa skivor av linuxversioner jag har, som varit i vid nåt tillfälle och sen har den väl på nåt okänt sätt registrerat sig som programvarukälla och av mig okänd anledning vid uppdateringen mitt i nedladdning, vid paket 950 av 1476, så bestämde något att nu ska vi jävlas, och frågar efter skivan som ändå inte är till nån nytta då man stoppar i den, då den ej accepterar den iallafall, men nu har jag bockat av denfrån listan och uppgraderingen verkar fortsatta. Jag hör av mig så snart den är klar, nu har den kommit till paket 1004. Tack! för hjälpen så länge. MVH Ari
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

ari_vik skrev:Javisst, visst uppdaterar jag via nätet. Men nu såg jag när jag tittade i tredjeparts programvaru-källor att just den skivan som den frågade efter var upptagen som programvarukälla, hur det nu gått till, jag måste väl troligen ha den versionen på en cd av alla massa skivor av linuxversioner jag har, som varit i vid nåt tillfälle och sen har den väl på nåt okänt sätt registrerat sig som programvarukälla och av mig okänd anledning vid uppdateringen mitt i nedladdning, vid paket 950 av 1476, så bestämde något att nu ska vi jävlas, och frågar efter skivan som ändå inte är till nån nytta då man stoppar i den, då den ej accepterar den iallafall, men nu har jag bockat av denfrån listan och uppgraderingen verkar fortsatta. Jag hör av mig så snart den är klar, nu har den kommit till paket 1004. Tack! för hjälpen så länge. MVH Ari
Allt gick över förväntan. Skäms nästan lite att jag inte kom på själv att kolla upp bland programvarukällorna. TACK! Ari
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Uppgradering från ubuntu 8.10 till 9.04 misslyckas [LÖST]

Inlägg av bbauto »

Det är lugnt, ibland ser man inte skogen pga. alla träd... :)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"