Hej!
Jag tänkte installera några teman till Ubuntu.
Och det står att jag ska kopiera filerna till /usr/share/themes. Men det står bara
"åtkomst nekad" när ja gska kopiera filerna, hur kan man kopiera dom?
Mvh
Laffe
Åtkomst nekad
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Åtkomst nekad
i terminal om du har filerna på skrivbordet
cd Skrivbordet -skriv ls(så du ser filerna)
sen skriver du-> sudo cp -r namnetpå filen/filerna /usr/share/themes om jag inte tar fel.
eller så går du in i system/utseende och släpper filen över öppnade utseende tror det funkar också (du behöver inte packa upp filerna om det nu är typ tar.gz) har jag för mig är väl bäst och säga.
cd Skrivbordet -skriv ls(så du ser filerna)
sen skriver du-> sudo cp -r namnetpå filen/filerna /usr/share/themes om jag inte tar fel.
eller så går du in i system/utseende och släpper filen över öppnade utseende tror det funkar också (du behöver inte packa upp filerna om det nu är typ tar.gz) har jag för mig är väl bäst och säga.
Du har inte rättigheter att kopiera filer där. Du kan flytta filerna dit som root men det behövs inte. Flytta mappen till ~/.themes så fungerar det lika bra. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Kör:
sudo nautilus
så kan du kopiera filer fritt.
sudo nautilus
Ska man öppna filhanteraren som Root är det gksudo nautilus som gäller, men eftersom Root inte behöver blandas in rekomenderar jag det inte.nilkun skrev:Kör:
sudo nautilus
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!