Har kdenlive version 4.1.4 och när jag ska göra bildspel så får jag svarata sorgkanter runt bilden, jag skulle vilja se mera av bilden i "clip moitorn" dvs. större billd.
Det är väl en inställningsak (eller är det skärmupplösning?) men jag får inte till det, någon som vet hur jag ska ställa in kdenlive för större bild?
se bifogad bild
kdenlive "clip monitor"
kdenlive "clip monitor"
- Bilagor
-
- show.jpg (112.2 KiB) Visad 993 gånger
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: kdenlive "clip monitor"
Jag hoppas att du menar 7.1.4 och inte 4.1.4, annars rekommenderar jag en uppgradering. 
På clipmonitorns "fönster" har du två kontroller. En för att stänga fönstret (x) och en för att göra fönstret fristående (ser ut som en romb ungefär). Klicka på den sistnämnda så kan du i princip göra fönstret så stort du vill. Jag vet inte om detta löser ditt problem, men prova.

På clipmonitorns "fönster" har du två kontroller. En för att stänga fönstret (x) och en för att göra fönstret fristående (ser ut som en romb ungefär). Klicka på den sistnämnda så kan du i princip göra fönstret så stort du vill. Jag vet inte om detta löser ditt problem, men prova.
Re: kdenlive "clip monitor"
Ja, versionen är 0.7.2.1 
Vet inte om jag har förstått dig, men det finns 100% och 50 %, jag var otydlig men jag skulle bara vilja ha större bild på den bildytan som är tillgänglig, alltså att bilden täcker hela ytan så gott det går, går det?
Edit: Det har löst sig tror jag i alla fall, genom att rendera med mpg istället för avi som jag använde så verkar det funka (sorry tänkte fel med "clip monitor")

Vet inte om jag har förstått dig, men det finns 100% och 50 %, jag var otydlig men jag skulle bara vilja ha större bild på den bildytan som är tillgänglig, alltså att bilden täcker hela ytan så gott det går, går det?
Edit: Det har löst sig tror jag i alla fall, genom att rendera med mpg istället för avi som jag använde så verkar det funka (sorry tänkte fel med "clip monitor")