Installera teman...

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Ruse

Installera teman...

Inlägg av Ruse »

Tjena!
Jag är ny till linux och allt vad det innebär vilket gör att jag stöter på lite problem här och var. Ett av dom är hur man byter tema eller "theme" . Jag vill verkligen få detta att funka och har kollat igenom en hel del trådar på ämnet varav inget har gett mig ett bra svar tyvärr.
Mitt problem är som följer: Jag går till gnome-looks och hämtar ett gtk2.x tema (Gaia Nova), jag drar tar.gz filen in i "tema-fönstret" och har även försökt med att extrahera tarballen in i .themes, temat dyker upp i tema-listan men under står det att temat inte kommer se ut som det är tänkt därför att gtk temamotorn "" inte är i installerad, med andra teman jag har provat kan det stå att den inte kommer se ut som det är tänkt pga att gtk ikonmotern "" inte är installerad. När jag försöker att installera temat igen så kommer det bara upp ett felmeddelande att den "inte kan flytta katalog över katalog" (?). Vissa delar av temat funkar, typ scrollsen på sidan m.m men sälla ikoner osv.
Vad gör jag för fel? Saknar jag något program? Hjälp!
Ps. Om man installerar ett tema så ska väll bakgrundsbild och ikoner osv. medfölja?

Mvh
Ruse
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera teman...

Inlägg av webaake »

Pröva att hämta hem det arkiv som är märkt 'Metacity' istället och kolla i Synaptic om du har Metacity installerat. Du verkar sakna en s k 'motor' - finns flera; metacity, murrine m fl.

Ang. teman från gnome-look; arkiven därifrån kan vara väldigt olika! En del arkiv innehåller allt; fonter, wallpapers, teman, ikoner mm. Andra innehåller t ex bara fönstertemat. Följdaktligen finns det inte bara ett sätt att installera dem. En del teman är rent kassa och kommer aldrig att fungera. Det är trial and error som gäller.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Metacity är ju en fönsterhanterare, den används som standard i Ubuntu.

Är det ett GTK tema man laddar hem brukar det stå vilken motor som behövs. Utan att kolla skulle jag tippa på att Gaia Nova behöver pixbuf motorn. :P Vilket jag vill minnas är installerad som standard?

"katalog över katalog" är jag osäker på om det är en bugg eller funktion, men det beror på att mappen redan finns där vill jag minnas. Enklast är om du bara flyttar temat till mappen .themes som finns dold i din hemmapp.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ruse

Inlägg av Ruse »

OK, seriöst... Finns det ingen på hela internet som kan ge mig ett någorlunda enkelt svar på vad jag ska göra för att installera ett enda tema från gnome-looks och få HELA temat att fungera? finns det inget stort paket med theme- och iconengines som man bör ha??
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det finns inget tema som förändrar utseendet på hela skrivbordet, det är i stort uppdelat i 3 delar: GTK (Innehåll, tex knappar etc), Metacity (Själva fönsterramen) och ikoner. Ibland kan det förekomma att man har med både GTK och Metacity.

Det enda du kan tänkas behöva installera en motor för är GTK teman.
Ruse

Inlägg av Ruse »

Allrite, enkelt nog. Är det någon enskild gtk motor jag måste ha eller någon du/någon kan rekommendera?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Dom flesta är redan installerad, den jag kör med själv är denna: http://lathund.wordpress.com/2009/02/17 ... v-murrine/

:)
Ruse

Inlägg av Ruse »

Okej, jag installerade den och det gick fint men teman fungerar fortfarande inte som de ska... inga ikoner blir utbytta... Jag gillar verkligen linux men om att byta ikoner på skrivbordet är så här rörigt då vettefan om inte Bill Gates kanske kommit på den smidigare lösningen..
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Prova gärna KDE istället för Gnome som skrivbordsmiljö.
Enligt min egen uppfattning är KDE betydligt mer logiskt uppbyggt än Gnome.
I KDE ändrar man tema med ett par klick i "kontrollpanelen".
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du installerat några ikoner då?

Jag tycker det är enkelt. Bill löste det mindre bra, man kan inte ändra en enda sak utan att hacka med tredjepartsmjukvara som kostar pengar. :P Om det inte rör sig om VS teman, har du provat att hacka Vista för att kunna använda Visual Style filer från en 3:e part? Det är ljusår omständigare än detta, att flytta ett par filer. :)
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"