Little John skrev:Följande punkt finns med i forumets regler just nu:
Uteslutning från forumsgemenskapen (Ban) = Utdelas endast vid extrema regel- och/eller lagbrott.
Spam (reklam) kan rendera omedelbar ban utan förvarning.
Min fråga är nu:
Vad är "extrema regelbrott" ? ( extrema lagbrott är ju klart egentligen, trots att det
tolkas tydligen annorlunda här. Jag anser att publicering av en persons personnummer samt adress är ett lagbrott, så även personangrep pga av etniskt härkomst som skedde härinne!)
Om man skadar Ubuntu Sveriges ansikte genom att förolämpar medlemmar om och om igen,
är det ett extremt regelbrott?
Vem bestämmer vad som är ett extremt regelbrott? Hur tolkas gällande regel ovan?
LJ
De frågor du tar upp är intressanta och viktiga. Påverkar det bedömningen om ett regelbrott begåtts
upprepat och i alla fall till synes planmässigt. Påverkar det bedömningen om man straffats flera gånger
för ungefär samma regelbrott och mot samma person utan att någon förbättring kan synas? Är det särskilt
grovt att hoppa på någon för dennes etniska bakgrund? Spelar det i så fall någon roll vilken etnisk bak-
grund?
Vi talar här om fall där varje enskilt regelbrott är fult, men kanske inte direkt "extremt" - i alla fall har det
inte bedömts så av moderatorerna, jag tror något fall har varit uppe i FR också. Kan ändå summan bli extrem?
Svaret är ingalunda självklart. Jag antar att moderatorerna brottas med samma frågeställning.
Rent generellt bör vi vara väldigt restriktiva med permanent ban. Försoning och förlåtelse bör vara vår
melodi. Samtidigt får vi inte vara naiva och låta oss utnyttjas. Vi får inte heller sätta gärningsman före
offer. Knivfigt!
En sak vi får akta oss för är i alla fall någon form av lynchjustis. Det är forumadministrationen som dömer
och om någon överklagar avgörs saken i förtroenderådet. Det är inte forumdiskussionerna som ska avgöra
hur det ska dömas.
Vidare är det de befintliga reglerna som ska användas och tolkas för de regelbrott och otrevligheter som
har varit. Man kan inte döma någon utifrån de regler vi borde ha haft eller som vi eventuellt inför längre fram.
Nu är inte de befintliga reglerna så tandlösa om man läser dem en gång till, men å andra sidan kan det
bli aktuellt att revidera reglerna för att bättre kunna hantera framtida problem.
Vi får säkert anledning att återigen diskutera detta, men som sagt frågan vilar i moderatorernas händer
och dessutom är det en vecka till release, så nu gäller support, dokumentation och marknadsföring.
Interna ordningsfrågor får vi hantera längre fram.