Problem med Beryl, fungerar inte öht
Problem med Beryl, fungerar inte öht
Hej allihopa. Ska göra ett försök och posta här, är nämligen helt ny på linuxfronten - tidigare bara kört windows.
Iallafall, har suttit här ett tag och försökt fixa beryl, utan resultat då.
Det verkar vara problem med drivrutinerna, att inte beryl kan använda dom på ngt sätt.
När jag försöker byta fönsterhanterare blinkar alla rutor till några gånger för att sedan återgå till normalt.
Någon som har haft samma problem och kan komma med en lösning kanske?
Tack på förhand.
Iallafall, har suttit här ett tag och försökt fixa beryl, utan resultat då.
Det verkar vara problem med drivrutinerna, att inte beryl kan använda dom på ngt sätt.
När jag försöker byta fönsterhanterare blinkar alla rutor till några gånger för att sedan återgå till normalt.
Någon som har haft samma problem och kan komma med en lösning kanske?
Tack på förhand.
SV: Problem med Beryl, fungerar inte öht
hej.. och välkommen till forumet.
Beryl är inte helt lätt att komma igång med så jag måste ge dig en eloge som ens försöker
Jag personligen känner inte igen det problemet du beskriver men det skulle underlätta om du kunde beskriva din dator lite mer.
T.ex vilken version av Ubuntu du använder, eller om det är Kubuntu.
Vilken typ av grafikkort, o.s.v.
Ju mer exakt du är ju lättare kommer det bli för folk att identifiera ditt problem.
Kör så det rycker
Beryl är inte helt lätt att komma igång med så jag måste ge dig en eloge som ens försöker

Jag personligen känner inte igen det problemet du beskriver men det skulle underlätta om du kunde beskriva din dator lite mer.
T.ex vilken version av Ubuntu du använder, eller om det är Kubuntu.
Vilken typ av grafikkort, o.s.v.
Ju mer exakt du är ju lättare kommer det bli för folk att identifiera ditt problem.
Kör så det rycker

blogg @ Gargamel.NU
Jo självklart skall jag beskriva min hårdvara, grafikkortet jag har är ett ATI Radeon 9600Pro och Ubuntu 6.10. Det skall ju inte vara några problem att hitta drivers till?
Kör just nu med fglrx (stavn.?) drivrutiner till grafikkortet, vet inte ens om de fungerar - det går inte att spela openGL-spel i alla fall.
Såvitt jag har förstått skall jag ha ATI's egna drivisar för att kunna få beryl att fungera.
Kör just nu med fglrx (stavn.?) drivrutiner till grafikkortet, vet inte ens om de fungerar - det går inte att spela openGL-spel i alla fall.
Såvitt jag har förstått skall jag ha ATI's egna drivisar för att kunna få beryl att fungera.
om du öppnar en terminal och skriver in följande
vad får du för output då?
oohh..
jag skrev ner i en tidigare post hur jag gjorde för att få igång beryl+emerald med ett ATI Mobility Radeon X1600 här:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg27051
kanske hittar du nått som kan hälpa dig.
Kod: Markera allt
glxinfo | grep direct
oohh..
jag skrev ner i en tidigare post hur jag gjorde för att få igång beryl+emerald med ett ATI Mobility Radeon X1600 här:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg27051
kanske hittar du nått som kan hälpa dig.
Senast redigerad av 1 Barre, redigerad totalt 16 gånger.
blogg @ Gargamel.NU
ivan@ivan-desktop:~$ glxinfo | grep direct
Xlib: extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
direct rendering: No
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
ivan@ivan-desktop:~$
Krångligt krångligt, skall titta på länken du gav mig
Xlib: extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
direct rendering: No
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
Krångligt krångligt, skall titta på länken du gav mig

Följde din guide och fick detta:
direct rendering: Yes
Kanske fungerar nu... skall göra ett försök
EDIT: Samma sak igen... fönstren blinkar några gånger sen återgår dem till normalt.
direct rendering: Yes
Kanske fungerar nu... skall göra ett försök

EDIT: Samma sak igen... fönstren blinkar några gånger sen återgår dem till normalt.
Senast redigerad av 1 iveen, redigerad totalt 16 gånger.
och du loggar in i en Xgl session, och inte en gnome session?
blogg @ Gargamel.NU
Hmm, jag vet att jag har Xgl installerat - dock tror jag att det är en gnome session jag är i, jag är som du förstår totalt usel på allt som har med linux att göra, dock villig att lära mig.
En ren 6.10 installation med ett ATI Radeon-kort kan köra Beryl utan mer meckande att installera Beryl och starta det manuellt med 'beryl-manager'. I alla fall fungerar det för mig på ett Radeon 9800 pro.
Om du får detta att fungera kan du ju fortsätta med att få automatik i det hela och kanske lägga till ett val vid inloggningen och så vidare.
Om du får detta att fungera kan du ju fortsätta med att få automatik i det hela och kanske lägga till ett val vid inloggningen och så vidare.
Innan man är riktigt säker, är man gärna tvärsäker.
Ubuntu user # 9864
Ubuntu user # 9864
fungerade inte för mig.. jag var tvungen att göra Xql för AiXGL fungerade inte med mitt ATI kort.
blogg @ Gargamel.NU
Woho, nu funkar det prima! 
Det enda jag behöver åtgärda är skuggorna som bildas av panelerna, ser riktigt fult ut när jag har transparanta paneler, vet ni hur man fixar detta?
Och sedan skulle jag absolut vilja ha en meny som den i OSX, där ikonerna blir större när man för musen över dem. Då skulle mitt linux vara komplet och jag kan anse mig själv nöjd.

Det enda jag behöver åtgärda är skuggorna som bildas av panelerna, ser riktigt fult ut när jag har transparanta paneler, vet ni hur man fixar detta?
Och sedan skulle jag absolut vilja ha en meny som den i OSX, där ikonerna blir större när man för musen över dem. Då skulle mitt linux vara komplet och jag kan anse mig själv nöjd.
vad gjorde du för att sparka igång beryl? (kan vara bra för efterkommande forumsökare
)

blogg @ Gargamel.NU
Men den måste du installera separat va? För det var inte den jag fick igång mig veterligen...Barre skrev: fungerade inte för mig.. jag var tvungen att göra Xql för AiXGL fungerade inte med mitt ATI kort.
Innan man är riktigt säker, är man gärna tvärsäker.
Ubuntu user # 9864
Ubuntu user # 9864
Xgl var jag tvungen att installera, Edgy Eft kommer med AiXGL och med det fungerar det inte för mig.. 
Om jag inte missminner mig så måste man köra OpenSource drivern till AIT för att få AiXGL och fungera, jag kör den proparitära drivern för OpenSource drivern fungerar inte till mitt kort...

Om jag inte missminner mig så måste man köra OpenSource drivern till AIT för att få AiXGL och fungera, jag kör den proparitära drivern för OpenSource drivern fungerar inte till mitt kort...
blogg @ Gargamel.NU