Debian 6?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Harlekin33

Debian 6?

Inlägg av Harlekin33 »

Nån som vet om det är nåt på G..?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Debian 6?

Inlägg av Rune.K »

Debian är alltid igång...
Här kan du läsa mer om nästa version av Debian > http://debian.org/releases/testing/
gusnan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av gusnan »

Det är inte mer än 2 månader sen Lenny släpptes som stable, så det kommer att dröja innan Squeeze kommmer...

Dom senaste releaserna har ju varit -

Sarge juni 2005,
Etch April 2007,
Lenny Februari 2009,

så om dom håller samma tempo får du vänta tills Dec 2010... (Enligt min högst ovetenskapliga undersökning... ;) )
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Jag är inte påläst på hur Debian versionerna blir stable.. men jag har en känsla av att de sätter önskemål på vad releasen skall innehålla och när det är klart släpps den.. till skillnad från andra som sätter ett datum och ser vad de hinner få med..
stämmer det?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Tack för svaren!

Ska kolla squeezen.. :)
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Barre skrev:Jag är inte påläst på hur Debian versionerna blir stable.. men jag har en känsla av att de sätter önskemål på vad releasen skall innehålla och när det är klart släpps den.. till skillnad från andra som sätter ett datum och ser vad de hinner få med..
stämmer det?
Det är så jag också förstått det. Under utvecklingens gång bestämmer man vilken kärna, gcc, glibc och andra komponenter som man ska släppa den med. Sen fryser man. Efter det så kan det ta hur kort eller lång tid som helst. Den släpps när den är klar.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Tack Sid.
Sid

Inlägg av Sid »

Etch och Lenny har väl släppts rätt fort ändå tror jag. Jag har för mig att Woody och Sarge var frusna så länge att Ubuntu skapades. Enligt "aptitude show frozen-bubble" berodde det på att utvecklarna spelade just frozen bubble :)
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Sid skrev:Etch och Lenny har väl släppts rätt fort ändå tror jag. Jag har för mig att Woody och Sarge var frusna så länge att Ubuntu skapades. Enligt "aptitude show frozen-bubble" berodde det på att utvecklarna spelade just frozen bubble :)
HAHA! Klockrent!
AJxn
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av AJxn »

Barre skrev:Tack Sid.
Och vill man inte vänta på nästa stable, så använder man sig av sid >:D
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

AJxn skrev:
Barre skrev:Tack Sid.
Och vill man inte vänta på nästa stable, så använder man sig av sid >:D
;D
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Sid är ett självklart val som skrivbordsdator.
AJxn

Inlägg av AJxn »

Njae...
Jag skulle i vart fall inte rekommendera eller ens föreslå testing i forum, utan en eller flera varningar. Med testing så har man i vart fall en-två veckor som paketen testas i sid innan de flyttas till testing. Men vet man vad man gör och hur man kan återställa en installation från en (eller fler) buggar i paket, så för all del, kör sid.

Är man dock lat (som jag, jo jag har kört sid en gång i tiden) eller oerfaren av debians paketsystem, så bör man nog hålla sig till stable eller testing. På skrivbordet är testing dock en relativt säker rekommendation.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

AJxn skrev:Njae...
Jag skulle i vart fall inte rekommendera eller ens föreslå testing i forum, utan en eller flera varningar. Med testing så har man i vart fall en-två veckor som paketen testas i sid innan de flyttas till testing. Men vet man vad man gör och hur man kan återställa en installation från en (eller fler) buggar i paket, så för all del, kör sid.

Är man dock lat (som jag, jo jag har kört sid en gång i tiden) eller oerfaren av debians paketsystem, så bör man nog hålla sig till stable eller testing. På skrivbordet är testing dock en relativt säker rekommendation.
Ser man alla fel det är med Jaunty, så är nog Sid mycket stabilare enligt min egen personliga uppfattning.
T.ex kom inte KDE 4 i Sid förrän ganska nyligen och då med KDE 4.2 som anses körbar av de flesta.
KDE 4.1 var väldigt instabil...
Men jag rekommenderar inte Sid till nybörjare...
AJxn

Inlägg av AJxn »

Rune.K skrev: Ser man alla fel det är med Jaunty, så är nog Sid mycket stabilare enligt min egen personliga uppfattning.
T.ex kom inte KDE 4 i Sid förrän ganska nyligen och då med KDE 4.2 som anses körbar av de flesta.
Ok, då verkar vi ju vara helt överens :)

Personligen väntar jag dock hellre en-två veckor eller mer för att slippa stå där med skägget i brevlådan när något paketerare missat en komma eller beroende i sitt paket. Men det är ju ders som är bra med Debian, man har alternativ.
Slutligtn, om man vill vara riktigt på 'nivspettsen, så kan man ju använda förrådet experimental :D
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

AJxn skrev:
Rune.K skrev: Ser man alla fel det är med Jaunty, så är nog Sid mycket stabilare enligt min egen personliga uppfattning.
Ok, då verkar vi ju vara helt överens :)

Personligen väntar jag dock hellre en-två veckor eller mer för att slippa stå där med skägget i brevlådan när något paketerare missat en komma eller beroende i sitt paket. Men det är ju ders som är bra med Debian, man har alternativ.
Slutligtn, om man vill vara riktigt på 'nivspettsen, så kan man ju använda förrådet experimental :D
Arch Linux är det som gäller om man vill ha det senaste, om man inte kompilerar själv...har en partition med Arch...
AJxn

Inlägg av AJxn »

Rune.K skrev: Arch Linux är det som gäller om man vill ha det senaste, om man inte kompilerar själv...har en partition med Arch...
Men då har vi ju lämnat Debian :) Men annars har jag hört lite om den, men aldrig provat själv. Skall nog dra igång en VirtualBox med den för att ha provat. Tack för tipset ;)
Sid

Inlägg av Sid »

AJxn skrev:Njae...

Nu måste vi skilja på testing och unstable. Testing heter nu squeeze och är väldigt stabil. Jag har inte upplevt några problem med den. Unstable aka Sid är däremot en smula instabil just nu med både nya xorg och kde4 som kommer in. Jag vilje bara klargöra det eftersom du kastade om orden i början.
AJxn

Inlägg av AJxn »

Sid skrev: Nu måste vi skilja på testing och unstable. Testing heter nu squeeze och är väldigt stabil. Jag har inte upplevt några problem med den. Unstable aka Sid är däremot en smula instabil just nu med både nya xorg och kde4 som kommer in. Jag vilje bara klargöra det eftersom du kastade om orden i början.
Tack för att du uppmärksammade der. Du har så rätt så.
Testing (Squeeze) är helt ok att köra på skrivbordet, även för relativt nybörjare. Unstable (Sid) bör man vara erfaren Debian-användare för att köra. Paket kan ha buggar som gör maskinen svåranvänd (som exempelvis inget grafiskt gränssnitt).
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

AJxn skrev: Paket kan ha buggar som gör maskinen svåranvänd (som exempelvis inget grafiskt gränssnitt).
Ange varifrån den informationen kommer, att det grafiska gränssnittet skulle försvinna!
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"