Bränna en Live-CD [LÖST]
Bränna en Live-CD [LÖST]
Hej!
Vill bränna en Live-CD.
Undrar vad är senaste version för det ändamålet och var får jag tag i den?
Eller är det bättre vänta på skarp 09.04 om den går att bränna som Live-CD?
MVH Mickilina
Vill bränna en Live-CD.
Undrar vad är senaste version för det ändamålet och var får jag tag i den?
Eller är det bättre vänta på skarp 09.04 om den går att bränna som Live-CD?
MVH Mickilina
Senast redigerad av 2 Mickilina, redigerad totalt 15 gång.
- ThinLizzy
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Bränna en Live-CD
senaste versionen 8.10 kan du ladda ner här:
http://ubuntu-se.org/drupal/download
http://ubuntu-se.org/drupal/download
Tack!
MVH Mickilina
Den här, som även de andra nordiska, verkar ju vara ISO-filer. Hur gör den som vill bara pröva utan att installera ens av misstag? Denna person har aldrig ens sett en Linux-dist dator.Skrivbordsskivan låter dig prova på Ubuntu utan att ändra någonting på din dator alls samt att du har möjligheten att installera det senare. Denna typ av skiva är vad de flesta personer vill använda. Du behöver minst 256MB RAM-minne (128 MB för Xubuntu) för att installera från denna skiva.
Det finns flera avbildningar tillgängliga för olika typer av datorer:
Ubuntu 32-bitars PC (Intel x86) skrivbordsskiva
MVH Mickilina
- ThinLizzy
iso-filen laddar du ner och bränner på skiva. startar sedan datorn med den och testar. fungerar det bra så kan du välja att installera genom att klicka på ikonen på skrivbordet.
Har hunnit hitta instruktioner, och förstått att numera existerar ingen sk Live-CD, vilket gjorde för ett par år sedan när jag själv testade mig fram.
Numera verkar allt ligga på samma ISO-fil och det var det jag inte visste.
Denna "testa Ubuntu utan att installera" gäller som sagt en person som aldrig har varit ens i närheten av någon Linux dist, utan har funderingar på att köpa en dator med Ubuntu färdigt installerad. Får man inte möjligheten att testa själv, ja... då backar nog de flesta från tanken att köpa en sån dator och fortsätter med Windows plattform.
Vilket fall laddade jag ner nu en annan fil eftersom detta gamla vilket jag själv har varit med gäller inte sen längre och ska bränna denna åt henne.
Tack för hjälpen vilket fall.
Det bör komma ut en ny version denna månad. Har någon vetskap om när?
MVH Mickilina
Numera verkar allt ligga på samma ISO-fil och det var det jag inte visste.
Denna "testa Ubuntu utan att installera" gäller som sagt en person som aldrig har varit ens i närheten av någon Linux dist, utan har funderingar på att köpa en dator med Ubuntu färdigt installerad. Får man inte möjligheten att testa själv, ja... då backar nog de flesta från tanken att köpa en sån dator och fortsätter med Windows plattform.
Vilket fall laddade jag ner nu en annan fil eftersom detta gamla vilket jag själv har varit med gäller inte sen längre och ska bränna denna åt henne.
Tack för hjälpen vilket fall.
Det bör komma ut en ny version denna månad. Har någon vetskap om när?
MVH Mickilina
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Börja titta här: http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation. Du behöver sedan inte följa hela howton, utan kan stanna upp vid installationen. Har du fixat till liveskivan och startar upp med den i cdfacket, behöver du bara välja första alternativet vid uppstarten, "testa Ubuntu utan att installera".Hur gör den som vill bara pröva utan att installera ens av misstag? Denna person har aldrig ens sett en Linux-dist dator.
MVH Mickilina
Lycka till! Testa.

Tukken
*edit* oj, det ramlade in inlägg medan jag skrev mitt. Du skriver
. . . existerar ingen sk Live-CD . . . jo visst gör det det. Det är ju den som bränns. LiceCD:n blir ju sedan installationsCD om du bestämmer dig för att installera. Annars är det just bara en liveCD-Har hunnit hitta instruktioner, och förstått att numera existerar ingen sk Live-CD, vilket gjorde för ett par år sedan när jag själv testade mig fram.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Verkar inte gå för tillfället att bränna, antagligen är Alex Feinmans server för ISO Recoder nere.
MVH Mickilina
Får försöka senareUnrecoverable error in ISO Recoder
MVH Mickilina
Egentligen samma sak bara tänkt från andra hållDet är ju den som bränns. LiceCD:n blir ju sedan installationsCD om du bestämmer dig för att installera. Annars är det just bara en liveCD

Tidigare fanns fil bara för bränning till live-cd och om jag inte minns helt åt skogen, så var den inte en ISO-fil utan helt vanlig kopia. Kan hända att mitt minne sviker... även denna gång.
MVH mickilina
- ThinLizzy
iso-filen är en "helt vanlig kopia" av en cd.Mickilina skrev:Egentligen samma sak bara tänkt från andra hållDet är ju den som bränns. LiceCD:n blir ju sedan installationsCD om du bestämmer dig för att installera. Annars är det just bara en liveCD![]()
Tidigare fanns fil bara för bränning till live-cd och om jag inte minns helt åt skogen, så var den inte en ISO-fil utan helt vanlig kopia. Kan hända att mitt minne sviker... även denna gång.
MVH mickilina
Nu har vi helt olika uppfattningar, En ISO-fil är en imagefil, alltså en avbild, inte en kopia i vanlig betydelse.iso-filen är en "helt vanlig kopia" av en cd.

Men vilket fall, nu är filen bränt på en CD-skiva, skrivet lite info och instruktioner för mottagaren och lagt på postlådan för transport ca 50 mil.
Fortfarande återstår frågan när Ubuntu 9.04 ges ut, om någon vet svaret och vill vänligen besvara.
MVH Mickilina
Uttryckte mig lite felaktigt.En ISO-fil är en imagefil, alltså en avbild, inte en kopia i vanlig betydelse.
ISO-fil måste brännas som avbild, var meningen att säga.
//Mickilina
- ThinLizzy
skillnaden mellan en avbild och en kopia ser inte jag, men du fick ner den på en skiva som du postade till en vän i alla fall och det var det du ville tror jag...?Mickilina skrev:Nu har vi helt olika uppfattningar, En ISO-fil är en imagefil, alltså en avbild, inte en kopia i vanlig betydelse.iso-filen är en "helt vanlig kopia" av en cd.![]()
Men vilket fall, nu är filen bränt på en CD-skiva, skrivet lite info och instruktioner för mottagaren och lagt på postlådan för transport ca 50 mil.
Fortfarande återstår frågan när Ubuntu 9.04 ges ut, om någon vet svaret och vill vänligen besvara.
MVH Mickilina
svaret på när ubuntu 9.04 ges ut är: 23 april.
lycka till och hoppas att din vän löser det också.
Tack ThinLizzy!
Då vet jag även det datumet och allt detta är löst
MVH Mickilina
Då vet jag även det datumet och allt detta är löst

MVH Mickilina