TV-kort [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
TV-kort [LÖST]
Hej hej
En fråga ang. ett gammalt tv-kort jag tänkte köra i min burk. Det är ett Hauppauge winTV och jag har lyckats leta reda på att det heter WinTV 878, #61314. Jag har tidigare kört det i XP utan problem men det verkar svårare med ubuntu? Var kan jag hitta drivare till ett dylikt? Jag letade lite på något som heter linuxtv.org men det var i stort sett omöjligt att hitta något på den sidan.. :S
Tack på förhand!
En fråga ang. ett gammalt tv-kort jag tänkte köra i min burk. Det är ett Hauppauge winTV och jag har lyckats leta reda på att det heter WinTV 878, #61314. Jag har tidigare kört det i XP utan problem men det verkar svårare med ubuntu? Var kan jag hitta drivare till ett dylikt? Jag letade lite på något som heter linuxtv.org men det var i stort sett omöjligt att hitta något på den sidan.. :S
Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 gnorph, redigerad totalt 5 gånger.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: TV-kort
Drivrutiner brukar man inte ladda ner separat, hårdvaran installeras oftast automatiskt. Jag har också ett tv-kort med bt878-chipset, jag fick igång det såhär: Program → Lägg till/ta bort → sök på tvtime och bocka i det → klicka på Verkställ så installeras det. Sen ligger det i Program → Ljud och Video, starta det så hittar det antagligen kortet och vill söka efter kanaler.
Detta kan du testa med LiveCD. TVtime installeras men inget ändras i datorn, och nästa gång du startar LiveCDn så får du instalelra det igen. LiveCDn är alltså bara mer för att testa.
Detta kan du testa med LiveCD. TVtime installeras men inget ändras i datorn, och nästa gång du startar LiveCDn så får du instalelra det igen. LiveCDn är alltså bara mer för att testa.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
MythTV har en del information om kortet, se http://www.mythtv.org/wiki/BTTV
Därserman.. Två blixtsnabba svar så är man på banan igen. Jag hade ett program som heter MeTV och fick då endast upp "no tv-tuner detected" eller något liknande.. Tog bort detta och testade tvtime och då hoppade bilden igång direkt, najs! Konstigt att det ska vara sådan skillnad mellan två till synes lika program..?
Kan man på något sätt spela in med tvtime? Jag har letat runt lite men det verkar inte finnas någon sådan funktion? Jag hittade en plugin till totem för att spela in men den funkade inte.. Är den baserad på MythTV? Installerade MythTV men det verkar onödigt krångligt..
-
Jag tycker att
kaffeine fungerar bra både för titta på och spela in TV-program. MythTV är nog bra om man ska bygga ett mediacenter, men som sagt onödigt krångligt i annat fall.

Men kaffeine fungerar bara med digitala tv-kort?
-
Det är möjligt ja, jag tänkte inte på den aspekten...gnorph skrev:Men kaffeine fungerar bara med digitala tv-kort?
- Cadryc
Om Kaffeine bara stöder digitalTV vet jag inte, men MeTV vet jag är enabart för digitalTV.
@Lars, hur väljer man sitt TVkort i Kaffeine?
Jag tror man kan spela in med VLC annars, har inte testat med det här kanske funkar:
1 ställ in rätt kanal i TVtime
2 öppna VLC, sen Media → Convert/Save → fliken Capture Device → Capture mode, välj Video 4 Linux eller Video 4 Lnux 2 → Convert/save (tror inte man behöver fylla i nåt mer) → välj profil, tex MPEG4/Divx. Bocka i Play locally om du i VLC vill se vad som spelas in.
@Lars, hur väljer man sitt TVkort i Kaffeine?
Jag tror man kan spela in med VLC annars, har inte testat med det här kanske funkar:
1 ställ in rätt kanal i TVtime
2 öppna VLC, sen Media → Convert/Save → fliken Capture Device → Capture mode, välj Video 4 Linux eller Video 4 Lnux 2 → Convert/save (tror inte man behöver fylla i nåt mer) → välj profil, tex MPEG4/Divx. Bocka i Play locally om du i VLC vill se vad som spelas in.
-
Vet inte, jag har bara ett och det upptäcks automatiskt har jag för mig. Om TV-kortet är urkopplat (USB) så försvinner meny-alternativ etc. för DVB, så det måste vara i när man startar programmet.Cadryc skrev:@Lars, hur väljer man sitt TVkort i Kaffeine?
- Cadryc
Just DVB är väl digital-TV, så det är nog så som gnorph tror att det bara funkar med digital-TV-kort. Jag ser iaf inget DVB i Kaffeine.Lars skrev:Vet inte, jag har bara ett och det upptäcks automatiskt har jag för mig. Om TV-kortet är urkopplat (USB) så försvinner meny-alternativ etc. för DVB, så det måste vara i när man startar programmet.Cadryc skrev:@Lars, hur väljer man sitt TVkort i Kaffeine?