Systemåterställning eller vadå

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
gips
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Systemåterställning eller vadå

Inlägg av gips »

Finns det ngt i stil med systemåterställning ala Windows i Ubu810?

En smärre egenhet emellanåt med min burk är att när den bootar upp så laddar den ett skrivbord med bakgrund och de filer som jag hade där i juletid -08

-Rätt datum o aktuell tid visas
-Muspekaren går ej att röra
-Inget reagerar via tgtbord
-Efter en liten stund så mörknar skärmen sen händer inget mer

Ibland krävs flera omstarter för att landa rätt

Som sagt var inget större problem men lite nyfiken är jag allt
tweeek

Re: Systemåterställning eller vadå

Inlägg av tweeek »

Du kan alltid testa att skapa ett nytt användarkonto. Om det rör sig om skrivbord och ikoner så borde det återställas med ny användare. En ren systemåterställning tror jag inte finns. En ominstallering är nog det som bäst motsvarar en systemåterställning.
gips

Inlägg av gips »

Uttryckte mej tydligen en aning klumpigt o otydligt tidigare

Jag är INTE ute efter ngn systemåterställning

Frågeställningen var snarare om lilla "Ubbe" på ngt vis har ngn funktion likt systemåterställning och försöker sjösätta detta på eget initiativ av ngn anledning
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Kan vara en bugg i gnome-session-manager enligt google.

Har du testat att vid utloggning spara din session? Se bara till att de program du vill ha automagiskt nästa gång du loggar in är igång - och omvänt!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

gips skrev:Uttryckte mej tydligen en aning klumpigt o otydligt tidigare

Jag är INTE ute efter ngn systemåterställning

Frågeställningen var snarare om lilla "Ubbe" på ngt vis har ngn funktion likt systemåterställning och försöker sjösätta detta på eget initiativ av ngn anledning
Det låter snarare som något strul med sessions-hanteringen. Kanske sparas inte sessionen på rätt sätt eller så ligger det kanske gammla sessioner kvar och "stör". Kolla i ~/gnome2/ och se om du har flera filer som det står något med session i namnet. Det finns säkert något grafiskt verktyg för sessionshantering i menyerna också.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Det är strul det är. Jag kollade min .gnome2 mapp och hade inga sessioner lagrade där. Hittar man eventuellt de gamla sessionerna kan man ju pröva att radera de äldsta. Men så länge kan man ju spara den session man har, för att se om det blir bättre.

EDIT: Ovan gäller min Hardy 8.04/gnome maskin.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Jag är absolut ingen expert på det här, men jag hittade även en katalog vid namn ~/.metacity/sessions/ med en massa filer som onekligen ser ut som att de skulle kunna ha med sessionshantetringen att göra.
gips

Inlägg av gips »

Det finns bara jag som användare så var hittar jag mappen ".gnome2", i min hemmamapp lr nån annanstans?

Jag har inte sparat ngn session överhuvudtaget, vad jag vet iallafall, visste inte ens att man kunde det

Det finns ngt grafiskt under System> Inställningar> Sessioner men där har jag inte tidigare varit och absolut inte rört nu heller
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

gips skrev:Det finns bara jag som användare så var hittar jag mappen ".gnome2", i min hemmamapp lr nån annanstans?

Jag har inte sparat ngn session överhuvudtaget, vad jag vet iallafall, visste inte ens att man kunde det

Det finns ngt grafiskt under System> Inställningar> Sessioner men där har jag inte tidigare varit och absolut inte rört nu heller
Jepp, stämmer bra det. Det lilla tilde-tecknet (~) betyder "aktuell användares hem-katalog" i *nix. Jag tror du skall gå in just "System> Inställningar> Sessioner" och se om det inte finns något alternativ för att se om det finns sparade sessioner där eller att spara sessionen du har, när den är som du vill ha den.
gips

Inlägg av gips »

I min .gnome2 mapp hittar jag inget som heter ngt i stil m sessions
Vad kan de tänkas heta?

När Sessionsinställningar öppnas Via System> ..........osv så landar jag på fliken Startprogram o där är alla alternativ ikryssade
På nästa flik Alternativ finns möjlighet att kryssa i rutan Kom automatiskt ihåg körande program ...............
Det var allt, inget om äldre eller andra sessioner
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Stäng ner det du inte vill ha autostartande och kryssa i "Kom automatiskt ihåg körande program " - logga ut eller starta om. Kanske funkar.....?
gips

Inlägg av gips »

Fenomenet med att "lilla Ubbe" kommer i självsvängning emellanåt är inte ens med mina mått mätt problematiskt
En omstart eller två och så är man åter på banan, så jag låter nog det hela bero så länge utan att ändra ngt

Tack för engagemanget till de som orkat bry sej
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

gips skrev:Fenomenet med att "lilla Ubbe" kommer i självsvängning emellanåt är inte ens med mina mått mätt problematiskt
En omstart eller två och så är man åter på banan, så jag låter nog det hela bero så länge utan att ändra ngt

Tack för engagemanget till de som orkat bry sej
Testade du att göra som webaake skrev i inlägget 14:24? Det skall funka att göra så. Det är iaf meningen att det skall funka precis så, så det är nog det enklaste att prova (så slipper du att stara med att leta filer på måfå).
gips

Inlägg av gips »

Nej jag har inte provat webaakes tips iom att jag saknar koll på om det i sin tur kommer att leverera nya förbryllande sidoeffekter

Förresten vad menar du med: "så slipper du att starta med att leta filer på måfå"?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

gips skrev:Nej jag har inte provat webaakes tips iom att jag saknar koll på om det i sin tur kommer att leverera nya förbryllande sidoeffekter

Förresten vad menar du med: "så slipper du att starta med att leta filer på måfå"?
Jag menade att du då inte skall behöva leta efter gamla sessions-filer på måfå i din hemkatalog. Om du inte vill följa webaakes tips utan väljer at ha det som det är så kan ett tips vara att du inte behöver starta om datorn för att "komma på banan igen". Det räcker om du startar om X. Det gör du genom att trycka Ctrl-Alt+Backspace, alltså trycka på Control, Alt och bakåtpil-tangenterna samtidigt. Då startar du om X "hårt" och sparar lite tid på uppstart.
gips

Inlägg av gips »

Problemet är som jag skrev i första inlägget så fungerar inte tgt-bordet eller musen när "lilla Ubbe" knasbootar
För att komma ur det läget är det bara den hårda vägen via ngn av knapparna på burken som gäller
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

gips skrev:Problemet är som jag skrev i första inlägget så fungerar inte tgt-bordet eller musen när "lilla Ubbe" knasbootar
För att komma ur det läget är det bara den hårda vägen via ngn av knapparna på burken som gäller
Ajaj... Men då borde du någ iaf prova med att kryssa i rutan "Kom automatiskt ihåg körande program". Att trycka på knappen är inte alls bra för filsystemet
gips

Inlägg av gips »

Ytterliggare en dum fråga: Vad händer med filsystemet vid "brute restart"?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

gips skrev:Ytterliggare en dum fråga: Vad händer med filsystemet vid "brute restart"?
Exakt vad som händer kan jag nog inte svara på, men filsystemet avmonteras inte när du gör en hard reboot och eftersom att inte alla filer skrivs till disk när förändringen av filen sker (operativsuystemet "sparar på sig" flera ändringar för att inte behöva skriva så ofta) så riskerar filer att gå sönder. Är det "fel" filer (t.ex. kernel, initramfs eller moduler) så kanske inte datorn kan starta alls.
gips

Inlägg av gips »

Men om systemet har låst sig hur kommer man loss utan "brute force reboot"?

Finns möjligheten likt Windows att starta från senaste fungerande vadenuheter, eller starta normalt osv, de alternativen fanns vid boot en gång efter ett strömavbrott när burken var igång

Förresten så klickade jag i "Kom ihåg........" i sessionhanteraren och hoppas på det bästa i fortsättningen
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"