E-legitimation kraschar Firefox i Kubuntu

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Krudtugle
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

E-legitimation kraschar Firefox i Kubuntu

Inlägg av Krudtugle »

Jag har försökt installera e-legitmation (SEBs och Telias variant) i Firefox i Kubuntu, men stött på en del problem. Det går bra så länge som att ladda ner och installera programvaran. Problemet kommer när jag ska skapa e-legitmationen. Jag loggar in i SEBs internetbank, blir vidareskickad till Telia (nytt fönster öppnas). Jag klickar "Nästa.." ett par gånger. Det står något om att konfigurationen verifieras och därefter kraschar Firefox omedelbums.

Jag har startat om datorn, men problemet kvarstår. Tidigare körde jag Ubuntu, inte Kubuntu, och då funkade det utan problem.

Någon som varit med om detta?
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: E-legitimation kraschar Firefox i Kubuntu

Inlägg av palle-kuling »

Kan tänka mig att det är någon java applet som krashar firefox kanske? För det är inte som vi i handelsbanken, att du har ett säkerhetsprogram (typ nexus personal) som verifierar och hanterar certifikat, right?
Om så, testa att installera apt://kubuntu-restricted-extras (kan verka fult att installera hela meta-paketet bara för java, men det brukar funka. Så har du inget emot "propreitära" codecs etc så...)
Hur installerade du firefox förresten? (vilket paket...)
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Krudtugle

Inlägg av Krudtugle »

Nja, det är ju en säkerhetsmodul (Net-ID) som installeras i Firefox. Ubuntu ska stödjas med tanke på att när man ansöker om e-legitimationen via SEBs internetbank skickas man vidare till Telia. Där identifieras webbläsare och operativsystem och man får ladda hem en tar.gz som innehåller ubuntu i filnamnet (så därmed har de alltså en binär specifikt för Ubuntu). Jag har även testat med Konqueror, men där kan man inte installera säkerhetsmodulen alls, eftersom Telia inte känner igen den browsern.

Saken är den att det går bra att installera säkerhetsmodulen. Det är sedan, när jag ska skapa en e-legitmation som Firefox kraschar, när min "konfiguration verifieras" (alltså själva säkerhetsmodulen verifieras antar jag).

Jah testade att installera kubuntu-restricted-extras, men det hjälpte tyvärr inte. Jag testade också att avinstallera Net-ID och installera den igen, utan bättre resultat.

Jag kommer tyvärr inte ihåg om jag installerade Firefox själv eller om det redan fanns i Kubuntu. Om jag installerade Firefox (vilket jag iofs har ett svagt minne av att jag gjorde) så gjorde jag det via Adept.

Det märkliga är att det funkade när jag körde Ubuntu. Vad skiljer Firefox i Kubuntu från Ubuntu?
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Det behöver inte nödvändigtvis vara firefox i ubuntu, utan paket som finns i ubuntu som standard som gör skillnaden.
Testa ubufox eller firefox-gnome-support. Det sistnämda är väl inte lika kul att installera på kubuntu, för det har en massa gnome dependencies.

Sist men inte minst så kan du ju köra ldd på .so filerna i tarbollen du laddade ner och kolla om det dyker upp någon dependency som du inte har installerad.
Krudtugle

Inlägg av Krudtugle »

OK, jag ska testa att installera ubufox till att börja med. Ska också köra ldd. Jag kände inte till det kommandot. Tack!
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Ingen orsak!
Jag glömde säga det att du kan köra ldd på vanliga binärer också, det måste inte vara .so filer.
Man får ju inte världens bästa översikt, men, det är bättre än ingenting.
Krudtugle

Inlägg av Krudtugle »

Ubufox var redan installerat, men jag testade att installera om det, dock utan att e-legitimationen började fungera. Jag körde också ldd på filerna, men hade lite svårt att tolka resultat. Inga felmeddelanden skrevs iallafall ut.

Nu till det konstiga, dock! Jag tänkte att jag skulle avinstallera NetID-modulen och installera allt från början igen, så jag körde uninstall i det nedladdade paketet. Efter det loggade jag in på SEB igen och begärde e-legitimation o.s.v. Då funkade det plötsligt! NetID verkade fortfarande vara installerat och jag kunde definiera en e-legitimation!

Det verkar alltså som att en work around är att först installera NetID och sedan köra uninstall... Märkligt?
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Jo. Magi. Ungefär som när nån apparat man har inte funkar. Då skruvar man upp den och kollar, rycker i lite kablar, skruvar ihop den, och sen funkar den igen :D
Skriv svar

Återgå till "Internet"