Köpa förlustfri musik

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Patrik Storm
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Köpa förlustfri musik

Inlägg av Patrik Storm »

Tjosan alla glada :D

Har avslutat det digra arbetet att lägga in all min musik datorn med EAC ( http://www.exactaudiocopy.de/ )
Nu har jag kopplat datorn via coax till min bioreciver, vilket blev förvånansvärt bra.

I vilket fall så gav det mersmak, jag vill ha mer musik, så sökning på nätet, utan att kunna hitta någon återförsäljare av förlustfri musik (jau, vi har ju alltid iTunes, men inte på Ubuntu inte).
Missförstå mig rätt, det finns, men inte med de stora artisterna. Linn som exempel säljer musik online som är förlustfri med inte det jag vill ha.
Så om jag t.ex. vill köpa Kate Perrys senaste album i något förlustfritt format (flack, wav etc), var skall jag vända mig? Finns det någon svensk site?

Sedan om någon har erfarenheter av att utföra ljudkvalitets höjande åtgärder när man skickar pcm signal från datorn, så är tips välkomna :D (har kabeln man använder någon betydelse?)

Väl mött!
tweeek

Re: Köpa förlustfri musik

Inlägg av tweeek »

Vad jag vet så finns det inget lagligt alternativ för att få tag i förlustfri musik för nedladdning.

Jag tror att många, precis som du, vill betala för sig när de konsumerar musik på nätet. Skivbolagen har haft fullt upp med att försöka sätta dit fildelare istället för att skapa alternativ till illegal fildelning.
radiola
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av radiola »

Det finns lagliga sidor att ladda ner förlustfri musik från, själv har jag handlat på http://musicishere.com/ och blivit mycket nöjd.
En snabb sökning på Google hittade några tips på fler ställen: http://askville.amazon.com/legal-FLAC-f ... d=13523754
tweeek

Inlägg av tweeek »

radiola skrev:Det finns lagliga sidor att ladda ner förlustfri musik från, själv har jag handlat på http://musicishere.com/ och blivit mycket nöjd.
Jag sökte på några av mina favoritband och på den sidan fanns inga låtar av dem att köpa. Jag sökte bland annat på: Pantera, Metallica, Looptroop, Girl Talk, Daft Punk, At the gates, AC/DC och Rolling Stones.

0 träffar.

Det finns inga vettiga alternativ för oss som vill vara lagliga.
radiola
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av radiola »

Ok, då hade jag tur när jag fick tag på det jag ville ha där. Jag har bara använt den sidan en gång, och hade för mig att utbudet var större.
Tycker det borde vara en självklarhet att musik som man betalar för kommer i ett förlustfritt format om man vill ha det.
Användarvisningsbild
Patrik Storm
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Patrik Storm »

Jag tycker oxå att det borde vara en självklarhet att all musik som säljs skulle vara tillgänglig i förlustfritt format.
Men tyvärr så representerar skivbolagen den yttersta definitionen av girighet.

I mitt arbete med att kopiera alla mina CD-skivor till datorn har jag märkt, att ju nyare skiva, desto sämre pressning på dom.
Jag är en väldigt pedantisk person när det gäller skivor, så min första CD-skiva jag köpte, SAGA - In transit, tror det var 88-89 jag köpte den, är repfri.
När jag lade in den med EAC så hade jag 100% läsbarhet, inga problem alltså. Sedan har jag en Pink skiva, Try This, inköpt för ett par år sedan, helt repfri. Den stackars skivan höll jag inte på att kunna kopiera. Pressningen var så dålig att jag var tvungen att slå på felkorrigeringen för att kunna få in musiken i datorn.
Ett annat exempel är Yelllo - The Eye, min pressning, på låt 13 är inte spelbar i en CD-spelare ens. Till min förvåning så har min brors skiva precis samma problem. Det går inte se på skivan att det är något fel ens. Detta var bara ett par exempel..

Jag har helt tappat lusten att köpa CD- skivor tack vare detta. Enda sättet att slippa dessa problem är att köpa musiken elektroniskt, om man nu kan hitta den i något förlustfritt format.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"