installera kubuntu på samma maskin som ubuntu?
installera kubuntu på samma maskin som ubuntu?
Jag kan inte bestämma mig för om jag vill gnome eller kde, hur gör jag enklast om jag vill ha båda operativen på samma disk? jag vill inte välja session vid början utan vill ha två st helt separata operativsystem med separata grejer i, gör inget om man kommer åt det man vill ha i gnome även om det är kde man använder.
Måste jag partionera på nåt sätt eller hur gör jag? och hur gör jag?
Måste jag partionera på nåt sätt eller hur gör jag? och hur gör jag?
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: installera kubuntu på samma maskin som ubuntu?
Ja om du inte vill använda sessioner och ha dubblerat, så bör du lägga dom på separata partitioner. Om du redan installerat ett av paketen, så använd LiveCdn System->Administration->Partitionsredigeraren för att ev. krympa bef. partition. Välj manuell partitionering. Grub kommer att uppdateras automatiskt...
Ett annat alternativ är att ha 3 partitioner, en för Ubuntu "/", en för kubuntu "/" och en gemensam "/home". Att ha en separat "/home" har många fördelar. Är du osäker på hur du ska göra, så googla... det finns många bra och utförliga guider. -TV borta-
Ett annat alternativ är att ha 3 partitioner, en för Ubuntu "/", en för kubuntu "/" och en gemensam "/home". Att ha en separat "/home" har många fördelar. Är du osäker på hur du ska göra, så googla... det finns många bra och utförliga guider. -TV borta-

- Osprey
- Kontakt:
Att göra så som bbauto beskriver, med tre partitioner funkar jättebra. Det enda man kan tänka till lite över är att då har man inställningar för både Gnome och KDE i sin hemmamapp (som ju ligger under /home) och om man vill rensa bort det ena av Ubuntu och Kubuntu så blir det lite krångligare då eftersom man får rensa i sin hemmamapp manuellt.
Problemet är dock mindre än om man (som jag), har Ubuntu och Kubuntu installerat i samma partition, eftersom även del mappar under t.ex /usr och /etc berörs då också.
Så ska du ha det en längre tid för att kunna köra vilken du vill så funkar det jättebra som bbauto säger, eller med en partition och sessionsval. Men ska du bara prova båda varianterna en kortare tid för att se vilken du tycker bäst om, så kan det vara idé att ha två olika anvndare under /home där den ena kör Ubuntu och den andra Kubuntu. Med hjälp av sudo (och lite andra varianter) så går det ju lätt att komma åt data mellan användarna ändå, det enda du får tänka på är ju att spara allt du vill ska vara kvar hos båda användarna om du avinstallerar det ena.
Problemet är dock mindre än om man (som jag), har Ubuntu och Kubuntu installerat i samma partition, eftersom även del mappar under t.ex /usr och /etc berörs då också.
Så ska du ha det en längre tid för att kunna köra vilken du vill så funkar det jättebra som bbauto säger, eller med en partition och sessionsval. Men ska du bara prova båda varianterna en kortare tid för att se vilken du tycker bäst om, så kan det vara idé att ha två olika anvndare under /home där den ena kör Ubuntu och den andra Kubuntu. Med hjälp av sudo (och lite andra varianter) så går det ju lätt att komma åt data mellan användarna ändå, det enda du får tänka på är ju att spara allt du vill ska vara kvar hos båda användarna om du avinstallerar det ena.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ok, jag vet att sist jag hade kombinerat och fick välja session i början fick jag det inte som jag ville ha det vilket resulterade i ominstallation av hela skiten, om jag nu skulle kombinera och ha så jag kan välja vid sessioner, hur gör jag för att ta bort kde helt då?
- bbauto
Om man vill lägga till Kubuntu på en befintlig ubuntu så väljer du ju bara "kubuntu-desktop" i Synaptic, är dock inte säker på att det är lika lätta att ta bort.Emka skrev:ok, jag vet att sist jag hade kombinerat och fick välja session i början fick jag det inte som jag ville ha det vilket resulterade i ominstallation av hela skiten, om jag nu skulle kombinera och ha så jag kan välja vid sessioner, hur gör jag för att ta bort kde helt då?
(Jag tycker menyerna blir rejält stökiga när man kör flera)
Hur som helst är alternativet med 3 partitioner (eller ännu fler om du vill testa debian, fedora etc) med gemensam /home att föredra. Är du osäker på partioneringen, så kör System->Administration->Partitionsredigeraren från LiveCDn.Skapa 2st primära Ext3(eller 4) 5-10GB, en Utökad (extended) på resterande
Skapa en logisk ext2(eller3) innuti den utökade (-500MB) skapa en swap innuti den utökade på 500MB. Avsluta med Verkställ(Apply).
(Inom den utökade partitionen kan du skapa hur många logiska partitioner som helst.)
När du ska till att installera ex. Ubuntu Välj manuell partitionering, välj den första primära ext3 partitionen, och ange monteringspunkt "/" och välj den logiska ext2, och ange monteringspunkt "/home", swap sköter sig självt. (du kan klicka i formatera ext3, ext2 om du vill).
När du installerar Kubuntu så gör du som ovan, men väljer den andra primära ext3 partitionen istället (formatera om du vill), när du väljer den logiska ext2 /home se till att INTE bocka för formatera (då raderar du ju ubuntu inställningarna).
OBS! Detta är bara ett exempel, du kan partitionera nästan hur du vill (dock max 4 primära, den utökade har ingen praktisk begränsning).
Du kanske vill ha En primär för /home och 10 olika linux-dist/partitioner inom den utökade!? Oavsett vad så kommer grub att lägga upp dom distar den hittar på menyn.
-Lycka till-

bbauto, hur går tänket ang. om det skall vara ext2,3 eller 4?Skapa 2st primära Ext3(eller 4) 5-10GB, en Utökad (extended) på resterande
Skapa en logisk ext2(eller3) innuti den utökade (-500MB) skapa en swap innuti den utökade på 500MB. Avsluta med Verkställ(Apply).
Trodde ext3 alltid var att föredra framför ext2, eller finns det någon fördel mad att köra ext2 istället?
har hört att ext 4 bara är 99% stabilt.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ett gemensamt Home delat mellan olika distributioner låter intressant.
Men kan det inte bli problem? Om man till exempel kör OpenOffice 3.01 standardvarianten i Ubuntu men installerar OpenOffice 3.1, SUN:s version, för att göra exemplet övertydligt, i Kubuntu. Om jag förstår rätt kommer båda programmen att vilja använda samma .openoffice mapp i det gemensamma Home. Detta borde enligt min erfarenhet leda till problem. Om man installerar OpenOffice 3.1 i en vanlig installation utan delat Home kraschar programmet om man inte först slänger den gamla 3.01 .openoffice mappen. Jag vet inte om detta gäller för fler program, men det borde inte vara omöjligt.
Det borde väl innebära att man måste vara försiktig med vad man installerar i respektive distribution och helst använder exakt samma variant och programversioner över hela linjen?
Men kan det inte bli problem? Om man till exempel kör OpenOffice 3.01 standardvarianten i Ubuntu men installerar OpenOffice 3.1, SUN:s version, för att göra exemplet övertydligt, i Kubuntu. Om jag förstår rätt kommer båda programmen att vilja använda samma .openoffice mapp i det gemensamma Home. Detta borde enligt min erfarenhet leda till problem. Om man installerar OpenOffice 3.1 i en vanlig installation utan delat Home kraschar programmet om man inte först slänger den gamla 3.01 .openoffice mappen. Jag vet inte om detta gäller för fler program, men det borde inte vara omöjligt.
Det borde väl innebära att man måste vara försiktig med vad man installerar i respektive distribution och helst använder exakt samma variant och programversioner över hela linjen?
- bbauto
Jag skulle vilja påstå att ext3 är det som gäller tills ext4 är stabilt, ext2 kan passa bra om du installerar på ett äldre USB-minne som inte är så snabbt. Fast det finns sätt att trimma prestandan med ext3 också...cthulhu skrev:bbauto, hur går tänket ang. om det skall vara ext2,3 eller 4?Skapa 2st primära Ext3(eller 4) 5-10GB, en Utökad (extended) på resterande
Trodde ext3 alltid var att föredra framför ext2, eller finns det någon fördel mad att köra ext2 istället?
har hört att ext 4 bara är 99% stabilt.
-
Jag får delvis ta tillbaka farhågorna i mitt förra inlägg i tråden. Jag blev så nyfiken på att installera distributioner med gemensamt Home att jag testade att installera Xubuntu med eget / men med samma Home som mitt redan installerade Ubuntu. I Ubuntu har jag SUN:s OpenOffice 3.1. I Xubuntu installerade jag OOo Writer från förrådet (egentligen go-oo 3.01).
Märkligt nog (?) fungerar båda programmen utmärkt. Jag har testat att öppna, skriva och spara dokument samt en del saker som brukar bli problem mellan versionerna som att exportera filer som pdf. Allt verkar fungera perfekt och utan krasch i någon av installation. Jag kan ju inte gå i god för att andra program eller saker som jag inte testat fungerar, men detta var positivt. Jag blev faktiskt överraskad över att det fungerade, OOo brukar av egen erfarenhet vara känsligt för förändringar i mappen .openoffice.
Märkligt nog (?) fungerar båda programmen utmärkt. Jag har testat att öppna, skriva och spara dokument samt en del saker som brukar bli problem mellan versionerna som att exportera filer som pdf. Allt verkar fungera perfekt och utan krasch i någon av installation. Jag kan ju inte gå i god för att andra program eller saker som jag inte testat fungerar, men detta var positivt. Jag blev faktiskt överraskad över att det fungerade, OOo brukar av egen erfarenhet vara känsligt för förändringar i mappen .openoffice.
- bbauto
Det blir liiite stökigare om du installerar kubuntu och ubuntu... men det går det också...Pavel skrev:Jag får delvis ta tillbaka farhågorna i mitt förra inlägg i tråden. Jag blev så nyfiken på att installera distributioner med gemensamt Home att jag testade att installera Xubuntu med eget / men med samma Home som mitt redan installerade Ubuntu. I Ubuntu har jag SUN:s OpenOffice 3.1. I Xubuntu installerade jag OOo Writer från förrådet (egentligen go-oo 3.01).

-
Jag tror jag förstår vad du menar, bbauto. Jag fortsatte mina experiment med att installera OpenSuse, Gnome, med separat / och delat Home med Ubuntu. Det blev halvlyckat. Jag fick en del felmeddelanden då jag startade OpenSuse så det är möjligt jag gjorde något fel vid installationen. Skrivbordet blev hälften OpenSuse och hälften Ubuntu, vilket ser litet märkligt ut. Att dela Home har sina fördelar. Separata Home har sina.
En variant vore kanske om man har separata / och Home för distributionerna och en gemensam partition för filer man arbetar med och monterar den i båda systemen. Jag har inte testat detta än. Det kanske inte går att montera samma partition i två system? Hur som helst är det riktigt roligt med alla möjligheter som finns med att ställa in datorn precis som man vill ha den (och ibland som man inte vill ha den...).
En variant vore kanske om man har separata / och Home för distributionerna och en gemensam partition för filer man arbetar med och monterar den i båda systemen. Jag har inte testat detta än. Det kanske inte går att montera samma partition i två system? Hur som helst är det riktigt roligt med alla möjligheter som finns med att ställa in datorn precis som man vill ha den (och ibland som man inte vill ha den...).
- bbauto
Nu brukar jag hålla mig till gnome, så inga större problem. Jag ser den stora fördelen med att kunna installera om root-systemet, utan att behöva göra om allt från scratch, speciellt om man exprimenterar med ostabila paket. Men också efter uppgraderingar mellan olika versioner, ibland är det bättre att utgå från en sprillans ny version, än en som blivit uppgraderad i flera steg, genom att spara undan ett fåtal meta-filer under home (förråd/paketlistor etc) så får man det bästa av två världar.Pavel skrev:Jag tror jag förstår vad du menar, bbauto. Jag fortsatte mina experiment med att installera OpenSuse, Gnome, med separat / och delat Home med Ubuntu. Det blev halvlyckat. Jag fick en del felmeddelanden då jag startade OpenSuse så det är möjligt jag gjorde något fel vid installationen. Skrivbordet blev hälften OpenSuse och hälften Ubuntu, vilket ser litet märkligt ut. Att dela Home har sina fördelar. Separata Home har sina.