Hejsan.
Jag har en del tjänster på servern som innebär att den ska maila mig olika info. Men först måste väl servern kunna skicka mail? Och som jag fattat det finns det inte nåt färdiginstallerat i ubuntu server. Så hur confar en mailklient i ubuntuserver?
Tomasbjork
mailklient till ubuntuserver
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: mailklient till ubuntuserver
Här är jag lite osäker. Men följande skall fungera. Om jag har fel, får någon rätta mig.
$ sudo apt-get install mailutils
$ mail
Pink Panther

Pink Panther

Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
-
Ska testa lite senare. Tack för svaret. Någon som vet om det är rätt?Pink Panther skrev:Här är jag lite osäker. Men följande skall fungera. Om jag har fel, får någon rätta mig.
Pink Panther
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Tyvärr sviker minnet lite vad beträffar detaljerna men ...
Jag hade samma problem för något år sedan och jag vill minnas det gick mycket snabbt at lösa problemet genom att ladda ner postfix.
Att låta servern skicka mail gick utan krångligheter då. (Förutom att en del mail kunde filtreras bort som spam av vissa mail-mottagare. Jag tror det berodde på att jag hade dynamisk IP.)
(Men sedan började jag laborera med att ta emot mail och det var nog inte att rekommendera med dynamisk IP
)
Jag hade samma problem för något år sedan och jag vill minnas det gick mycket snabbt at lösa problemet genom att ladda ner postfix.
Att låta servern skicka mail gick utan krångligheter då. (Förutom att en del mail kunde filtreras bort som spam av vissa mail-mottagare. Jag tror det berodde på att jag hade dynamisk IP.)
(Men sedan började jag laborera med att ta emot mail och det var nog inte att rekommendera med dynamisk IP

Jodå, PP har rätt. "mail" funkar för det mest grundläggande.
Själv så bukar jag dock sätta upp "aliases", så att mailen till min server skickas vidare till min "riktiga" mailadress.
Kör du postfix så är det /etc/aliases som är aktuell i en grundkonfiguration.
Själv så bukar jag dock sätta upp "aliases", så att mailen till min server skickas vidare till min "riktiga" mailadress.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Alltså jag menar att servern ska maila till mig. Inget ska mailas till servern.Emil.s skrev:Jodå, PP har rätt. "mail" funkar för det mest grundläggande.
-
Installerade "mailutils" och körde sen "& mail" men stod att jag inte hade någon post. Kollade i /etc/mail.rc men blev inge klokare. Hur confar man mail?