Scribus - storlek och layout?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
Hymer
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Scribus - storlek och layout?

Inlägg av Hymer »

Så fort man startar Scribus måste man fatta beslut om storleken och layouten. Det finns en lång lista till båda och i manualen finns ingen hjälp, vad som är vad. ??? Finns det någon förklaring på Internet till alla bokstavskombinationer och namn i dessa listor? Eller har någon lust att sammanställa en?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Scribus - storlek och layout?

Inlägg av Pink Panther »

Jag har hittat Scribus officela Wiki, men den finns inte på svenska http://wiki.scribus.net/index.php/Main_Page du kan använda dig http://translate.google.se/translate_t# klistra in länken till den sidan du vill ha översatt. Det blir inte perfekt. Men man brukar förstå något av texten.

Pink Panther

;)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Tack Pink Panther. Problemet är inte språket först och främst utan att den information jag är ute efter finns inte där. Storlek A med olika siffror känner jag till, men de övriga vet jag ingenting om. Det är klart att jag kan googla efter men jag undrar om det finns en färdig lista. Det är samma sak med Layout: Guthenberg och de andra. Jag efterlyser korta förklaringar till alla layouter.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Jag är nyfiken, vad innebär de förinställda layouterna Gutenberg, Fibonacci, Gyllene snittet och 9 delar som man kan välja så fort man väljer annat än enkelsidig layout.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Hymer skrev:Gutenberg, Fibonacci, Gyllene snittet
Jag kan inte ge någon närmare förklaring, tyvärr. Men det finns olika "skolor" för hur man skapar en god layout på en boksida. Det handlar om hur man geomatriskt ska förhålla sig till textytor, marginler etc. Det gyllne snittet är väl det mest kända och det återfinns även på olika håll i naturen.Fibonacci var matematiker och hade visst något likande det gyllene snittet. Jag har läst någonstans att det fanns en medeltida variant som användes i gamla handskrifter. Det råd jag kan ge är väl att du testar dig fram. Skapa en bok och fyll den med lorem ipsum-text.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Ja tack, lite allmänbildning + wikipedia har jag också, ändå skulle vara trevligt med en lista eller tabell som sammanfattar vad dessa layouter betyder just inom Scribus. Samma sak med pappersstorlekarna som B1, Executive, Elephant och de andra. Finns det någon här som vet en bra källa eller kan göra en lista?
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"