Nytt ljudkort blev ljudlöst.

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
Lilo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Nytt ljudkort blev ljudlöst.

Inlägg av Lilo »

SoundBlaster Audigy SE 7.1
Fungerade en stund med Open Souns System. Sedan blev det tyst. Provade med allt som fanns i Ubuntu men inget fungerade sedan. Hur löser jag detta problem? En dator utan musik o radio är värdelös!
Användarvisningsbild
Lilo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Nytt ljudkort blev ljudlöst.

Inlägg av Lilo »

Kan lägga till lite lustiga saker som hänt. Ubuntu verkar ha fått en jävla massa buggar i den senaste uppdateringen. Jag får starta om datorn om ljudet inte fungerar. Dessutom kan inte Ubuntu ta 2 trådar sammtidigt. Startar jag Firefox och en uppdatering är på väg samtidigt som Rhythmbox är igång så låser sig Ubuntu fullständigt. Påminner om Windows! Vad är felet? Varannan gång jag startar Ubuntu fungerar ljudet. Bara köra en reset om det inte fungerar från början så fungerar det nästa gång. Mycket konstigt. Mera likt Windows för varje uppdatering. Dags att gå över till Mandriva eller liknande?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Nytt ljudkort blev ljudlöst.

Inlägg av Cadryc »

Testat att tysta "iec958" eller "Audigy Analog/Digital Output Jack"? Dubbelklicka på högtalarsymbolen uppe till höger → Inställningar och bocka i dem där, så dyker de upp bland volymstaplarna, de kanske kommer under nån annan flik. Bocka i "Tysta".
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"