Hund skrev:Vad är det du vill göra som kräver detta?
Jag vill kunna köra Virtual Box för 2 Windows-program, och jag vill kunna se film på min TV (däremot behöver jag aldrig göra det samtidigt)... Än så länge har det varit en ouppnåelig dröm att göra båda dessa med samma drivrutin, men jag har kanske varit förhastad och det jag läst kan mycket väl haft med äldre ATI-drivisar att göra.
dmz skrev:verkligen skrev:
Kör jag ATIs propriertary drivers så kan jag inte köra dubbla skärmar
Det allra bästa är väl att angripa problemet istället för att springa omvägar runt det? Varför kan du inte köra dubbla skärmar? Får du några felmeddelanden? Hur ser din xorg.conf ut?
Absolut, det var plan A.

Jag har ingen aning om varför jag inte kan köra dubbla skärmar, ser jag till att köra dom som separata skärmar så turas skärmarna (efter omstart) om att vara utan signal och Ubuntu kommer aldrig igång (tills jag drar ur sladden ur teven och startar om), så standardläget är klonad, väljer jag Big Desktop och gör omstart så kommer det tillbaka klonat, väljer jag disable på valfri skärm så fylls båda med "skräp", kort därefter stängs mycket riktigt vald skärm av men skräpet är kvar och det är bara till att resetta å kolla på den klonade desktopen i all sin prakt.
Kör jag open source-drivisarna så har jag inga som helst problem med att använda båda skärmarna, däremot funkar ju Virtual Box bedrövligt dåligt då istället.
Såhär ser xorg.conf ut när jag kör med officiella ATI-drivisarna.
xorg.conf skrev:
Section "ServerLayout"
Identifier "amdcccle Layout"
Screen 0 "amdcccle-Screen[1]-0" 0 0
EndSection
Section "Files"
EndSection
Section "Module"
Load "glx"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "amdcccle-Monitor[1]-0"
Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
Option "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
Option "DPMS" "true"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "amdcccle-Monitor[1]-1"
Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
Option "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
Option "DPMS" "true"
EndSection
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Driver "fglrx"
EndSection
Section "Device"
Identifier "amdcccle-Device[1]-0"
Driver "fglrx"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection
Section "Device"
Identifier "amdcccle-Device[1]-1"
Driver "fglrx"
BusID "PCI:1:0:0"
Screen 1
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "Configured Video Device"
Monitor "Configured Monitor"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Virtual 1680 1770
EndSubSection
EndSection
Section "Screen"
Jag känner mej faktiskt lite hoppfull nu, snabba svar å allt, uppskattas... och skulle allt vara åt helvete så finns väl alltid plan B va... 2 Ubuntu.
Edit: Xinerama verkar ha försvunnit ifrån CCC, hur kan det komma sej, vad jag kan minnas har jag bara aktiverat och deaktiverat dom där drivrutinerna (det är säkert 2½ miljon gånger jag gjort så, men det borde ju inte göra någon skillnad).