Vilken skärmupplösning använder du?
SV: Vilken skärmupplösning använder du?
1600x1200
19 tum
Det är på gränsen till för stort, enligt mig.
19 tum
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
På förra jobbet körde jag windows med två skärmar.tweeek skrev: 1600x1200
19 tum
På den högra blinkade icq om det kom något. Det kunde ta en kvart innan jag såg det för att man tittade på andra skärmen.
Så i mitt tycke *kan* skärmar faktiskt bli för stora - mn det är svårt

/P
22" verkade stort i början, men då man visar fotografier
och ser på video kunde det gärna vara 32" eller hela väggen.
och ser på video kunde det gärna vara 32" eller hela väggen.
Re: Vilken skärmupplösning använder du?
3360x1050, Acer P223w
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Jag ändrade umröstningen så att man kan ändra sitt val.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Osprey
- Kontakt:
1280x1024, även om jag vet att riktiga terminaler har 80x24 tecken.......
(Nåväl med AVO (Advanced Video Option) hade även VT100:an det....
)
(Nåväl med AVO (Advanced Video Option) hade även VT100:an det....

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: SV: Vilken skärmupplösning använder du?
Hur då? Om man maximerar fönstret så fyller det ju ut hela skärmen. Man vill väl inte sitta med ett halvstort fönster om det går att få lite större? Eller? Brukar folk typ sitta på internet med omaximerade fönster?Konservburk skrev:Skärmstorlek är inte samma sak som webbläsarstorlek.vulfgar skrev: Det är ju vettig info för hur tex wiki-sidorna ska optimeras i storlek.
- Osprey
- Kontakt:
Det finns inget som heter webbläsarstorlek....Svento skrev:Hur då? Om man maximerar fönstret så fyller det ju ut hela skärmen. Man vill väl inte sitta med ett halvstort fönster om det går att få lite större? Eller? Brukar folk typ sitta på internet med omaximerade fönster?Konservburk skrev:Skärmstorlek är inte samma sak som webbläsarstorlek.vulfgar skrev: Det är ju vettig info för hur tex wiki-sidorna ska optimeras i storlek.
Varför ska man köra maximerat över hela skärmen när det ändå inte visar mer information? Det enda som är intressant är att ha det maximerat vertikalt.Svento skrev:Hur då? Om man maximerar fönstret så fyller det ju ut hela skärmen. Man vill väl inte sitta med ett halvstort fönster om det går att få lite större? Eller? Brukar folk typ sitta på internet med omaximerade fönster?Konservburk skrev:Skärmstorlek är inte samma sak som webbläsarstorlek.vulfgar skrev: Det är ju vettig info för hur tex wiki-sidorna ska optimeras i storlek.
Se här t.ex; http://data.fuskbugg.se/skalman01/2009- ... _scrot.png
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
- Konservburk
Dett finns inget som helst krav på att webbläsarfönster måste vara maximerade.Svento skrev:Hur då?Konservburk skrev:Skärmstorlek är inte samma sak som webbläsarstorlek.
Det stora problemet med maximering är just att ett enda fönster tar upp allt tillgängligt utrymme.Svento skrev:Om man maximerar fönstret så fyller det ju ut hela skärmen.
Jag brukar ofta ställa mig den mostatta frågan. Man vill väl inte använda mer utrymme till ett fönster än nödvändigt? Eller? Det är väl bättre att även få plats med andra fönster?Svento skrev:Man vill väl inte sitta med ett halvstort fönster om det går att få lite större? Eller?
Jag maximerar ALDRIG mina webbläsarfönster. Det har jag inte gjort sedan jag satt med 800x600 för många år sedan. Faktum är att jag ytterst sällan maximerar något fönster över huvud taget. Möjligvis mplayer om jag ser på någon film, men det också enda undantaget.Svento skrev:Brukar folk typ sitta på internet med omaximerade fönster?
- Konservburk
Du får ursäkta att tar mig språkliga friheter.Osprey skrev:Det finns inget som heter webbläsarstorlek....

Men jag tycker det framgår av sammanhanget att jag syftar på webbläsarfönstrets bredd (och höjd).
- Osprey
- Kontakt:
Jag antog och förstod det, även om termen som sådan inte riktigt finns...Konservburk skrev:Du får ursäkta att tar mig språkliga friheter.Osprey skrev:Det finns inget som heter webbläsarstorlek....
Men jag tycker det framgår av sammanhanget att jag syftar på webbläsarfönstrets bredd (och höjd).

1280 x 800 widescreen (Acer Extensa 5220)
m.v.h. Leffep på Åland
- nicefinger
Ja, jag ... Då kan man tex ha flera fönster samtidigt på skärmen.Svento skrev:Hur då? Om man maximerar fönstret så fyller det ju ut hela skärmen. Man vill väl inte sitta med ett halvstort fönster om det går att få lite större? Eller? Brukar folk typ sitta på internet med omaximerade fönster?Konservburk skrev:Skärmstorlek är inte samma sak som webbläsarstorlek.vulfgar skrev: Det är ju vettig info för hur tex wiki-sidorna ska optimeras i storlek.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
- Svento
Det kan man ju ändå om man har nån fönsterväljare i panelen.nicefinger skrev:Ja, jag ... Då kan man tex ha flera fönster samtidigt på skärmen.Svento skrev:Hur då? Om man maximerar fönstret så fyller det ju ut hela skärmen. Man vill väl inte sitta med ett halvstort fönster om det går att få lite större? Eller? Brukar folk typ sitta på internet med omaximerade fönster?Konservburk skrev:Skärmstorlek är inte samma sak som webbläsarstorlek.vulfgar skrev: Det är ju vettig info för hur tex wiki-sidorna ska optimeras i storlek.
- nicefinger
NejSvento skrev:Det kan man ju ändå om man har nån fönsterväljare i panelen.nicefinger skrev:Ja, jag ... Då kan man tex ha flera fönster samtidigt på skärmen.Svento skrev:Hur då? Om man maximerar fönstret så fyller det ju ut hela skärmen. Man vill väl inte sitta med ett halvstort fönster om det går att få lite större? Eller? Brukar folk typ sitta på internet med omaximerade fönster?Konservburk skrev:
Skärmstorlek är inte samma sak som webbläsarstorlek.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
- Svento
Okej då.nicefinger skrev:NejSvento skrev:Det kan man ju ändå om man har nån fönsterväljare i panelen.nicefinger skrev:Ja, jag ... Då kan man tex ha flera fönster samtidigt på skärmen.Svento skrev: Hur då? Om man maximerar fönstret så fyller det ju ut hela skärmen. Man vill väl inte sitta med ett halvstort fönster om det går att få lite större? Eller? Brukar folk typ sitta på internet med omaximerade fönster?
-
Tänk på att utrymmet för webb-sidan blir olika även vid fullskärm. Sidans bredd kan variera beroende på valt tema (ramar och scroll-listor olika breda). Sidbaren har justerbar bredd och kan väljas att inte synas alls. Höjden för att folk kan ha olika mycket knapp-rader upptill, tab-raden kommer och går och status-rad nedtill är valbar. Synsvaga kan ha ändrat förstoring så att antal pixel på sidan ändå inte stämmer med antal pixel på skärmen.Svento skrev:Hur då? Om man maximerar fönstret så fyller det ju ut hela skärmen.Konservburk skrev:Skärmstorlek är inte samma sak som webbläsarstorlek.vulfgar skrev: Det är ju vettig info för hur tex wiki-sidorna ska optimeras i storlek.
Webbsidor ska anpassa sig till mottagarens preferenser!
Alltid omaximerat!Svento skrev: Man vill väl inte sitta med ett halvstort fönster om det går att få lite större? Eller? Brukar folk typ sitta på internet med omaximerade fönster?
Jag har tagit bort maximera-ikonen från fönster-ramar för att aldrig maximera nåt av misstag. Webb-browser-fönster och text-editorer får ta upp (knappt) halva skärmen. De är alltså högre än de är breda, som riktiga dokument.
- Svento
Jo jag vet att utrymmet varierar men jag eftersträvar alltid maximal fönsterstorlek. På skrivbordet har jag valt att dölja övre panelen och i Firefox har jag tagit bort statusraden, bokmärkesfältet och verktygsfältet. Dessutom använder jag en fönsterram med en rätt smal titelrad. Avmaximerar jag fönstret ser jag just ingenting av vad som står i den minimala adressraden eller det ännu minimalare sökfältet. Jag har funderat på att ta bort Återställ-knappen men jag har kvar den för syns skull.... Nu har jag en röd, en gul och en grön, som ett trafikljus.