FreeNX och aktiv session?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Da^MsT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

FreeNX och aktiv session?

Inlägg av Da^MsT »

Har installerat freenx i Ubuntu och det funkar fint att skapa en session från min Vista-maskin. Det jag undrar över är hur jag styr den aktiva session som redan finns på Ubuntu-maskinen, jag vill alltså inte skapa en ny session utan styra den jag redan har, hur bär jag mig åt då? Är det något helt annat jag behöver använda eller ska jag ange någon speciellt session-namn? Jag har endast för avsikt att göra detta i det lokala nätverket.
Senast redigerad av 1 Da^MsT, redigerad totalt 8 gånger.
/Mvh Mattias
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: FreeNX och aktiv session?

Inlägg av webaake »

Det verkar vara svårt att få freenx och styra den aktiva session som kallas display:0 i dessa sammanhang. Det ser ut som om man dessutom måste köra en vncserver och vidarebeforda den till nxservern för att kunna styra display:0.

Om du inte skall köra utifrån WAN så kan jag istället rekommendera x11vnc som vncserver, funkar fint om man inte kör compiz och sådant på servern.

x11vnc finns i synaptic, tror jag. Här är instruktioner:

http://www.karlrunge.com/x11vnc/

Man kan visst tunnla x11vnc via ssh också så blir det lika säkert som freenx.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Da^MsT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Da^MsT »

Tack får kolla in det.
/Mvh Mattias
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

Tyvärr är väl vnc rätt mycket långsammare än NX. NX fungerar ju lite som "screen" fast för en hel skrivbordsmiljö, så man kan ju ha en session igång på en server och sedan ansluta till den varifrån som helst, även från localhost.

Så en fullösning på ditt problem kan ju vara att köra NX-klienten lokalt på servern oxå (kanske från en lättare miljö, t.ex. en ren openbox, för att spara resurser) och sen ansluta till en och samma nx-session som alltid är igång...
vanum est vobis ante lucem surgere
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Kombinationen x11vnc som server och xvnc4viewer som klient är rätt OK. Ganska snabbt faktiskt, men som sagt, man får inte ha compiz igång på servern.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"