Den här tråden kommer till största hand hantera subsonic, och den servern. Men ochså delar av min specifika tillämpning av att använda den.
När jag sökte på "subsonic" så dök det inte upp en enda tråd i ärendet här?
Så i ett förstaläge så är detta ett utrop för denna mycket trevliga applikation/server.
Länk: http://subsonic.sourceforge.net/
Eftersom jag är Dock verkar jag ha missat något vid installationen. Eller iofs. Inte själva installationen, den gick strålande lätt m.h.a denna guiden:
http://www.activeobjects.no/subsonic/fo ... php?t=1486
Jag har all min musik i flac, och har då kopierat in /usr/bin/lame till /var/subsonic/transcoding
Den där röda texten om att lame inte hittades försvann iom detta.
Däremot. Så är det så att det inte händer något när jag försöker spela upp något. Vad kan det bero på? Jag kör swiftfox som klient.
Jag har valt att installera standaloneversionen. Dock skulle jag nog hellre föredra att installera den via tomcat. Dock är jag lite osäker på hur jag hanterar tomcat i ubuntu. (apt-get install tomcat osv... kan jag ju...)
Men när man tittar på beskrivningen i subsonic installationsmanual står det:
Det verkar alltså som att vederbörande har en användare och en grupp i sitt system som heter tomcat. Och det vore ju smidigt att ha det så? Men när jag provade att installera Tomcat från apt-get så satte Ubuntu inte upp något av dessa användare själv (av vad jag kan se i Administration->Användare och Grupper.On Linux, Subsonic keeps its files in /var/subsonic. Depending on your configuration, Tomcat may not be permitted to create this directory, in which case you have to create it manually: mkdir /var/subsonic; chown tomcat:tomcat /var/subsonic
Hur bär man sig åt för att sätta upp den här biten?
Nästa fråga är - hur processorkrävande är det med transcoding? Från exempelvis flac till mp3? Jag har nämligen en fundering på att skapa ett helt nytt "repository" med musiken där jag förvarar en spegel av musiken fast i ett annat lite mindre/lossy format. Då kan jag via subsonic länka katalogstrukturen dit istället. Grundtanken för detta repository är ju att dels det skall vara snabbt att "plocka ut" musiken till sin mobiltelefon eller annan utrustning utan att behöva encoda om det då, men dessutom då att kunna köra subsonic utan att behöva transcoda. Mitt slutmål när det gäller subsonic är ju då att kunna ansluta mot mitt musikbibliotek hemma via ex. webläsaren så jag den vägen kan lyssna på min musik.
Hantering av mp3-repositoryt?
Detta måste ju försöka hanteras på ett någorlunda automatiserat sätt. Hur gör man här? Har för mig att det finns något som heter cron - men det kanske bara är en schemaläggare av något slag? Det är ju halva vägen tror jag - att helt enkelt låta den gå in och titta vid x valda återkommande tidpunkter. Men sedan själva encodingen. Gissar att lame kan ta hand om detta? Dock så måste det ju finnas något som tittar på om filen redan har konverterats etc. och när. Exempelvis - om man uppdaterar taggar och liknande i flac-filen så vill jag ju att detta skall synkroniseras vid nästa "repository kontroll". Kanske finns det något som är så smart att den kan se att det bara är ID3-taggen som är "ny" och att man inte behöver encoda om hela spåret?
Dock - så tror jag att jag vill på något sätt begränsa den här processen lite granna... Det gör inget om konverteringen tar ett par timmar längre för att proppen inte står på för fullt. Hellre låta den ta det lugnt så den kan hantera andra saker simultant ifall så är fallet.
Som sagt - hehe kanske är lite mycket frågor när det inte ens finns en endaste tråd om subsonic sedan innan hehe. Men några av frågorna är nog att klassa som "Allmänna". Uppskattar mycket om någon kan hjälpa mig fram i någon av de frågorna jag har.
//Loofy