Har precis migrerat halv om halvt från MacOSX och funderar lite ifall jag har valt fel version av Ubuntu eller om jag har för lite minne i min nybyggda burk. Det som hände är att jag noterat att skärmen ( HP w2207 ) blinkar till kanske en sekund varvid det blir helsvart på skärmen under den sekunden. Inträffar några gånger under dygnet, men inte med någon sorts regelbundenhet. Jag hamnar aldrig i att datorn omotiverat bootar om eller stänger av sig. Jag kör med Ubuntu 8.10 ( 64Bitars).
Datorn har följande delar:
Moderkort: P5Q-EM, mATX Socket 775
Minnen: 2 stycken 2048MB DDR2 PC6400 240-pin, 800Mhz
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz
Nätdel: 600W Zalman WZM600-HP Svart
* Att jag inte valde minnen med DDR3 var enbart en prisfråga och att jag inte är road av dataspel...
Har fattat det som att när man har 4GB minne så kan/får man inte använda allt och att en del är reserverat för något som jag inte fattar, förstår att jag använder endast 3,75 GB... skulle detta kunna inverka så att skärmen konstrar. Tycker mig ha läst att för att 64Bitars ska fungera med en dubbelprocessor så MÅSTE det finnas MER än 4GB minne, teoretiskt så skulle jag alltså ha för LITE. Tyckte iof att problemet förekom oftare då jag testade Ubuntu 9.04 men vågar inte vara tvärsäker på ifall det syntes oftare där. Så låt höra, vilket är bästa rådet... att istället välja 32Bitars versionen av Ubuntu eller att köpa mer minne... eller hur ska jag tänka?
Mvh,
Olle Jonsson
* Amatörer väntar på inspiration, vi andra går till jobbet!
+++
Minnestilldelning med Core 2 Duo E8400 - Ubuntu 64Bitars
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Re: Minnestilldelning med Core 2 Duo E8400 - Ubuntu 64Bitars
AMD64 versionen som den egentligen heter fungerar bra oavsett mängd RAM.
Men har man 4GB eller mer är det rekomenderat att man använder den versionen eftersom x86 versionen inte kan adressera så mycket minnet.
Jag har dock ingen aning om vad som kan orsaka dina blinkningar, det kan rinnas en rad olika anledningar. Men om jag får chansa lite så låter det nästan som ett ev hårdvarufel om skärmen blinkar lite random.

Jag har dock ingen aning om vad som kan orsaka dina blinkningar, det kan rinnas en rad olika anledningar. Men om jag får chansa lite så låter det nästan som ett ev hårdvarufel om skärmen blinkar lite random.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Re: Minnestilldelning med Core 2 Duo E8400 - Ubuntu 64Bitars
Lutar nog åt hårdvarufel. Vet att skärmen fungerar alldeles perfekt då jag även kör den till min Powermac, fast då i VGA-läget. ( Har två kablage från monitorn, men aldrig mer än EN dator påslagen åt gången ). Jag minns att till OSX så följde det med en skiva för att testa hårdvaran, finns det motsvarande för Linux så att jag kan börja felsöka, någon som kan peka mig i rätt riktning... tror iof att jag såg något i BIOS där man kan testa minnena, har påbörjat en koll där och noterat något sorts rödmarkerat error och ordet DDR, får väl låta detta ticka på till sina 100% och se om jag blir så mycket klockare. Glömde nästan säga tack - tack!.
Uppdatering 9 april:
Noterar att min HP W2207 endast klarar 1680 x 1050 medans moderkortets inbyggda grafikkrets hanterar upp till 1920 x 1080. och att jag aldrig kollat vad jag har angett som *rätt/lämplig* upplösning inne i Ubuntu. Hittade även en beskrivning hos ASUS att starta i Safe Mode, ställa inställningen till 800x600, starta om och ställa upplösningen till det som skärmen har listat i sin specifikation. Är några timmar tills jag är hemma men detta kan mycket väl vara det som spökade i datorn.... trooooor jag...
Olle
Uppdatering 9 april:
Noterar att min HP W2207 endast klarar 1680 x 1050 medans moderkortets inbyggda grafikkrets hanterar upp till 1920 x 1080. och att jag aldrig kollat vad jag har angett som *rätt/lämplig* upplösning inne i Ubuntu. Hittade även en beskrivning hos ASUS att starta i Safe Mode, ställa inställningen till 800x600, starta om och ställa upplösningen till det som skärmen har listat i sin specifikation. Är några timmar tills jag är hemma men detta kan mycket väl vara det som spökade i datorn.... trooooor jag...
Olle