FÅr inte rätt upplösning på min 32" LCD tv. Vill ha 1380X720 (tror jag det är) men kan bara få jättelåg typ 800X600 och mindre eller 1920X1080. Det jag får använda dock är 1280X720. Men då syns bara halva skärmen ungefär på TV:n. Bredden är ganska ok.
Det jag vill är alltså att ha en "klonad" skärm till min tv där jag har rätt upplösning. Kör jag nåt i helskärm i VLC:n anpassar den automatiskt efter 1280X720, men det vore ju nice och kunna spela nåt spel eller något sånt med rätt upplösning från min kubuntu på tv:n.
SOm dataskärm har jag en 19" EJ wide, min tv är en samsung 32" wide inkopplad med dvi från grafikkortet till hdmi till tv:n. Mitt grafikkort är ett Nvidia geforce 9800GT.
Hoppas någon har tips!
/Jens
Upplösning på sekundär skärm Nvidia
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Upplösning på sekundär skärm Nvidia
Vad är det för Nvidia-kort du har?
Har du testat System → Administration → Nvidia X server settings ?
Har du testat System → Administration → Nvidia X server settings ?
Som det står i texten ovan har jag ett geforce 9800GT.
Jo det är i nvidia-settings jag har grejsat, skulle ha skrivit det...
Jo det är i nvidia-settings jag har grejsat, skulle ha skrivit det...
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Missade det tyvärr.jensklas skrev:Som det står i texten ovan har jag ett geforce 9800GT.
Har du testar med Twin View? Då är det visserligen inte klonat, men det lilla jag har provat var det iaf lättare att få till rätt upplösning då. Om fullskärmläge för film och spel blir på fel skärm så testa att bocka i "Make this the default screen" (eller nåt liknande) som finns i Nvidia settings där man ställer inte upplösningen.
Xinerama kanske kan vara nåt att leka med, har dock inte testat själv.
Är twinview jag kör, seperate x screen antar jag det blir uttökat på?`Xinerama vet jag inte vad det är..
grejen är ju egentiligen att jag inte har möjlighet att välja rätt upplösning i listan med alternativen. Annars funkar det ju kanon
grejen är ju egentiligen att jag inte har möjlighet att välja rätt upplösning i listan med alternativen. Annars funkar det ju kanon
- DeepThought
Du kan inte "klona" din utsignal om inte båda skärmarna kör samma upplösning. Men det är inte det som är ditt problem, kanske?jensklas skrev:Det jag vill är alltså att ha en "klonad" skärm till min tv där jag har rätt upplösning.
Kan du ställa in rätt upplösning på skärmarna om du bara har en aktiverad åt gången?
Hmm, antar att twin view är klonad? Men mitt problem är att jag itne kan välja rätt upplösning på tv-skärmen. Antar jag kan hacka xorg.conf, men jag är för okunnig för det.
Antar mitt problem skulle lösas med en widescreen skärm till datorn? Men det är inte ett alternativ just nu.
Upplösningarna i "rull-listan" är det jag kan välja på. Fattar dock inte varför jag har många fler alternativ till dataskärmen än till tv:n.
Antar mitt problem skulle lösas med en widescreen skärm till datorn? Men det är inte ett alternativ just nu.
Upplösningarna i "rull-listan" är det jag kan välja på. Fattar dock inte varför jag har många fler alternativ till dataskärmen än till tv:n.
- DeepThought
Nej, TwinView är inte en klonad skärm. Däremot kan du klona skärmarna om du ställer in de båda skärmarna i TwinView-läge.jensklas skrev:Hmm, antar att twin view är klonad?
Jag ställer min fråga igen, eftersom jag fortfarande inte riktigt förstod om du kunde det eller inte: Om du bara aktiverar en skärm åt gången (t.ex. din TV, om det är den du har problem att få rätt upplösning på). D.v.s. du ställer in din vanliga skärm på "Disabled", och sedan kollar vilka upplösningar du kan välja på din TV-apparat. Kan du fortfarande inte välja önskad upplösning?
Sedan undrar jag en sak till: vad är det för TV (modell, tillverkare etc.) och vad använder du för typ av kabel (DVI, VGA, S-Video, HDMI, etc.) mellan datorn och din TV?