Hur kollar jag serverns WAN adress. [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
tomasbjork
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Hur kollar jag serverns WAN adress. [LÖST]

Inlägg av tomasbjork »

Hej.
Jag skulle vilja veta vilket ip min server har på internet. Kör jag "ifconfig" får jag inte fram det. Hur ska jag göra?
Senast redigerad av 1 tomasbjork, redigerad totalt 8 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Hur kollar jag serverns WAN adress.

Inlägg av Lars »

Det enda standardiserade sättet att göra det på är via UPnP, men tyvärr har jag aldrig sett några smidiga verktyg för det.

Annars kan man göra som jag, skriva ett litet skript som loggar in på routern och hämtar informationen via webbgränssnittet. Men det beror ju väldigt mycket på vilken router man har. På min skitrouter fungerar följande:

Kod: Markera allt

#!/bin/sh
GW=192.168.0.1
PASSWD=password
IP_ADDR=$(wget -q -O - http://$GW/RgSetup.asp?login_password=$PASSWD | awk '/<td>IP Address:<\/td>/ {match($0,/[0-9]+\.[0-9]+\.[0-9]+\.[0-9]+/); print substr($0,RSTART,RLENGTH);}')
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

tomasbjork skrev:Hej.
Jag skulle vilja veta vilket ip min server har på internet. Kör jag "ifconfig" får jag inte fram det. Hur ska jag göra?
En bland många där du kan kolla extern IPadress > http://www.minip.nu/
Om jag förstått din fråga rätt...
tomasbjork

Inlägg av tomasbjork »

Lars skrev:Det enda standardiserade sättet att göra det på är via UPnP, men tyvärr har jag aldrig sett några smidiga verktyg för det.

Annars kan man göra som jag, skriva ett litet skript som loggar in på routern och hämtar informationen via webbgränssnittet. Men det beror ju väldigt mycket på vilken router man har. På min skitrouter fungerar följande:

#!/bin/sh
GW=192.168.0.1
PASSWD=password
IP_ADDR=$(wget -q -O - http://$GW/RgSetup.asp?login_password=$PASSWD | awk '/<td>IP Address:<\/td>/ {match($0,/[0-9]+\.[0-9]+\.[0-9]+\.[0-9]+/); print substr($0,RSTART,RLENGTH);}')
Okej. Hur gör man via upnp?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag är bara så nyfiken, vad det är för mystisk server som du inte vet externt ipnummer på?
tomasbjork

Inlägg av tomasbjork »

Rune.K skrev:
Jag är bara så nyfiken, vad det är för mystisk server som du inte vet externt ipnummer på?
Men jag hade en dator över så körde in ubuntu server på den men har ju ingen skärm eller fönsterhanterare eller nåt sånt. Jag confar den genom putty. Går ju inte gå ut på hemsidor på den. Inte vad jag vet iaf. På min vanliga dator går jag ju bara in på www.whatismyip.com
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

w3m www.minip.nu
fungerar.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

tomasbjork skrev:
Rune.K skrev:
Men jag hade en dator över så körde in ubuntu server på den men har ju ingen skärm eller fönsterhanterare eller nåt sånt. Jag confar den genom putty. Går ju inte gå ut på hemsidor på den. Inte vad jag vet iaf. På min vanliga dator går jag ju bara in på http://www.whatismyip.com
Sitter den på samma nätverk som din vanliga dator har den samma externa ip-adress.
tomasbjork

Inlägg av tomasbjork »

Tack för svaren. Fick till det.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"