Hur kollar jag serverns WAN adress. [LÖST]
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Hur kollar jag serverns WAN adress. [LÖST]
Hej.
Jag skulle vilja veta vilket ip min server har på internet. Kör jag "ifconfig" får jag inte fram det. Hur ska jag göra?
Jag skulle vilja veta vilket ip min server har på internet. Kör jag "ifconfig" får jag inte fram det. Hur ska jag göra?
Senast redigerad av 1 tomasbjork, redigerad totalt 8 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Hur kollar jag serverns WAN adress.
Det enda standardiserade sättet att göra det på är via UPnP, men tyvärr har jag aldrig sett några smidiga verktyg för det.
Annars kan man göra som jag, skriva ett litet skript som loggar in på routern och hämtar informationen via webbgränssnittet. Men det beror ju väldigt mycket på vilken router man har. På min skitrouter fungerar följande:
Annars kan man göra som jag, skriva ett litet skript som loggar in på routern och hämtar informationen via webbgränssnittet. Men det beror ju väldigt mycket på vilken router man har. På min skitrouter fungerar följande:
Kod: Markera allt
#!/bin/sh
GW=192.168.0.1
PASSWD=password
IP_ADDR=$(wget -q -O - http://$GW/RgSetup.asp?login_password=$PASSWD | awk '/<td>IP Address:<\/td>/ {match($0,/[0-9]+\.[0-9]+\.[0-9]+\.[0-9]+/); print substr($0,RSTART,RLENGTH);}')
En bland många där du kan kolla extern IPadress > http://www.minip.nu/tomasbjork skrev:Hej.
Om jag förstått din fråga rätt...
-
Okej. Hur gör man via upnp?Lars skrev:Det enda standardiserade sättet att göra det på är via UPnP, men tyvärr har jag aldrig sett några smidiga verktyg för det.
Annars kan man göra som jag, skriva ett litet skript som loggar in på routern och hämtar informationen via webbgränssnittet. Men det beror ju väldigt mycket på vilken router man har. På min skitrouter fungerar följande:Kod: Markera allt
#!/bin/sh GW=192.168.0.1 PASSWD=password IP_ADDR=$(wget -q -O - http://$GW/RgSetup.asp?login_password=$PASSWD | awk '/<td>IP Address:<\/td>/ {match($0,/[0-9]+\.[0-9]+\.[0-9]+\.[0-9]+/); print substr($0,RSTART,RLENGTH);}')
Jag är bara så nyfiken, vad det är för mystisk server som du inte vet externt ipnummer på?tomasbjork skrev:Hej.
-
Men jag hade en dator över så körde in ubuntu server på den men har ju ingen skärm eller fönsterhanterare eller nåt sånt. Jag confar den genom putty. Går ju inte gå ut på hemsidor på den. Inte vad jag vet iaf. På min vanliga dator går jag ju bara in på www.whatismyip.comRune.K skrev:Jag är bara så nyfiken, vad det är för mystisk server som du inte vet externt ipnummer på?tomasbjork skrev:Hej.
Kod: Markera allt
w3m www.minip.nu
Sitter den på samma nätverk som din vanliga dator har den samma externa ip-adress.tomasbjork skrev:Men jag hade en dator över så körde in ubuntu server på den men har ju ingen skärm eller fönsterhanterare eller nåt sånt. Jag confar den genom putty. Går ju inte gå ut på hemsidor på den. Inte vad jag vet iaf. På min vanliga dator går jag ju bara in på http://www.whatismyip.comRune.K skrev:Jag är bara så nyfiken, vad det är för mystisk server som du inte vet externt ipnummer på?tomasbjork skrev:Hej.
-
Tack för svaren. Fick till det.