Visa tid kvar vid användande av mv-kommandot?
Visa tid kvar vid användande av mv-kommandot?
Om jag väljer att flytta filer mha mv, finns det då något sätt att få fram hur många procent som flyttats/tid kvar? I terminalen självklart.
Stationär: Xubuntu 10.10 x64
Laptop: Acer Aspire TimelineX 3820TG - Xubuntu 10.10 x64 | Fluxbox
Laptop: Acer Aspire TimelineX 3820TG - Xubuntu 10.10 x64 | Fluxbox
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Visa tid kvar vid användande av mv-kommandot?
Inte vad jag vet.
Det är en finess att kommandona i linux är så tystlåtna. Det gör det lättare att använda dem i skript och med omdirigeringar och rörledningar.
Vissa kommandon kan köras i ett pratsammare läge, men jag hittar inget sådant på mv.
En finess är det också att kommandot rimligtvis blir mycket snabbare om man inte först måste räkna ut hur mycket data det är att flytta, sedan beräkna tiden för detta, kolla hur mycket som flyttats och uppdatera tidsberäkningen osv.
Det är en finess att kommandona i linux är så tystlåtna. Det gör det lättare att använda dem i skript och med omdirigeringar och rörledningar.
Vissa kommandon kan köras i ett pratsammare läge, men jag hittar inget sådant på mv.
En finess är det också att kommandot rimligtvis blir mycket snabbare om man inte först måste räkna ut hur mycket data det är att flytta, sedan beräkna tiden för detta, kolla hur mycket som flyttats och uppdatera tidsberäkningen osv.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
-
mv går oftast väldigt fort. Den flyttar ju inte filer utan bara filnamn. Det går normalt på hundradelar av en sekund. Undantag: om man flyttar filer mellan skilda filsystem (olika partitioner). Då blir mv automatiskt en cp följt av en rm.Chrilleee skrev:Om jag väljer att flytta filer mha mv, finns det då något sätt att få fram hur många procent som flyttats/tid kvar? I terminalen självklart.
Är det mv mellan filsystem (eller cp) du är intresserad av?
I så fall, det finns ett kommando pv (i paket

Idé: cp -v och mv -v visar en rad på stdout för varje fil som kopieras. Pipa den till pv -ls 47 fast där 47 ska vara det antal filer som ska kopieras. Det kan räknas ut med find och wc -l. Vi är inte intresserade av stdout från pv så den redirectas till /dev/null.
Nackdel med ovanstående ansats. Den tar inte hänsyn till filstorlek och att olika filer kan ta olika lång tid. Den visar 50% (och hittillsvarande tid som tids-estimat) när hälften av filerna kopierats, oavsett om de återstående filerna är mycket större eller mindre än de första.
Tänk på: mv -v visar ungefär dubbelt så många rader när man flyttar mellan filsystem. Kolla filsystem och dubbla siffran till pv vid behov.
Hackar du ihop en kommandorad själv eller ska vi hjälpas åt?
Kod: Markera allt
time mv fil kylskap
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?