GRUB problem, 2st Sda diskar, gammal vs ny HDD.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
nialc

GRUB problem, 2st Sda diskar, gammal vs ny HDD.

Inlägg av nialc »

Hej,

Hoppas ngn förstår & har ngn bra lösning på följande problem..
(har sökt runt utan resultat, inte riktigt vetat vad jag skall söka på)

Jag har hittils kört en fungerande server baserat på en i386 installation med en systemdisk (IDE) och en lagringsdisk (SATA). På den befintliga systemdisken kör jag en standard installation med vanliga standard partitioner, och på lagringsdisken kör jag LVM & XFS för att kunna utöka storleken på disken allt eftersom behovet växer.

Idag skulle jag till att ersätta den gamla systemdisken (IDE) till en nyare (SATA) och samtidigt utöka mitt lagringsutrymme med en extra SATA disk.

Jag tyckte jag gjort allt förarbete med att spara de filer jag kunde behöva från installationen och plockade sedan helt sonika ut systemdisken och plockade in de två nya SATA diskarna.

Efter ominstallationen ville inte datorn starta igång, bara stannade precis där den vanligtvis skulle börjat sparka igång servern som vanligt och ladda grub..

Efter ett tag förstod jag att den gamla Lagringsdisken kunde ha något med det att göra och kopplade ur den och körde ännu en ominstallation av servern, återigen installerandes grub på MBR på första disken.
Då startar den som vanligt och laddar grub.

Men,,,, så fort jag pular i den "gamla" SATA" (lagringsdisken) igen, så plockar den tydligen Sda platsen (som första hårddisk) och systemet vill inte starta (nu laddar den förstås åtminstonde upp grub, men så snart den startar säger den ifrån pga att den inte hittar någonting av det den söker efter på sökväg /sda/.......)

Finns det något sätt att åtgärda detta (få den gamla disken att inte agera /sda, utan att förlora all information på den "gamla" lagringsdisken??

Tacksam för all hjälp, ell hjälpande länkar, som finns att tillgå.

//Ghast
David Andersson

Re: GRUB problem, 2st Sda diskar, gammal vs ny HDD.

Inlägg av David Andersson »

ghaster skrev: Men,,,, så fort jag pular i den "gamla" SATA" (lagringsdisken) igen, så plockar den tydligen Sda platsen (som första hårddisk) och systemet vill inte starta (nu laddar den förstås åtminstonde upp grub, men så snart den startar säger den ifrån pga att den inte hittar någonting av det den söker efter på sökväg /sda/.......)
Det är bl.a. för såna här fall man kan ange partitioner med UUID i stället för /dev/xxx i menu.lst och fstab. Om du kan ta reda på UUID och lägga in dem.

Alternativt om du tycker UUID ser fult ut (en mental grej för mej), sätt i de diskar du vill ha, kör en live-cd kolla vad /dev/xxx blev och uppdatera menu.lst och fstab (på hårddisken, förstås) med rätt /dev/xxx.

Om du tänker sätta i och ta ur hårddiskarna fler gånger är nog UUID rätt väg, även om det ser fult ut.

(Bara några ideer, inte testat.)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Föresten. De senaste versonerna av Ubuntu installeras med UUID i grub och fstab automatiskt. Jag kanske har missförstått ditt problem. Vad har du för system?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det kan inte vara så att BIOS försöker boota från fel hårddisk?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"