Hur installera skript i Gimp?
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Hur installera skript i Gimp?
Skripten jag vill installera finns här: http://www.gimpguru.org/download/mats-and-frames.scm.
Jag har aldrig installerat skript, så jag undrar, hur man gör.
Jag har aldrig installerat skript, så jag undrar, hur man gör.
Re: Hur installera skript i Gimp?
Placera skriptet i denna mapp:
~/.gimp-2.6/scripts
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tack för blixtsnabbt svar. Så du menar att jag ska kopiera från och med (define (cadddr l) (caddr (cdr l))) till slutet, spara som txt och placera den i mappen scripts?
Eller ska jag skriva exakt vad du har skrivit i terminalen?
Jag hittar Gimp i etc. När jag öppnar den, har jag en mapp som heter 2.0 och det ligger 8 stycken textdokument i den, ingenting annat. Antagligen är det inte allt. Jag hittar ingen scripts-map.
Jag Har hittat plug-ins i usr. Men jag har ändå problem. Det är antagligen basic Linux, rättare sagt Kate. Det hör inte hit mend det hör ihop med min fråga.
Jag klistrade koderna i Kate, bläddrade fram till /usr/lib/gimp/2.0/plug-ins men det fanns inget utrymme där att skriva in något namn. Mappen öppnas med alla filer i, sen kan jag inte lägga till någonting där. Det finns inget utrymme för namn, bara för "plats" under filerna, vilket verkar vara en onödig uppprepning, eftersom jag har redan bläddrat dit, det syns ovanför filerna.
Jag klistrade koderna i Kate, bläddrade fram till /usr/lib/gimp/2.0/plug-ins men det fanns inget utrymme där att skriva in något namn. Mappen öppnas med alla filer i, sen kan jag inte lägga till någonting där. Det finns inget utrymme för namn, bara för "plats" under filerna, vilket verkar vara en onödig uppprepning, eftersom jag har redan bläddrat dit, det syns ovanför filerna.
Nej du ska spara själva SCM-filen i den mappen, inte delar av den. Högerklicka på länken och välj "spara som", eller så kan du använda dig av terminalen:Hymer skrev:Tack för blixtsnabbt svar. Så du menar att jag ska kopiera från och med (define (cadddr l) (caddr (cdr l))) till slutet, spara som txt och placera den i mappen scripts?
Bläddra till mappen där filen ska ligga:
Ladda sedan hem skriptet:cd ~/.gimp-2.6/scripts
~/ är sökvägen till din hemmapp, t.ex: /home/hund/. Och om det är en punkt före själva namnet på mappen/filen (t.ex .gimp-2.6) betyder det att den är dold, för att dölja/visa dolda filer/mappar använder du tangenterna Ctrl + H.
Jag gjorde så och det blev en installation
. Jag startade om Gimp, och sedan hela datorn, men jag hittar inte det nya verktyget. Jag letade under Färger>Mapp, och tittade in i varenda Filter
.

Kika under "Script-Fu", det bör finnas där.
Nej, den finns inte i Script-Fu. Där har jag Konsoll, Starta servern och Uppdatera skript. Skulle vara i Konsollen? Jag blädrar där och hittar ingenting som liknar. Och även om jag skulle hitta, man måste klicka på och spara på något sätt. Det var inte så du menade, eller hur? 

Jag vet inte riktigt vart du är nu? Jag menade i menyn för GIMP. (Se bild)
- Bilagor
-
- screenshot1.png (23.02 KiB) Visad 2903 gånger
Den svenska varianten är lite annorlunda:

Jag har Gimp 2.6.1. ScriptFu ligger inne i Filter.
(Det verkar var helt omöjligt att ta skärmdump av den menyn när den är utfälld, jag vet inte, varför. Jag kan ta skärmdump när markören inte framkallar någon hover eller pop-up. Är det känt fenomen?)
Hur kan det vara en sådan avvikelse från engelska Gimp? Är det fel i översättningen?

(Det verkar var helt omöjligt att ta skärmdump av den menyn när den är utfälld, jag vet inte, varför. Jag kan ta skärmdump när markören inte framkallar någon hover eller pop-up. Är det känt fenomen?)
Hur kan det vara en sådan avvikelse från engelska Gimp? Är det fel i översättningen?
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Script-Fu heter Script-Fu på svenska
Det ser ut att vara olika versioner av GIMP på bilderna
Det ser ut att vara olika versioner av GIMP på bilderna
Daniel, vad betyder egentligen Fu? Har det någonting med Kung-Fu att göra? eller Function?
Hund, vad har du för version? Kan jag inte fixa att jag får upp script-fu likadant som du, som meny?
Hund, vad har du för version? Kan jag inte fixa att jag får upp script-fu likadant som du, som meny?
Jag har version 2.6.3. Vilken version av Ubuntu har du?
Jag har ingen "riktig" dator just nu, så jag kan inte kontrollera. Men efter mycket tjat från Photoshop-användare, så slog de ihop applikations-menyerna och dokument-menyerna i GIMP till en enda menyrad (jättekulHymer skrev:Den svenska varianten är lite annorlunda: