Root-terminalen startar inte

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Root-terminalen startar inte

Inlägg av Calmeida »

Nu har jag äntligen skaffat mig en lekdator jag kan köra enbart Ubuntu - och slippa dubbelbootandet - på och leka lite vildare (Med ambitionen att på sikt kunna göra allt jag vill och behöver i nämnda operativsystem) med utan att riskera för mycket. Jag har inte ägt en stationär dator på typ 10 år, men nu blev det ändå en eftersom jag redan har för många bärbara, släpbara och jättebärbarapyttesmå.

En begagnad Dell Optiplex GX620, Pentium 4 3.0GHz, 1024MB, 80GB.

Installationen fungerade felfritt, inga som helst problem med något alls och allt fungerar finemang.

Men...

Efter att ha uppgraderat till senaste betan av 9.04 så får jag ingen tillgång till root-terminalen. Jag försöker starta den men inget händer, inga felindikationer, inget alls. Bara noll respons.

Så, har någon något hum, någon lösning, några förslag? Jag vet inte riktigt vad kan kan rapportera för behjälplig information mer i sammanhanget i nuvarande stund.

Och ja, jag vet att jag kan köra vanlig terminal och skriva "sudo -s" och plita in lösenord, men jag är långt mer van vid att arbeta igenom att starta root-terminalen, skriva in lösenordet och sedan bara göra det jag skall så jag vill gärna ha det så.
Senast redigerad av 2 Calmeida, redigerad totalt 8 gång.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Root-terminalen startar in

Inlägg av TicToc »

Om du tittar i startaren för rootterminalen och klistrar in och kör den texten i en vanlig terminal, vad får du för information då?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Vad är det du egentligen vill göra? Vill du gå ned till runlevel 1 eller något sådant? isåfall kan du ju göra det med "telinit", eller också kan du ju starta i "recovery mode" och annars så funkar "sudo bash" eller som du sa "sudo -s" rätt bra också. Eller också kan du göra som jag och frångå Ubuntus filosofi, som i mitt fall beror på långt och varaktigt Unix/Linux-användande, dvs. logga in som root, eller lägga dig själv i uid=0, gid=0. Lägg dig isåfall bara efter root i "passwd", annars funkar inte behörigheten i det grafiska... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
TicToc

Inlägg av TicToc »

Utanför ämnet: Vi tänker alla inom vår kompetensnivå, jag trodde det var ett simpelt terminalfönster, färdigt att använda som root som det skulle vara... :D
Calmeida

Inlägg av Calmeida »

TicToc skrev:Om du tittar i startaren för rootterminalen och klistrar in och kör den texten i en vanlig terminal, vad får du för information då?
Hej hopp!

Jag kör "gksu /usr/bin/x-terminal-emulator" i terminalen och det är samma respons där. Det vill säga, inget alls.

Osprey skrev:Vad är det du egentligen vill göra? Vill du gå ned till runlevel 1 eller något sådant? isåfall kan du ju göra det med "telinit", eller också kan du ju starta i "recovery mode" och annars så funkar "sudo bash" eller som du sa "sudo -s" rätt bra också. Eller också kan du göra som jag och frångå Ubuntus filosofi, som i mitt fall beror på långt och varaktigt Unix/Linux-användande, dvs. logga in som root, eller lägga dig själv i uid=0, gid=0. Lägg dig isåfall bara efter root i "passwd", annars funkar inte behörigheten i det grafiska... :)
Jag vet inte ens vad runlevel 1 är. ;D

Det jag i all enkelhet vill göra är att ha samma vanliga access till root-terminalen som jag har haft tidigare, utan att gå via vanlig terminal och extra kommandoplottrande.

Du vet, för sådana där tillfällen då man behöver lite behörighet att flytta något (Då jag typ startar nautilus via root-terminal), installera något, exekvera något eller vad som helst där det behövs lite behörighet.

Och jo, visst. Man kan ju "sudo -s":a sig fram antar jag, det är väl så det får bli. Fast den där lilla irriterande kittlingen längs ryggraden då saker inte funkar som de skall kommer att störa mig ett tag tills jag vant mig vid nya vägar.

Att köra som root hela tiden vågar jag inte. Jag är bara en glad amatör, jag tar små steg och det sker sakta men säkert.
TicToc

Inlägg av TicToc »

Funkar

Kod: Markera allt

gksu gedit

sudo /usr/bin/x-terminal-emulator

gksudo /usr/bin/x-terminal-emulator

/usr/bin/x-terminal-emulator
Calmeida

Inlägg av Calmeida »

gksu gedit
- Fungerar.

sudo /usr/bin/x-terminal-emulator
- Fungerar icke. "Failed to contact the GConf daemon; exiting."

gksudo /usr/bin/x-terminal-emulator

/usr/bin/x-terminal-emulator
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Är gconfd-2 igång? Fungerar gnome-terminal?
Calmeida

Inlägg av Calmeida »

Konservburk skrev:Är gconfd-2 igång? Fungerar gnome-terminal?
På A svarar jag "Ja" och på B svarar jag "Ja".

Intressant nog har jag exakt samma problem med 9.04-betan på min Dell XPS m1330 nu som dubbelbootar.

Jag antar att root-terminalen helt enkelt hatar mig för något av de små steg jag gör som standard när jag installerat Ubuntu. För i båda fallen har root-terminalen startat tidigare.

Nåja, jag får överleva.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

I Ubuntu sätter jag alltid ett lösenord på root-kontot, det är inget som hindrar att det är ditt vanliga lösenord.
Då fungerar det att i terminalen bara skriva och ange lösenordet, sen är du root så länge du vill i just den terminalen....
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"