Hur blir man moderator? [LÖST]

Diskussion gällande forumet
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Hur blir man moderator? [LÖST]

Inlägg av Rune.K »

Jag är nyfiken på hur man blir moderator?
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Hur blir man moderator?

Inlägg av Hund »

Vi frågar personen i fråga.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Vilka är vi?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Någon föreslår en moderator och alla administratörer och moderatorer får säga vad dom tycker, vilket aldrig har varit några problem.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag ger dig svar så här. Det flesta forum har regler för hur du skall arbeta, uppträda, fastställda regler att följa som moderator. Vid en rekrytering av moderatorer går en förfrågan ut till samtliga. Alla som vill kan söka. Om intresset är större än efterfrågan, utförs lottning. Har valda kandidater inte missköt sig på forumet och övrigt visat gott omdöme får han/hon platsen/platserna.

Hur det funkar på Ubuntu Sverige vet jag inte? En sak som jag däremot vet är att om en moderator/administratörer missköter sina uppgifter på ett mer väletablerade forum blir vederbörande av med sitt uppdrag som moderator och befogenheter. Men har du väl blivit moderator för Ubuntu Sverige sitter du säkert för alltid oavsett hur du beter dig.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Pink Panther skrev:Jag ger dig svar så här. Det flesta forum har regler för hur du skall arbeta, uppträda, fastställda regler att följa som moderator. Vid en rekrytering av moderatorer går en förfrågan ut till samtliga. Alla som vill kan söka. Om intresset är större än efterfrågan, utförs lottning. Har valda kandidater inte missköt sig på forumet och övrigt visat gott omdöme får han/hon platsen/platserna.

Hur det funkar på Ubuntu Sverige vet jag inte? En sak som jag däremot vet är att om en moderator/administratörer missköter sina uppgifter på ett mer väletablerade forum blir vederbörande av med sitt uppdrag som moderator och befogenheter. Men har du väl blivit moderator för Ubuntu Sverige sitter du säkert för alltid oavsett hur du beter dig.

Pink Panther
Vanligen tycker jag snarare är att administrationen själva väljer moderatorer och att man inte kan söka om det eller att det röstas om det.

Och jo moderatorer som missköter sig blir visst avsatta men som vanligt är det olika uppfattningar om var den gränsen går så uttala dig om något du vet i stället för att slänga ut dig något bara för att säga något dåligt om Ubuntu Sverige.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Pink Panther skrev:Jag ger dig svar så här. Det flesta forum har regler för hur du skall arbeta, uppträda, fastställda regler att följa som moderator. Vid en rekrytering av moderatorer går en förfrågan ut till samtliga. Alla som vill kan söka. Om intresset är större än efterfrågan, utförs lottning. Har valda kandidater inte missköt sig på forumet och övrigt visat gott omdöme får han/hon platsen/platserna.

Pink Panther
Lol!

Vilka forum då?

De forum jag varit administratör/moderator i har alltid sökt efter lämpliga kandidater och dem som uppfyller forumets regler och administrationens krav blir till slut förfrågade om dem är intresserade.

Det du har rätt i är att moderatorer som missköter sig brukar åka ut snabbare än någon annan användare hade gjort eftersom dem har ett förtroendeuppdrag och bör agera med gott exempel.

Att fråga om man får bli moderator brukar innebära att man direkt blir spolad och aldrig någonsin tillfrågad.

// rancor
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Barre skrev:
Pink Panther skrev: Hur det funkar på Ubuntu Sverige vet jag inte?..........
.......... Men har du väl blivit moderator för Ubuntu Sverige sitter du säkert för alltid oavsett hur du beter dig.
Detta är typiskt din inlägg, ett försök att skapa osämja och debatter. Att du överhuvudtaget har kvar ditt konto här är för mig helt oförstårligt (och bekräftar att du delvist har rätt om att administratörerna och moderatorerna ibland är lite väl tillåtande, och inte bannar där det verkligen behövs)

Du skriver att du inte vet hur det fungerar på Ubunru Sverige, Varför överhuvudtaget skall du uttala dig då?
Sen avslutar du med en mening enbart för att skapa irritation, eftersom du redan bekräftat att du inte har en aning om hur det fungerar....ditt troll!!
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________

För vad skall jag bli bannad. Jag har hållit mig inom demokratiska regler och Ubuntu Sverige har demokratiska regler vad jag kan se. Vi har också yttrandefrihet i Sverige. När du bemöter mig så tycker jag du skall titta på Kiwi han bemöter mig respekt lägger fram sina argument. Han ber mig också att vara lite positiv i mina uttalande, där har Kiwi rätt.

Men ditt uppförande är inte bra eller föredömligt Barre.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag vet inte om någon har riktigt svarat på PPs fråga, mer än antydningsvis. En klar
fråga kräver ett klart svar och så här uppfattar jag processen ungefär (mods och admins
får rätta mig om jag fått något om bakfoten)

1) Man är med i forumet länge, är aktiv, trevlig, lugn och konstruktiv (så långt kan man påverka själv)
2) Brist på moderatorer uppkommer. Det kan vara någon som slutar, någon som blivit "befordrad" till
något annat uppdrag eller att vi helt enkelt vuxit och moderatorerna behöver bli fler för att hinna med.
3) Ett antal namn ur gruppen 1) bollas fram och de vars namn väcker entusiasm bland befintliga moderatorer
och admins tillfrågas.
4) Den tillfrågade tackar ja eller nej. Blir det nej hoppar man tillbaka till 3)
5) Vid ja hälsas den nya moderatorn välkommen och detta presenteras i forumet.

Jag är personligen lite tveksam till att låta folk söka ett sådant uppdrag. Är rädd för att det skulle ge oss moderatorer som, ähum, är lite väl entusiastiska för sin uppgift
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag tackar för era svar!
@UA det var inte PP som ställde frågan, men tack för ditt sansade svar iallafall!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:Jag tackar för era svar!
@UA det var inte PP som ställde frågan, men tack för ditt sansade svar iallafall!
Sorry för sammanblandningen.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:
Rune.K skrev:Jag tackar för era svar!
Sorry för sammanblandningen.
ingen fara
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Urban Anjar skrev:Jag vet inte om någon har riktigt svarat på PPs fråga, mer än antydningsvis. En klar
fråga kräver ett klart svar och så här uppfattar jag processen ungefär (mods och admins
får rätta mig om jag fått något om bakfoten)

1) Man är med i forumet länge, är aktiv, trevlig, lugn och konstruktiv (så långt kan man påverka själv)
2) Brist på moderatorer uppkommer. Det kan vara någon som slutar, någon som blivit "befordrad" till
något annat uppdrag eller att vi helt enkelt vuxit och moderatorerna behöver bli fler för att hinna med.
3) Ett antal namn ur gruppen 1) bollas fram och de vars namn väcker entusiasm bland befintliga moderatorer
och admins tillfrågas.
4) Den tillfrågade tackar ja eller nej. Blir det nej hoppar man tillbaka till 3)
5) Vid ja hälsas den nya moderatorn välkommen och detta presenteras i forumet.

Jag är personligen lite tveksam till att låta folk söka ett sådant uppdrag. Är rädd för att det skulle ge oss moderatorer som, ähum, är lite väl entusiastiska för sin uppgift
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ja! I den frågan har du rätt Urban. Det är en stor risk att de blir lite för entusiastiska över sitt nya uppdrag. Men ur ett demokratisk synsätt är det inte fel. Man kan åtgärda detta vanliga fenomen med låt oss kalla de ( internutbildning ) en vecka med en moderater fadder.

Sen tror jag det var Rancor som fråga vilken sajt som har det jag skriver om. Ja! Den är riktigt stor och mäktig Passagen ( http://debatt.passagen.se/moderator/ )

Pink Panther :-)
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Forum"