Ingen möjlighet till att stänga av, starta om i GNOME menyn?
Ingen möjlighet till att stänga av, starta om i GNOME menyn?
Under "System" fanns förut "Shut down..", den är nu borta? En bugg? Hur gör man nu? Använda terminalen går ju men.. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Ingen möjlighet till avstäning, starta om i GNOME menyn?
De tog bort det medvetet har jag för mig. Men du har väl den där grejen uppe vid klockan där ditt namn står? Där kan man logga ut och stänga av datorn.
Det är inte ett alternativ, om den blaffa appleten ska ersätta menyvalet under "System" vet jag faktiskt inte vad jag ska säga.. Jag blev rätt förstummad just nu.. 

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Hur hjälper mig den tråden?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Ingen möjlighet till att stänga av, starta om i GNOME menyn?
Besynnerligt. Vi har samma version, 8.10, men hos mig finns "lås skärm", "logga ut xxx" samt "stäng av". Ingen förändring. Jag sneglade uppåt, till höger nu, för att se om det dykt upp någon uppdatering som jag har missat, men icke.Under "System" fanns förut "Shut down..", den är nu borta? En bugg? Hur gör man nu?
Jag hoppas det löser sig för dig.
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
8.10? 9.04 menar du? :/
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
Det är också rapporterat som en bug:“Yes, this is a stupid UI decision made by people in Ubuntu who haven’t thought about accessibility. Luckily, getting the menu options back is simply a matter of finding the user switch applet, and removing it from the panel. Things are now set up so that if the user switch applet is not on any of the panels, the menu items will return.”
https://bugs.edge.launchpad.net/ubuntu/ ... bug/343219
Jag tog bort Användarväxlare och la dit "Stäng av" som applet och då dyker de upp i menyn igen

Bara ett tips:
många datoranvändare använder den vanliga på/av-knappen för att stänga av sin dator...den brukar inte försvinna
många datoranvändare använder den vanliga på/av-knappen för att stänga av sin dator...den brukar inte försvinna

Nope, har inte spenderat någon tid på det. Men ska nog göra det senare när jag kommer ihåg det. 

Det inlägg som wise gör ger väl ett svar på Hunds fråga. Eller också missförstår jag...
Det kanske den gör ja.. Missade helt det inlägget.Hylas skrev:Det inlägg som wise gör ger väl ett svar på Hunds fråga. Eller också missförstår jag...