Starta Drupal

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Hymer
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Starta Drupal

Inlägg av Hymer »

Jag vill lära mig Drupal. Jag har laddat hem och installerat den och den ligger i etc. Men hur ska jag öppna den? ???
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Starta Drupal

Inlägg av andol »

Du har alltså installerat Drupal via Ubuntus paketförråd?
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Ja, och det var en rejäl installation med appache och mysql. Jag fick välja lösenord flera gånger.
andol

Inlägg av andol »

I så fall borde du gissningsvis hitta något på http://datornamn/drupal5 alt http://datornamn/drupal6, beroende på vilken Drupal-version du installerade. Med reservartion för att olika Ubuntu-versioner beter sig olika så skulle det även kunna vara så att det är http://datornamn/drupal som används.

Har du installerat Drupal på den datorn du sitter vid så kan du med fördel använda localhost som datornamn.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Jag får ett Ooops meddelande:
The page you tried to access does not exist on this server. This page may not exist due to the following reasons:

1. You are the owner of this web site and you have not uploaded (or incorrectly uploaded) your web site. For information on uploading your web site using FTP client software or web design software, click here for FTP Upload Information.

2. The URL that you have entered in your browser is incorrect. Please re-enter the URL and try again.

3. The Link that you clicked on incorrectly points to this page. Please contact the owner of this web site to inform them of this situation.
???
EDIT: Jag försökte ta reda på, vilken Drupal version jag har, för att det har gått några veckor sedan jag installerade. När jag klickar på Drupal i etc-mappen, den första som öppnas är en mapp som
heter 5. Har jag inte 5:an då?
EDIT 2: Jag får alltid ett .com tillägg efter localhost eller datornamnet.
EDIT 3: När jag skriver http://localhost/drupal5 får jag plötsligt en PHTML fil som jag skulle öppna med någonting eller spara. Öppna med vad? Spara som vad?
EDIT 4 och 5: När jag sparar den och klickar på nerladdade filen, då öppnas Bluefish med en php som heter xhDf6fbx.phtml.part. Fast det har jag inte mycket glädje av än så länge.
andol

Inlägg av andol »

Tolkar det alltså som om du har drupal (m.m) installerat på samma dator du "surfar" från. Vilken version utav Ubuntu är du använder dig utav? Kommer du ihåg vilka moment och frågor/svar du utförde under installationen? Hade apache och/eller mysql installerat innan?
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Ja, det är samma dator. Jag har Ubuntu 8.10 som har blivit Kubuntu. Jag har installerat apache och mysql innnan, men jag har aldrig lyckats använda dem heller, så jag avinstallerade dem (tror jag). I etc-mappen ser jag en apache2 vid sidan om drupal, dessutom en apache inne i drupal. Mysql ligger också utanför drupal. Under installationen angav jag lösenord för apache och en annan lösenord för mysql. Kanske fick jag någon annan fråga också, men det är jag inte säker på. Men jag är beredd att ominstallera om det är lättare att utgå ifrån scratch.

Redigerat: Säg till om min nykläckta visningsbild är irriterande, då tar jag bort den. Den skulle passa bra som smiley...
Redigerat igen: ???
andol

Inlägg av andol »

Tittade närmare på Drupal5-paketet i Ubuntu 8.10, varpå jag upptäckte en helt annan sak. Nämligen det att paketet ifråga inte har uppdaterats sedan i augusti förra året, vilket är dåligt med tanke på de säkerhetshål som uppdagats i Drupal 5.x sedan dess.

Vet sålunda inte om jag skulle installera Drupal direkt från Ubuntus pakethanterare.

En bättre lösning är antagligen att första installera samt konfigurera Apache, MySQL och PHP på egen hand. Därefter torde lämplig version utav Drupal hämtas hem från drupal.org.

Återkom gärna angående vilka delar du känner att du behärskar liksom vad vi kan hjälpa till utförligare med.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

(....1 månad senare..)
En bättre lösning är antagligen att första installera samt konfigurera Apache, MySQL och PHP på egen hand. Därefter torde lämplig version utav Drupal hämtas hem från drupal.org.

Återkom gärna angående vilka delar du känner att du behärskar liksom vad vi kan hjälpa till utförligare med.
Jag behärskar varken den ena eller den andra. Html och css, det är allt jag kan. Jag ska lära mig sql och Oracle så fort jag hinner. Jag tittade längtansfullt på Drupal-tutorials och konstaterade att man behöver inte vara programmerare för att använda den. Däremot behövs en programmerare för att få igång den.
Skriv svar

Återgå till "Internet"