Auto Ethernet - Auto Eth0 skillnad?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
suliman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Auto Ethernet - Auto Eth0 skillnad?

Inlägg av suliman »

När jag kollar på nätverksanslutningar så ser jag att det finns ett "Auto Ethernet" och ett "Auto eth0"
Jag noterar att VPN t.ex. verkar bara funka när jag väljer "Auto Ethernet" inte när jag använder "Auto eth0"

Om jag har "Auto eth0" så händer det ibland att jag inte kan surfa (även när jag inte använder VPN), det står bara "looking up xxxxl" i firefox statusrad, och inget händer. Det kan funka ena sekunden sen helt plötsligt kommer jag ingenstans utan måste byta till "Auto Ethernet"

Vad är skillnaden mellan dessa två uppkopplingar?
Jag förstår att Auto eth0 är mitt nätverkskort, men vad är poängen med att det är två olika saker för samma kort? Och varför måste jag ibland byta till Auto Ethernet för att kunna surfa?
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Auto Ethernet - Auto Eth0 skillnad?

Inlägg av palle-kuling »

Är inte "Auto eth0" profilen för standardanslutningen (wired), medans "Auto Ethernet" är profilen du skapat när du lade till VPN?

Jag menar, om du högerklickar och väljer "edit connections", så har du ju "Auto eth0" under wired. Så med mitt resonemang är inte "Auto eth0" ditt nätverkskort, utan standardnamnet för den profilen networkmanager startar med.

Så, om jag inte är helt ute och cyklar, borde profilen "Auto Ethernet", ligga under VPN om du högerklickar "edit connections". Den är väl till för din VPN uppkoppling då, antar jag.
Jag förstår att Auto eth0 är mitt nätverkskort, men vad är poängen med att det är två olika saker för samma kort?
Två profiler, för samma kort. Det kan väl vara användbart, eller? En för VPN, och en för "vanliga nätverk". Du kan döpa om dem om det ser naturligare ut kanske.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"