EDIT:
Vilken tur han överlevde den här gone mä

Kod: Markera allt
ssh -p 22222 användarnamn@ipnummer
su -
mkdir /initramfs
cd /initramfs
gunzip -c /initrd.img | cpio -i -d -H newc
>/initramfs/etc/mtab
ln -s /bin/sh /initramfs/scripts/local-premount/
cp /sbin/resize2fs /initramfs/sbin/
cp /lib/libe2p.so.2.3 /initramfs/lib/libe2p.so.2
cp /lib/libext2fs.so.2.4 /initramfs/lib/libext2fs.so.2
cp /lib/libcom_err.so.2.1 /initramfs/lib/libcom_err.so.2
find * | cpio -o -Hnewc | gzip -9 > /initrd.img-resize
cat <<\EOF | tee /etc/lilo.conf
prompt
timeout = 600
boot = /dev/hda
image = /vmlinuz
initrd = /initrd.img
root = /dev/hda1
label = Debian
read-only
image = /vmlinuz
initrd = /initrd.img-resize
root = /dev/hda1
label = Debian-resize
read-only
EOF
apt-get install lilo
lilo
resize2fs /dev/hda1
Då känns det som det brukar....du har rätt man tangenterna.Nu ger vi oss in på djupt vatten. Avancerade prylar. Inga felskrivningar tillåtna.
Nejbbauto skrev:Va fan det blir ju en hel bok!? -s-
Nu har jag inte haft anledning att rulla ut en skolmiljö, men det kanske kommer...
Förutom hårdvarustrul/Biosstrul så är väl Konservburks guide bra som den är, rensa bort alla återvändsgränder kanske?
Konservburk skrev:Tydligen måste du köra resize2fs /dev/hda1 innan filsystemet monteras. Eftersom det handlar om root-filsystemet så blir det inte helt lätt. I vanliga fall hade lösningen varit en live-cd, men nu har vi ingen cd-läsare, så den gubben gick inte.
Nu ger vi oss in på djupt vatten. Avancerade prylar. Inga felskrivningar tillåtna.
Bäst att du klipper och klistrar från ubuntu-datorn över ssh. Det blir alltså till att jobba från ubuntu-datorn inloggad mot debian-datorn som root med ssh.
Det blir lite magi nu eftersom jag inte orkar förklara alla steg. Men det går ut på att göra kommandot resize2fs tillgängligt under booten innan root-filsystemet har monterats...Kod: Markera allt
ssh -p 22222 användarnamn@ipnummer su -
mkdir /initramfs cd /initramfs gunzip -c /initrd.img | cpio -i -d -H newc >/initramfs/etc/mtab ln -s /bin/sh /initramfs/scripts/local-premount/ cp /sbin/resize2fs /initramfs/sbin/ cp /lib/libe2p.so.2.3 /initramfs/lib/libe2p.so.2 cp /lib/libext2fs.so.2.4 /initramfs/lib/libext2fs.so.2 cp /lib/libcom_err.so.2.1 /initramfs/lib/libcom_err.so.2 find * | cpio -o -Hnewc | gzip -9 > /initrd.img-resize
Du behöver intallera om boot-loadern lilo som bara funnits på DeLi hittills. Hoppas du har lite plats iaf. Annars måste du rensa bort någonting:Kod: Markera allt
cat <<\EOF | tee /etc/lilo.conf prompt timeout = 600 boot = /dev/hda image = /vmlinuz initrd = /initrd.img root = /dev/hda1 label = Debian read-only image = /vmlinuz initrd = /initrd.img-resize root = /dev/hda1 label = Debian-resize read-only EOF
Nu kör du reboot och sätter dig vid debian-datorn. När lilo kommer upp väljer du att bootalternativet Debian-resize. Den kommer att stanna precis innan /dev/hda1 monteras. Då ska du göra det du är här för, nämligen köra kommandot:Kod: Markera allt
apt-get install lilo lilo
Om det går bra kör du kommandot exit så fortsätter den boota.Kod: Markera allt
resize2fs /dev/hda1
Jag har tyvärr inte tid att leka med det här idag... kanske ikväll.Hans Linde skrev:Jag har tagit hem två "nya"
Compaq Prolinea 575e Prentium 75MHz, 49MB RAM, 1,6GB HDD, CD-drive Floppy-drive
Ska jag förbereda någon av dessa eller ska vi fortsätt där vi är?
Konservburk skrev:Jag har tyvärr inte tid att leka med det här idag... kanske ikväll.Hans Linde skrev:Jag har tagit hem två "nya"
Compaq Prolinea 575e Prentium 75MHz, 49MB RAM, 1,6GB HDD, CD-drive Floppy-drive
Ska jag förbereda någon av dessa eller ska vi fortsätt där vi är?
Känn lite på de olika fönsterhanterarna. Är openbox för tung? Eller skulle den kunna fungera? Jag tror att det blir mindre jobb att hålla sig till en installation och fixa till den. Och först därefter dra in fler datorer. Då bör de flesta av återvändsgränderna kunna undvikas helt.
Hans Linde 05 apr 2009, 21:45
När jag inte kan få en nätverkförbindelse med
modprobe 3c509
dchp.sh
busybox ifconfig
och varierande kombinationer av dethur mycket svårare blir det då?
EDIT:
För alla åskådare så talar jag om DebiaPCn som jag lyckades "pillabort"
BIOS delen från HDD, och som nu göra att vi får slåknut på oss själv för att
inte missa tilfället att bespara en girig kommun ytterligare utlägg pga bristande
opi......bla bla.... Är du där?
God morgon.Rune.K skrev:Kod: Markera allt
ifconfig