Virtualbox installation över lan [LÖST]
Virtualbox installation över lan [LÖST]
Hej.
Jag undrar ifall det går att konfiguera virtualbox så att man kan installera från en server. Kör idag WindowsXP/Ubuntu men vill köra Ubuntu och virtuellt XP. Men vi installerar våra xp från en server, så är det möjligt att kunna få virtualbox att starta installationen från en servern?
Jag undrar ifall det går att konfiguera virtualbox så att man kan installera från en server. Kör idag WindowsXP/Ubuntu men vill köra Ubuntu och virtuellt XP. Men vi installerar våra xp från en server, så är det möjligt att kunna få virtualbox att starta installationen från en servern?
Senast redigerad av 1 Frozzare, redigerad totalt 6 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Virtualbox installation över lan
Hur gör du normalt för att installera XP från servern? I inställningarna för den virtuella maskinen (under allmänt->avancerat) kan du ange uppstartsordningen. Du kanske ska bocka för att starta från nätverket...
Vi koplar i en internet kabel i speciellt utag för installation av xp och så startar vi om så ska den ladda installationen från servern. Att den bootar via nätvärk.Lars skrev:Hur gör du normalt för att installera XP från servern? I inställningarna för den virtuella maskinen (under allmänt->avancerat) kan du ange uppstartsordningen. Du kanske ska bocka för att starta från nätverket...
Att PXE-boota ska inte vara några problem med Virtualbox. Däremot förutsätter det antagligen att du bryggar in rätt nätverksinterface.
Jo det fungerar att boota nätvärket, den kommer igång. Men det blir fel, den säger att den inte hittar 'boot medium'
Detta beror väl på att den inte hittar någon inställning som xp har.
xpboot.png
Detta beror väl på att den inte hittar någon inställning som xp har.
xpboot.png
Har du bryggat rätt då? Utan att ha en Virtualbox till hands så erinrar jag mig annars att det där ser rätt mycket ut som Virtualboxs egna NAT?
Hur bryggar jag rätt då? För just nu kör jag med standard inställningarna.andol skrev:Har du bryggat rätt då? Utan att ha en Virtualbox till hands så erinrar jag mig annars att det där ser rätt mycket ut som Virtualboxs egna NAT?
Nu har du blivit pekad i rätt riktning. Är inte då detta ett alldeles utmärkt tillfälle att passa på och utföra lite egen research? :)
Oavsett vad så har jag som sagt ingen Virualbox till hands för tillfället.
Jo det är det jag gör, har försökt att testa mig fram och hitta rätt lösning. Men det går inte något bra. Hittar inte hur jag ska göra det.andol skrev:Nu har du blivit pekad i rätt riktning. Är inte då detta ett alldeles utmärkt tillfälle att passa på och utföra lite egen research?
Hittade detta på help.ubuntu
Kod: Markera allt
Networking
To start, NAT is by far the easiest way to get your guests connected to the interweb, but you may want to use the guests as servers. For this you need Host Networking.
Host Networking in Ubuntu 8.10
You just need to load the "vboxnetflt" modules if it isn't loaded yet.
sudo modprobe vboxnetflt
Note: This does not work by default with virtualbox-ose, as the vboxnetflt module doesn't seem to be included in the package. Fix unknown.
Du skulle kunna prova att installera virtualbox proprietära version då det står att virtualbox fria version(ose) inte fungerar.
http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads
Lägg till denna rad i din /etc/apt/sources.list:
Skriv följande i terminalen:
Skriv sedan:
Detta installerar senaste versionen av den proprietära versionen.
Prova därefter kommandot igen.
Lägg till denna rad i din /etc/apt/sources.list:
deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian intrepid non-free
wget -q http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/sun_vbox.asc -O- | sudo apt-key add -
sudo apt-get install virtualbox-2.1
-
I 9.04 finns i alla fall vboxnetflt med, och den där dkms-grejen kom väl redan i 8.10...
Har du paketet
virtualbox-ose-source installerat? I så fall finns källkoden under /usr/src/vboxnetflt-2.1.4 och det där byggs automatiskt m.h.a. dkms. Så här ser status ut hos mig:
Har du paketet

$ dkms status
vboxnetflt, 2.1.4, 2.6.28-11-generic, x86_64: installed
vboxdrv, 2.1.4, 2.6.28-11-generic, x86_64: installed
Jag körde det där som du skrev, så här blev det för migLars skrev:I 9.04 finns i alla fall vboxnetflt med, och den där dkms-grejen kom väl redan i 8.10...
Har du paketetvirtualbox-ose-source installerat? I så fall finns källkoden under /usr/src/vboxnetflt-2.1.4 och det där byggs automatiskt m.h.a. dkms. Så här ser status ut hos mig:
$ dkms status vboxnetflt, 2.1.4, 2.6.28-11-generic, x86_64: installed vboxdrv, 2.1.4, 2.6.28-11-generic, x86_64: installed
vboxdrv, 2.0.4, 2.6.27-11-generic, i686: installed
När jag installerade den ofria versionen av virtualbox så fungerade det inte, och när jag installerade virtualbox-ose igen så när jag körde dkms status får jag detta
vboxdrv, 2.0.4, 2.6.27-11-generic, i686: installed
dkms.conf: Error! No 'DEST_MODULE_LOCATION' directive specified.
dkms.conf: Error! No 'PACKAGE_NAME' directive specified.
dkms.conf: Error! No 'PACKAGE_VERSION' directive specified.
vboxdrv, 2.1.4, 2.6.27-11-generic, i686: built
dkms.conf: Error! No 'DEST_MODULE_LOCATION' directive specified.
dkms.conf: Error! No 'PACKAGE_NAME' directive specified.
dkms.conf: Error! No 'PACKAGE_VERSION' directive specified.
vboxnetflt, 2.1.4, 2.6.27-11-generic, i686: installed
-
Du kan prova om det hjälper med sudo /etc/init.d/virtualbox-ose setup, men det är kanske så att vboxnetflt är nytt för 9.04.
Det är troligen nyttt för 9.04 för det fungerade inte i 8.10Lars skrev:Du kan prova om det hjälper med sudo /etc/init.d/virtualbox-ose setup, men det är kanske så att vboxnetflt är nytt för 9.04.
Det fungerade inte att installera, delvis för att det inte kommer upp någon virtualbox program i menyn, och sedan så verkar det inte att fungera heller för den får några fel vid installationenJarulf skrev:Du skulle kunna prova att installera virtualbox proprietära version då det står att virtualbox fria version(ose) inte fungerar.
Lägg till denna rad i din /etc/apt/sources.list:Skriv följande i terminalen:Kod: Markera allt
deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian intrepid non-free
Skriv sedan:Kod: Markera allt
wget -q http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/sun_vbox.asc -O- | sudo apt-key add -
Detta installerar senaste versionen av den proprietära versionen.Kod: Markera allt
sudo apt-get install virtualbox-2.1
Edit:
Det fungerade att installera 2.1 versionen nu och får nu detta som Lars fick
vboxdrv, 2.1.4, 2.6.27-11-generic, i686: installed
vboxnetflt, 2.1.4, 2.6.27-11-generic, i686: installed

Nu fungerar det! Tack för eran hjälp 

Re: Virtualbox installation över lan [LÖST]
Skriv gärna hur du löste det omutifall att någon hittar den här tråden om ett år eller två 

Re: Virtualbox installation över lan [LÖST]
Istället för att använda NAT i nätvärks inställningarna så använder jag Värdegränssnitt. Sedan installerade jag den senaste versionen.Jarulf skrev:Skriv gärna hur du löste det omutifall att någon hittar den här tråden om ett år eller två