användarhantering över två ubuntumaskiner.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Loofy
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

användarhantering över två ubuntumaskiner.

Inlägg av Loofy »

Ok...
Då har jag dundrat in Ubuntu på ytterligare en dator i hemmet. Målet i första hand för den här burken är att den skall stå som central medialagringsplats. Men förmodligen kommer den att få serva även andra saker då jag vill prova mycket osv...

Hursomhelst så undrar jag lite hur man skall tänka när det gäller användarhanteringen etc.

Burken har 3 hårddiskar om 320 gb. Jag har gjort följande uppdelning:
sda1: 20 gb -> /
sda2: 100 gb -> /home
sda3: 200 gb -> /multimedia/music
---
sdb1 150 gb -> /multimedia/movie
--
sdc1 100 gb -> /multimedia/photo
sdc2 110 gb -> /bkp
(Jag har medvetet "sparat" lite utrymme om det skulle behövas någonstans senare)
--
Jag har alltså skapat ytterligare två bibliotek i roten en för multimedia och en för backup. (Strider detta mot allmän best practice? finns det några "big no no"'s till detta?)
Hursomhelst - målet är sedan att jag från exempelvis min laptop där jag oxå har Ubuntu installerat på skall kunna montera respektive volym på någon lämplig plats under homekatalogen. [Har en fråga till i detta ärendet nedan].
--
Men det kan ju inträffa exempelvis att vissa användare på en klient bara skall kunna ha tillgång till exempelvis /multimedia/music. Av den anledningen så har jag skapat en "grupp" för respektive multimedia-typ och gjort gruppen "ägare" till sin mapp. Men hur funkar det sedan... Jag vill ju att det är användaren på laptopen som skall "bli" medlem i mediaserverns grupp på något sätt? Men det är ju två "olika" register. Hur löser man detta?

Sedan praktiskt sätt när det gäller montering av volymer från mediaservern - då är min tanke att eftersom det finns flera användare av laptopen, att man då Mountar volymerna under /media/... och där efter skapar en symbolisk länk dit innifrån den påloggade användarens hemkatalog? Är jag inne på att hantera detta på ett bra sätt så här, eller bör man tänka på något annat sätt?

//Loofy
LapTop: Ubuntu 9.04 64bit
"Server": Ubuntu 8.04
Blivande Devbox: Ubuntu 9.04 64bit
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: användarhantering över två ubuntumaskiner.

Inlägg av philip5 »

Så som du har tänkt att göra är ett sätt (om jag förstår dig rätt). Mountningen kan ske med hjälp av nfs om man vill göra det enkelt för sig och vill man ha ökad säkerhet men fortfarande relativt enkelt så skulle sshfs vara en annan lösning som också kan styras på användarnivå.

När det gäller att hålla ordning på rättigheter för samma användare på flera system så kommer man in på katalogtjänster som t ex LDAP. Det kanske är lite overkill om det bara handlar om 2 datorer hemma som kanske är lättare att administrera att lokalt sätta upp samma användare på båda och sedan se till att de har samma inställningar. Annars är det just sånt här som LDAP löser. Då håller LDAP reda på vilka rättigheter, grupper och användardata som gäller för alla som finns på samma nätverk. Vid inloggning hämtas info om användarrättigheter från en LDAP-tjänst som måste vara igång på nätverket som delar ut rättigheterna. Skulle inte LDAP finnas tillgängligt så kan man sätta systemet att köra med de lokala inställningarna.

/Philip
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Loofy

Inlägg av Loofy »

Ok... LDAP alltså. Även om det är overkill för just detta fallet med två användare etc - så skulle det nog vara spännande att lära sig. :) Det kanske blir lättare att förstå principer om man håller det hela på en ganska "liten" nivå.

Jag kan dessutom berätta att jag (för tillfället) dessutom har en Dator med Vista och ntfs-partitioner på. Kan man med LDAP även integrera den datorn på något sätt?

Jag kommer ju inte ha tillgång till LDAP hela tiden på laptopen exempelvis då man är borta från nätverket etc. Hur löses detta? Och hur funkar det med synkning när man kommer tillbaka igen etc?
edit:
Jag antar att det krävs någorlunda prestanda på en dator som skall hantera LDAP? I detta expriment är så inte fallet - på sikt kommer dock denna del uppgraderas. Men för att sikta in sig på rätt nivå - hur krävande är LDAP?

//Loofy
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

När du inte har kontakt med LDAP så har du de lokala rättigheterna på datorn men inte rättigheter till nätverkstjänster och enheter.

Windows ska kunna använda LDAP också men är anpassat att köra sin egen katalogtjänst som heter AD (Active Directory) på windows. Man ska kunna sätta upp Samba som en AD-masterserver med nya Samba men det har jag inte gett mig på att testa.

LDAP i sig har rätt låga systemkrav på hårdvaran så det kan man nog köra på nästan vilken gammal burk som helst man har tillgång till. Det är först om man kommer upp i 100-tals användare som det kanske börjar behövas lite för att den ska ha bra svarstider.

LDAP kan också ha en adressbok och annan sådan info som alla i nätet kan dela i t ex sina epostklienter.

/Philip
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Loofy

Inlägg av Loofy »

Nåja jag har tittat lite på alla förslag du givit mig - och det verkar ändå som du hade rätt från början... en nfs-montering duger alldeles utmärkt för de behov jag kommer ha. :)

Men däremot så undrar jag följande. Finns det något sätt att alltid lägga till den här monteringen när man loggar på på datorn?
Och om man ställer datorn på att automatiskt montera volymerna - kommer detta då att generera massor med felmeddelanden när man loggar på datorn utan att ha tillgång till nätverket? Eller kan man få den till att endast göra det om "rätt" nätverk/host kan hittas?

//Loofy
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"