Hur försätta hårddiskar i viloläge vid inaktivitet? [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
orion
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Hur försätta hårddiskar i viloläge vid inaktivitet? [LÖST]

Inlägg av orion »

Som ovan - hur försätta hårddiskar i viloläge vid inaktivitet i ubuntu?
Senast redigerad av 2 orion, redigerad totalt 9 gång.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Hur försätta hårddiskar i viloläge vid inaktivitet?

Inlägg av eyerouge »

Hårddiskar har inget viloläge, så vitt jag vet. De antingen skriver/läser, eller så gör de ingenting, vilket i sig skulle kunna beskrivas som ett viloläge. De kan inte halv-skriva eller halv-läsa. Om din dator verkligen gått i viloläge borde hårddiskarna arbeta väldigt lite eller nästan ingenting alls. Det finns m.a.o. inget att bekymra sig över när det kommer till dem. Om de arbetar väldigt mycket när din dator i viloläge är något däremot felaktigt inställt, eller så kan de vara skadade.
Bild
orion

Inlägg av orion »

Jag har nog formulerat mig dåligt. Jag vill att hårddiskarna skall försättas i viloläge fast datorn är på, dvs om jag ex inte gör något med datorn under en viss tid så ska hårddiskarna sluta snurra - såsom i windows.

Jag vill nämligen sätta upp en server som ska vara på 24/7 - men då jag relativt sällan behöver komma åt den är det onödigt att diskarna ska behöva snurra hela tiden - främst ur ljudmiljösynpunkt.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

För att göra det du efterfrågar så använder du kommandot hdparm i terminalen. De växlar som kan vara intressanta för dig är -y, -Y. -B och/eller -S (OBS! Stort "S" inte litet).

Kod: Markera allt

man hdparm
       -y     Force  an  IDE drive to immediately enter the low power consumption standby mode, usually causing it to spin down.  The current power mode status can be checked
              using the -C flag.

-Y     Force an IDE drive to immediately enter the lowest power consumption sleep mode, causing it to shut down completely.  A hard or soft reset  is  required  before
              the  drive  can be accessed again (the Linux IDE driver will automatically handle issuing a reset if/when needed).  The current power mode status can be checked
              using the -C flag.

-B     Set  Advanced Power Management feature, if the drive supports it. A low value means aggressive power management and a high value means better performance.  Pos-
              sible settings range from values 1 through 127 (which permit spin-down), and values 128 through 254 (which do not permit  spin-down).   The  highest  degree  of
              power  management is attained with a setting of 1, and the highest I/O performance with a setting of 254.  A value of 255 tells hdparm to disable Advanced Power
              Management altogether on the drive (not all drives support disabling it, but most do).

-S     Set  the standby (spindown) timeout for the drive.  This value is used by the drive to determine how long to wait (with no disk activity) before turning off the
              spindle motor to save power.  Under such circumstances, the drive may take as long as 30 seconds to respond to a subsequent disk access, though most drives  are
              much  quicker.   The encoding of the timeout value is somewhat peculiar.  A value of zero means "timeouts are disabled": the device will not automatically enter
              standby mode.  Values from 1 to 240 specify multiples of 5 seconds, yielding timeouts from 5 seconds to 20 minutes.  Values from 241 to 251 specify from 1 to 11
              units  of  30  minutes,  yielding timeouts from 30 minutes to 5.5 hours.  A value of 252 signifies a timeout of 21 minutes. A value of 253 sets a vendor-defined
              timeout period between 8 and 12 hours, and the value 254 is reserved.  255 is interpreted as 21 minutes plus 15 seconds.  Note that some older drives  may  have
              very different interpretations of these values.
Ovanstående är ett utdrag ur Manualen för hdparm. Manualen får du fram genom att köra man hdparm.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jo, man kan stänga av hårddiskens rotation m.h.a. hdparm. Men det är inte säkert att det räcker. Beroende lite på vad du kör för program så finns det risk att skrivning av loggfiler eller annat drar igång hårddisken igen. Även läsning av filer som finns i cacheminnet aktiverar hårddisken om du inte monterar den med -o noatime.
orion

Inlägg av orion »

Tackar för svaren. hdparm verkar vara det jag är ute efter ( varför finns inte sådana inställningar i fstab? ).

Lars - är medveten om problemet men är beredd att testa. Generellt så går det att skruva ner antalet skrivningar till disken - så det kanske skulle inte bli nått problem.

En följdfråga - läste man-sidor för hdparm men fann ingen info om det går att använda gdparm tillsammans med mjukvaru-raid? Nån som vet?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Hdparm pratar direkt med hårddiskens firmware så jag tror att Linux-kärnan är helt ovetande om huruvida disken är i viloläge eller ej. Det enda som händer väl att skriv- och läsoperationer tar lite längre tid innan hårddisken får upp farten. Rimligtvis borde det fungerar med mjukvaruraid också.
orion

Inlägg av orion »

hdparm är precis vad jag har letat efter. En följdfråga - hur ställa in så att hdparm initieras automatiskt vid start så jag slipper göra om detta manuellt?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

orion skrev:hdparm är precis vad jag har letat efter. En följdfråga - hur ställa in så att hdparm initieras automatiskt vid start så jag slipper göra om detta manuellt?
Du skall kunna lägga till samma kommando som du kör i terminalen i filen /etc/hdparm.conf. Öppna den med root-rättigheter (t.ex. genom att trycka Alt-F2 och skriva "gksudo gedit"). Infoga något liknande nedanstående längst ned i filen:

Kod: Markera allt

command_line {
       hdparm -u0 -M 254 -c3 -a 768 -m 16 /dev/hda
}
Växlarna byter du ut mot de du använt i terminalen.
orion

Inlägg av orion »

Underbart! :D

Då var detta löst. Tackar alla för hjälpen.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Skönt att höra!

Markera gärna tråden som löst också, så blir den lättare att hitta för andra i framtiden. hur du gör står i min signatur.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"