Jag har läst någonstans att jag ska kunna ha rtorrent på min server och sen ska andra i nätverket kunna skicka torrentfilen till servern och den ska automatiskt börja ladda ner den. Hur fixar jag detta?

Tomasbjork
wtorrent lät bra. Finns det några nackdelar? Och har du någon länk till en bra howto?Konservburk skrev:T.ex. med webbgränsnittet wtorrent (om du vill göra det lätt för "de andra"). Eller kanske sätta upp en ftp-server som "de andra" kan ladda upp torrent-filer till. Och då sedan låta rtorrent bevaka ftp-katalogen.
Det är väl mest att den kanske inte är helt intuitiv att få igång. Men när den väl är installerad och klar så är den lätt att använda.tomasbjork skrev:wtorrent lät bra. Finns det några nackdelar?
http://www.wtorrent-project.org/trac/wiki/DebianInstalltomasbjork skrev:Och har du någon länk till en bra howto?
Hehe stod att det var en nybörjarguide men jag börjar ändå med den fråga. Den där ison jag ska ladda ner. Ska den installeras på servern eller dom andra datorerna i nätverket (som kör windows).Konservburk skrev:Det är väl mest att den kanske inte är helt intuitiv att få igång. Men när den väl är installerad och klar så är den lätt att använda.tomasbjork skrev:wtorrent lät bra. Finns det några nackdelar?
http://www.wtorrent-project.org/trac/wiki/DebianInstalltomasbjork skrev:Och har du någon länk till en bra howto?
tomasbjork skrev:Hehe stod att det var en nybörjarguide men jag börjar ändå med den fråga. Den där ison jag ska ladda ner. Ska den installeras på servern eller dom andra datorerna i nätverket (som kör windows).Konservburk skrev:Det är väl mest att den kanske inte är helt intuitiv att få igång. Men när den väl är installerad och klar så är den lätt att använda.tomasbjork skrev:wtorrent lät bra. Finns det några nackdelar?
If using Ubuntu, you will of course skip downloading the Debian .iso, the installation is much the same however.
Jo men alltså alla kommandon är ju för linux. Hur får man igång det på en windowsburk. Eller är jag bara trög?dmz skrev:tomasbjork skrev:Hehe stod att det var en nybörjarguide men jag börjar ändå med den fråga. Den där ison jag ska ladda ner. Ska den installeras på servern eller dom andra datorerna i nätverket (som kör windows).Konservburk skrev:Det är väl mest att den kanske inte är helt intuitiv att få igång. Men när den väl är installerad och klar så är den lätt att använda.tomasbjork skrev:wtorrent lät bra. Finns det några nackdelar?
http://www.wtorrent-project.org/trac/wiki/DebianInstalltomasbjork skrev:Och har du någon länk till en bra howto?If using Ubuntu, you will of course skip downloading the Debian .iso, the installation is much the same however.
Jag är inte riktigt säker på vad du menar, men wtorrent kör du på din ubuntu-server. "De andra" ansluter till den med sina webläsare och laddar upp torrentfiler med hjälp av dem. De spear ingen roll om de har windows mac eller linux.tomasbjork skrev:Jo men alltså alla kommandon är ju för linux. Hur får man igång det på en windowsburk. Eller är jag bara trög?
EDIT: alltså jag menar, måste jag först göra allt det där på ubuntuservern för att sen kunna skicka torrents till servern via andra windowsburkar?
Installera libcurl4-openssl-dev istället.tomasbjork skrev:EDIT2: När jag ska installera allt som behövs så får jag detta meddelande: "Paketet libcurl3-openssl-dev är ett virtuellt paket som tillhandahÃ¥lls av:
libcurl4-openssl-dev 7.18.2-1ubuntu4.3
Du bör uttryckligen ange ett att installera.
E: Paketet libcurl3-openssl-dev har ingen installationskandidat"
Vad gör jag för fel?
Tack,d et funka.Konservburk skrev:Jag är inte riktigt säker på vad du menar, men wtorrent kör du på din ubuntu-server. "De andra" ansluter till den med sina webläsare och laddar upp torrentfiler med hjälp av dem. De spear ingen roll om de har windows mac eller linux.tomasbjork skrev:Jo men alltså alla kommandon är ju för linux. Hur får man igång det på en windowsburk. Eller är jag bara trög?
EDIT: alltså jag menar, måste jag först göra allt det där på ubuntuservern för att sen kunna skicka torrents till servern via andra windowsburkar?
Installera libcurl4-openssl-dev istället.tomasbjork skrev:EDIT2: När jag ska installera allt som behövs så får jag detta meddelande: "Paketet libcurl3-openssl-dev är ett virtuellt paket som tillhandahÃ¥lls av:
libcurl4-openssl-dev 7.18.2-1ubuntu4.3
Du bör uttryckligen ange ett att installera.
E: Paketet libcurl3-openssl-dev har ingen installationskandidat"
Vad gör jag för fel?
Kod: Markera allt
export PKG_CONFIG_PATH=/usr/local/lib/pkgconfig
Tänkte jag med göra men hur installerar jag genom putty? tar jag länkadressen till filen och kör wget? Läste att den som fanns i "apt-get install rtorrent" kunde vara lite laggig men gjorde det ändå.Konservburk skrev:Jag skulle installera senaste, rtorrent 0.8.4 om jag var du. När det gäller problemet med
"No package 'libtorrent' found" så kan du ange vart den ska leta med hjälp av variabeln PKG_CONFIG_PATH, dvs där du installerade libtorrent... gissningsvis i /usr/local/
export PKG_CONFIG_PATH=/usr/local/lib/pkgconfig
Bara att byta ut mot 0.12.4 och 0.8.4 istället.* cd
* wget http://libtorrent.rakshasa.no/downloads ... 1.9.tar.gz
* tar -zxvf libtorrent-0.11.9.tar.gz
* cd libtorrent-0.11.9/
* ./autogen.sh
* ./configure
* make
* make install
* cd ..
* wget http://libtorrent.rakshasa.no/downloads ... 7.9.tar.gz
* tar -zxvf rtorrent-0.7.9.tar.gz
* cd rtorrent-0.7.9/
* ./autogen.sh
* ./configure --with-xmlrpc-c
* **after that command make sure you see "checking for XMLRPC.... OK" near the end of the outputted text**
* make
* make install
Tack så mycket. Det funka!Konservburk skrev:Klippt och klistrat från guiden...
Bara att byta ut mot 0.12.4 och 0.8.4 istället.* cd
* wget http://libtorrent.rakshasa.no/downloads ... 1.9.tar.gz
* tar -zxvf libtorrent-0.11.9.tar.gz
* cd libtorrent-0.11.9/
* ./autogen.sh
* ./configure
* make
* make install
* cd ..
* wget http://libtorrent.rakshasa.no/downloads ... 7.9.tar.gz
* tar -zxvf rtorrent-0.7.9.tar.gz
* cd rtorrent-0.7.9/
* ./autogen.sh
* ./configure --with-xmlrpc-c
* **after that command make sure you see "checking for XMLRPC.... OK" near the end of the outputted text**
* make
* make install
Du saknar /usr/local/lib i /etc/ld.so.conftomasbjork skrev:Får dock ett felmeddelande när jag ska starta rtorrent.
"rtorrent: error while loading shared libraries: libtorrent.so.11: cannot open shared object file: No such file or directory"
echo include /usr/local/lib | sudo tee -a /etc/ld.so.conf
sudo ldconfig
Alltså hur kung är du it!Konservburk skrev:Du saknar /usr/local/lib i /etc/ld.so.conftomasbjork skrev:Får dock ett felmeddelande när jag ska starta rtorrent.
"rtorrent: error while loading shared libraries: libtorrent.so.11: cannot open shared object file: No such file or directory"
echo include /usr/local/lib | sudo tee -a /etc/ld.so.conf
sudo ldconfig
Har du en sån fil då? Och vad har du isf för rättigheter på den?tomasbjork skrev:Alltså hur kung är du it!
Nu startar det men står att den inte kunde läsa resourcefilen ~/.rtorrent.rc
Går det fixa?
Hade visst inte det fast jag trodde det. Nu klagar den över hur filen börjar. ska pilla lite. återkommerKonservburk skrev:Har du en sån fil då? Och vad har du isf för rättigheter på den?tomasbjork skrev:Alltså hur kung är du it!
Går det fixa?
nvm. fick till dettomasbjork skrev:Hade visst inte det fast jag trodde det. Nu klagar den över hur filen börjar. ska pilla lite. återkommerKonservburk skrev:Har du en sån fil då? Och vad har du isf för rättigheter på den?tomasbjork skrev:Alltså hur kung är du it!
Går det fixa?
Det betyder att du har ett syntax-fel på rad 12. Posta filen om du behöver hjälp att hitta vad det kan tänkas bero på.tomasbjork skrev:Såhär står det:
rtorrent: Error in option file: ~/.rtorrent.rc:12: Invalid start of name.