Jag har en server som bland annat har till uppgift att lagra mina backuper från mina datorer hemma. Än så länge fungerar det hyfsat med Unison att överföra filerna i det lokla nätverket även om det tar sin tid. För att göra det hela extra säkert lagrar jag kopia av mina backuper på en dator som finns hos päronen. Enda problemet är när jag använder Unison för att överföra kopiorna via internet så tar den extremt mycket tid på sig att överföra filerna. Jag använder följande kommando:
Kod: Markera allt
unison backup -ui 'text' -silent -force /home/backup/ -retry 5
Kod: Markera allt
root = /home/backup/
root = ssh://backup@adress_till_backup-server.test/home/backup/
# place new files at the top of the list
sortnewfirst = true
# Sätt igång logg
log = true
# Some regexps specifying names and paths to ignore
ignore = Name *~
ignore = Name .*~
Jag funderar på att använda rsync istället, dels för att den presterar bättre (förmodligen) och dels för att jag vill enbart ha en kopia som ser precis ut som i mappen /home/backup/. Tas en fil bort på serven så kommer motsvarande fil att tas bort på backupserven också, kommer en ny fil på serven så ska den filen kopieras till backupserven.
Kan någon hjälpa mig med att få upp hastigheten eller att fixa ett kommando för rsync som gör det jag vill göra? Jag vet, allt finns att läsa på "man rsync", men eftersom att det rör sig om väldigt viktiga filer så vill jag hellre låta någon som är säker på sin sak att fixa ett fungerade kommando som sedan ska köras med crontab.
Fråga 2
I korthet fungerar mitt backup-system följande; backupscript körs på användardatorn och backupen sparas, sedan så överförs den till serven vid en annan tidpunkt. Systemet bygger på att det som finns i backup-mappen på användardatorn finns också på serven, de speglas mer eller mindre med varandra. Så att vill jag spara backuper för en månad så sparas dessa på båda datorerna. Men backuperna tar en hel del plats på den bärbara och funderar på att minska det till två veckor, men detta medför att de enbart lagras två veckor på serven också.
Finns det något sätt att enbart överföra nya filer till serven och fullkomligt strunta i att hämta saknade filer från serven till den bärbara?