Samverkan mellan Linux-forum

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Samverkan mellan Linux-forum

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Systrar och Bröder i Linux-världen, med eller utan linuxdist installerad på den
egna datorn, här kommer en fråga till er alla:

Borde inte vi som är engagerade och intresserade av Linux och olika varianter
på detta operativ försöka få till stånd någon form av samverkan?

Ett av de mest belysande effekterna på positivt resultat av något sådant tycker
jag mig ha sett under några korta, men intensiva dagar här på forumet, iochmed
"fredsstyrkan" från Linuxportalens inmarsch.

De har ju i sanning fått till stånd en förändring till det positiva här inne.

Det blev lite av att kunna vända sig till en gammal god vän när man fått egna problem.
Att ha en känd, god väns axel att stödja sig mot i stormens stund.
De har lyssnat, fått till stånd att flera här inne har börjat lyssna och nog har de
utifrån kunnat se på oss med lite mer klara ögon än vad vi själva gjort. Stort Tack till dem!

Kan Ubuntu-se spela en sådan roll mot någon behövande? Kanske inte redan idag, men framledes?
Det är något jag skulle vilja se och uppleva. Om inte annat borde vi i alla lägen vara
öppna i våra forum och i en positiv anda informera om alternativ. Vi i detta forum har ju
Ubuntu. Linuxportalens verksamhetsfält är väsentligt bredare, hela Linux-världen. Osv., osv..

Samverkan är något mer än att bara vara inloggad som deltagare på forumet. Exakt hur,
det skulle kunna utformas, det vet inte jag. Men att det står var och en fritt att registrera sig
på andra forum och där sedan ta del av verksamheten som medlem är ju vackert nog.

Men att därifrån, till att göra det som folket från Linuxportalen defacto gjort för oss, kräver
lite mer av deltagarna. Det är detta lilla extra som jag efterlyser. Idag var det vi som var i
trångomål och behövde någons hjälp att lösa upp stelnade positioner. I morgon kan det vara
någon annan. Är vi då bereddda att gå in där för att osjälviskt hjälpa till? 

Har vi verktygen som krävs?

En första sak i närmandet till varandra skulle ju kunna vara att vi i alla enskilda forum länkar till
övriga samverkanspartners t.ex..

Månne att munken är ute och cyklar nu, kanske några av er tänker. Ja, kanske. Det får framtiden
utvisa. Men ensam är inte alltid stark. Att dela varandras bördor gör stegen lättare för den först
drabbade, i vart fall.

Denna fundering fick jag efter att ha läst ett inlägg från Urban Anjar.

Nu inväntar jag synpunkter och drar mig försynt undan en stund . . .  ;)

Hälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Emil.s
Kontakt:

SV: Samverkan mellan Linux-forum

Inlägg av Emil.s »

Mycket bra idé!
Det där skulle absolut vara något för framtiden. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Samverkan mellan Linux-forum

Inlägg av Urban Anjar »

Länka kan man definitivt göra, men kanske inte bara så där i största allmänhet till förstasidan utan ännu bättre tror jag det blir att ni länkar till en bra handledning hos och att LP gör samma sak till någon bra resurs hos US. Då slipper vi dubbeljobb samtidigt som vi "säljer in" varandras tillhåll.

Se'n tror jag vi skulle kunna samarbeta om konkreta projekt och kampanjer. Vi har till exempel en grej kallad Strulfritt, som vi inte verkar få tummen ur med ensamma. Det går ut på att skapa en sida som säljer in Linux väldigt försiktigt och otekniskt och som hänvisar till ett par tre lämpliga nybörjardistar där Ubuntu och SuSE är rätt givna samt några bra linuxsajter, och nu tror jag snart man vågar länka till US också  ;)

Ett utkast finns här http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Strulfritt, Jonas har fixat en domän och lite designförslag finns här och var.  Nu har jag inte förankrat det här "bakåt", men jag tror inte det skulle vara omöjligt att göra det ihop om intresse finnes.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"