No such file or directoryProva att starta om ssh-servern. Det gör du från debian-datorn:
Kod: Markera allt
/etc/init.d/dropbear restart

Kan jag ha misslyckats med "Dropbear" installationen?

No such file or directoryProva att starta om ssh-servern. Det gör du från debian-datorn:
Det verkar inte bättre än så. Men det väl bara att försöka installera den igen antar jag...Hans Linde skrev:No such file or directory/etc/init.d/dropbear restart
![]()
Kan jag ha misslyckats med "Dropbear" installationen?
apt-get install dropbear
Här kommer jag inte "iväg".Ubuntu-datorn, inte inloggad på Debian-datorn
ssh -p 22222 användarnamn@ipnummer
Det där kommandot ska köras i en terminal på ubuntu-datorn. Eftersom det står "-su:" så gissar jag att du är inloggad på debian-datorn.Hans Linde skrev:Här kommer jag inte "iväg".Ubuntu-datorn, inte inloggad på Debian-datorn
ssh -p 22222 användarnamn@ipnummer![]()
-su: ssh: command not found
I så fall innebär inte det här att jag loggaur, eller?Det där kommandot ska köras i en terminal på ubuntu-datorn. Eftersom det står "-su:" så gissar jag att du är inloggad på debian-datorn.
Nu ska du ändra dropbear-inställningarna så att det inte går att logga in med root-kontot och dessutom kräva en nyckelfil. Vi göra även det hela ännu säkrare genom att byta ssh-port:
echo DROPBEAR_PORT=22222 >/etc/default/dropbear
echo 'DROPBEAR_EXTRA_ARGS="-w -s"' >>/etc/default/dropbear
Nästa gång du loggar in med ssh så måste du ange den nya porten:
När jag skriverInte nödvändigtvis nej. Det skulle kunna hända att du blir utkastad när servern startas om, men troligtvis är du fortfarande inloggad.
Du kan ha startat ett subskal eller något liknande. Det går nog bra om du kör "exit" en eller kanske två gånger till. Men själv skulle jag tagit en helt ny terminal för att komma runt problemet.Hans Linde skrev:När jag skriverInte nödvändigtvis nej. Det skulle kunna hända att du blir utkastad när servern startas om, men troligtvis är du fortfarande inloggad.
exit
och får besked
logout
Men iaf för beskedet
-su: ssh: command not found
Vad har jag lyckats med då?
Då är det dags att dubbelkolla så att du har rätt nyckel på rätt ställe.Hans Linde skrev:Permission denied (publickey).
Envist!
ssh -p 22222 användarnamn@ipnummer
Efter lite pyssel lyckas jag med hjälp avPå debian-datorn ska det också finnas en underkatalog som heter .ssh i den nya användarens hemkatalog. Däri ska det finnas en fil som heter authorized_keys som ska innehålla precis samma sak som id_rsa.pub på ubuntu-datorn.
Du måste få över den publika nykeln, id_rsa.pub till filen authorized_keys.Hans Linde skrev:Efter lite pyssel lyckas jag med hjälp avPå debian-datorn ska det också finnas en underkatalog som heter .ssh i den nya användarens hemkatalog. Däri ska det finnas en fil som heter authorized_keys som ska innehålla precis samma sak som id_rsa.pub på ubuntu-datorn.
cd /home/.....
förvissa mig om att
~/.ssh
har inte skapats för det nya konto.
cp ~/.ssh/id_rsa.pub authorized_keys
su - användarnamn
mkdir ~/.ssh
cd ~/.ssh
wget ipnummer/authorized_keys
Ah-haa.........jag ser felet............tror jag.Därefter hämtar du filen med wget på debian-datorn. Men det är bäst att du byter till den nya användaren först. Och den här gången är "ipnummer" ubuntu-datorns ipnummer.
Jag för söker försäkra mig om att det finns en nätverksförbildelse för DebiaPCn.Så jag gör ett förnyat försök med det här igen.
a@a:~$ ssh -p 22222 a@192.168.0.198
ssh: connect to host 192.168.0.198 port 22222: No route to host
a@a:~$
Men det räckte inte "ända fram"......än.
Är jag på spåret eller?
Du måste vara root för att köra det skriptet.Hans Linde skrev:Jag för söker försäkra mig om att det finns en nätverksförbildelse för DebiaPCn.
Den har tidigare tappat kontakt efter ett tag. Så jag skriver följande:
dhcp.sh
och svaret blir
-bash. dhcp.sh: command not found
Du menar inteDu måste vara root för att köra det skriptet.
Kommandot id tar reda på vilken användare du är just nu. För att bli root kan du använda kommandot su - och trycka enter, samt skriva in lösenord. Sedan bör du kunna köra dhcp.sh hoppas jag.Hans Linde skrev:Du menar inte
su - dhcp.sh
för det funka inte.![]()
Debian-datorn ska vara igång, du ska logga in som root och du ska köra modprobe 3c509 och dhcp.sh så att nätverket kommer igång.Hans Linde skrev:Nej......men nu är ju DebianPCn promt med ursprungsanvändaren???
Iaf är jag väll på fel spår eller?
su - användarnamn
mkdir ~/.ssh
cd ~/.ssh
busybox wget ipnummer/authorized_keys
cp ~/.ssh/id_rsa.pub authorized_keys