Äntligen finns ATI Catalyst 9.3 ute

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Äntligen finns ATI Catalyst 9.3 ute

Inlägg av Hund »

Det tog sin tid innan den kom, men det är nog väl värt väntan. :)

Du kan läsa om dom intressanta nyheterna på Phoronics: http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... site&num=1
Laddar hem den nya versionen gör du på ATI:s hemsida: http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Äntligen finns ATI Catalyst 9.3 ute

Inlägg av TweekiE »

Hund skrev:Det tog sin tid innan den kom, men det är nog väl värt väntan. :)

Du kan läsa om dom intressanta nyheterna på Phoronics: http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... site&num=1
Laddar hem den nya versionen gör du på ATI:s hemsida: http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
vad är det?
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

While the Catalyst driver for Windows was released a number of days ago, the Catalyst Linux driver was missing. It has, however, been released today. AMD's Linux engineers ended up delaying the Catalyst 9.3 release so they could spend additional time tuning this driver, since it will be the last release that supports the R300 through R500 series as the support is being dropped. The significant feature that was pushed back into the Catalyst 9.3 Linux driver is improved Composite support.

De måsta hae ändrat sig, det finns ingen Linux version dår nu.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Det var en god nyhet!

Precis som Hans Linde så hittar jag inte Linuxversionen för nedladdning. Konstigt.

EDIT: Det är här jag letar: http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Somvanligt så kan inte vi jaunty användare njuta av det :( Det var sista gången jag köpte ATI.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Leta på rätt sida då. :P http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
Rasmus skrev:Somvanligt så kan inte vi jaunty användare njuta av det :( Det var sista gången jag köpte ATI.
Det skeppas ju redan drivisar med 9.04. Men du kan inte räkna med att dom stödjer en färsk beta. Du får lugna dig tills dess att 9.04 släpps.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Flämt :P :-[ ......Pinsamt..Jag missade att det var en "draglist" på sidan.
I min installning av webläsaren, så behöver man dra lite i listen för att Linux alternativet ska vissas.

EDIT:
Men vad gör du med den? Hur installera jag en sådan?
ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run
wee
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av wee »

Den kan startas med sh.
~$ sh ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

h@h:~/Skrivbord$ sudo sh ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run
[sudo] password for h:
Created directory fglrx-install.B14822
Verifying archive integrity... All good.
Uncompressing ATI Proprietary Linux Driver-8.593....................................................................................................

Det ser likadan ut fortfarande......så det var säkert framgångsrikt. :D
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Hund skrev: Det skeppas ju redan drivisar med 9.04. Men du kan inte räkna med att dom stödjer en färsk beta. Du får lugna dig tills dess att 9.04 släpps.
Boring, dem är ju gamla. Allt som inte är bleeding edge är skräp! :P
Dessutom var det aldrig några problem med nvidia. Säga vad man vill om prestanda och prisvärde, men finns det inga drivrutiner funkar det ändå inte.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rasmus skrev:
Hund skrev: Det skeppas ju redan drivisar med 9.04. Men du kan inte räkna med att dom stödjer en färsk beta. Du får lugna dig tills dess att 9.04 släpps.
Boring, dem är ju gamla. Allt som inte är bleeding edge är skräp! :P
Dessutom var det aldrig några problem med nvidia. Säga vad man vill om prestanda och prisvärde, men finns det inga drivrutiner funkar det ändå inte.
Det finns ju full fungerande drivisar till alla versioner av Ubuntu, när 9.04 släpps kommer det även finnas fungerande drivisar till den med. Vad är problemet? :P
verkligen

Inlägg av verkligen »

Hans Linde skrev:h@h:~/Skrivbord$ sudo sh ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run
[sudo] password for h:
Created directory fglrx-install.B14822
Uncompressing ATI Proprietary Linux Driver-8.593....................................................................................................

Det ser likadan ut fortfarande......så det var säkert framgångsrikt. :D
sh: Can't open ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run får jag som svar när jag ger mej på't. Tänkte det skulle gå lika bra att ändra properties och dubbelklicka, vilket det gjorde en stund tills en meddelanderuta krävde att man var super user. Jag förstår inte vitsen med att jag inte är super user om det ändå bara är jag som använder datorn, hsh läste jag lite och satte password på root-kontot och loggade in, men då kommer jag ju till ett helt rent ubuntu och även om jag skulle dra ner drivisarna dit och installera så skulle jag ju tvingas logga in på root-kontot varje gång för att det skulle fungera(?)... jag är verkligen förvirrad nu.

Något jag hoppas att installationen av dom här drivisarna ska lösa - när jag förhoppningsvis tack vare er hjälp lyckas med det - är att dual displays inte kommer komma nästan helt utan några som helst options (disable:a den sekundära bildkällan när den inte ens är igång vore ju trevligt t.ex) och sen såklart inte längre förstöra mestadelen av inställningarna man gjort i compiz fusion om man ger sej på att ha monitor och teve inkopplad samtidigt; är jag en drömmare?

Ni har säkert redan gissat det men jag är världskass på datorer och alldeles färsk vad gäller ubuntu. Chansen att det finns fler folk som kan hjälpa en när man är riktigt okunnig ökar ju däremot, så jag är hoppfull. ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du gjort filen körbar? Om inte högerklicka på filen och välj egenskaper, under fliken rättigheter bockar du för att den ska vara körbar. Öppna sedan terminalen och ställ dig i rätt mapp (Antar du laddat hem filen till skrivbordet?)

Kod: Markera allt

cd Skrivbordet
Tror det blir Skrivbordet på svenska? Annars är det Desktop om du har det på engelska:

cd Desktop
Kör sedan igång installationen:

sudo ./ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run
Vitsen med att man som användare saknar rättigheter beror till stor del på att ingen kan göra något på din dator, det är dom yttre hoten som man tänker på, inte en familjemedlem eller liknande. Se på Windows.. Ett paradis för virus etc.
verkligen

Inlägg av verkligen »

Tack! blev nog lite lurad av att varje gång jag startar terminal hamnar jag på tommy-desktop, vilket tydligen inte är den vanliga desktopen(?), kunde inte flytta mej till dom kataloger som syntes heller när jag listade vad som fanns där jag var, men tack å lov kunde jag drag-droppa (min enda räddning ;)) filen så skrevs hela sökvägen, sudo på det och allting installerades utan problem...

Edit: Hade blivit bortskämd med att inte behöva göra omstart efter varje program och förstod inte att en sån krävdes, allt funkar för tillfället utmärkt.

OffTopic: Jag håller inte på å smutsar ner i nyhetsdelen av forumet med mina frågor om hjälp hoppas jag, hittade hit via google och hade ingen aning om var i forumet jag befann mej... första posten åtminstone.
Användarvisningsbild
d3b0v0
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av d3b0v0 »

oj, lyckades på nåt sätt göra ny tråd av det, i vilket fall finns inte mitt grafikkort i listan...

Fujitsu Siemens Amilo Pi 2530
Intel Core Duo T5250 1.5 GHz
3 Gib ram
ATI Mobility Radeon HD 2300
Fujitsu Siemens Amilo Pi 2530
Intel Core Duo T5250 1.5 GHz
3 Gib ram
ATI Mobility Radeon HD 2300
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

verkligen skrev:Tack! blev nog lite lurad av att varje gång jag startar terminal hamnar jag på tommy-desktop, vilket tydligen inte är den vanliga desktopen(?), kunde inte flytta mej till dom kataloger som syntes heller när jag listade vad som fanns där jag var, men tack å lov kunde jag drag-droppa (min enda räddning ;)) filen så skrevs hela sökvägen, sudo på det och allting installerades utan problem...

Edit: Hade blivit bortskämd med att inte behöva göra omstart efter varje program och förstod inte att en sån krävdes, allt funkar för tillfället utmärkt.

OffTopic: Jag håller inte på å smutsar ner i nyhetsdelen av forumet med mina frågor om hjälp hoppas jag, hittade hit via google och hade ingen aning om var i forumet jag befann mej... första posten åtminstone.
tommy-desktop är förmodligen namnet på din dator?
Användarvisningsbild
pata66

Inlägg av pata66 »

Problem med att installera driv rutin.

Fast jag skriver su och får ange mitt lösenord för att bli Super-User så kan jag inte installera uppdateringen?
Den bärjar att paccka upp filer med sen kommer det upp att jag måste vara Super-User??? Är jag inte det ?

Se Print ifrån terminalen och hitta vad jag gör fel ?

< Do something unusual today. Pay a bill. >
 -----------------------------------------
  \
   \
       ___  
     {~._.~}
      ( Y )
     ()~*~()   
     (_)-(_)   
pata@pata-laptop ~ $ su
Lösenord: 
   \
    \
        .--.
       |o_o |
       |:_/ |
      //   \ \
     (|     | )
    /'\_   _/`\
    \___)=(___/

pata-laptop pata # sudo '/home/pata/Skrivbord/ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run' 

[/code

[code]Created directory fglrx-install.r24305
Uncompressing ATI Proprietary Linux Driver-8.593...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
==================================================
 ATI Technologies Linux Driver Installer/Packager 
==================================================
Detected configuration:
Architecture: i686 (32-bit)
X Server: X.Org 7.4 
Efter det så får jag medelandet att jag måste vara Super- User??

Vad gör jag för fel ?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

När du gjorde dig till root, skrev du "sudo su" eller "su" bara? Enklast är att köra kommandot "sudo ./home/pata/Skrivbord/ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run".
Användarvisningsbild
pata66

Inlägg av pata66 »

Det blir sak samma då. efter en stund så kommer det upp att jag måste vara Super_User ???

[
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Äntligen så flimrar inte video när man har Composite igång. Men det funkar mycket sämre än Nvidias drivare, om jag tex startar gtk-RecordMyDesktop så blir datorn rejält seg.
Windowsdrivaren funkar bättre, det såg jag på Big Buck Bunny i HD-upplösning. Men förhoppningsvis så blir Linuxdrivaren lika bra inom en inte alltför avlägsen framtid

Om jag minns rätt så funkade inte ./ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run för mig utan fick köra sh ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"