plun skrev:
Jo... om man är på "nördnivå"....
90% av alla användare kommer aldrig nära epitetet "nörd" de vill bara använda sin PC.
För alla dessa är terminalen en totalt meningslös konstig sak som måste användas.
Om man skriver kommando-referenser utförligt så att vem som helst kan följa dem ser jag inte problemet.

Linux/Unix kräver trots allt lite av sina användare, och tyvärr är inte Ubuntu riktigt i närheten av OS X än.
Saken är den att när man väl lärt sig terminalens kommandon så jobbar man mycket mer effektivt och snabbare. Något som tar 20 musklick i fyra fönster skriver man på 3 sekunder. Dock är inlärningskurvan brantare än Väggen i Sälen från början, så jag förstår varför många skyr terminalen som pesten. Det finns dessutom många operationer som inte
går att genomföra i ett GUI, t ex att få till dual-head och semi-professionell audio-hantering. Att inte ha någon som helst koll förrän denna tid kommer gör ju detta ändå krångligare än om man bekantat sig med eländet från början.
Förmodligen så krånglar jag till en hel del när jag hjälper nybörjare, det finns säkert en massa grafiska verktyg för att göra det jag beskriver. En sak som är bra dock, är att terminallösningarna ofta är universella och frågorna ofta mycket ospecificerade.
Scenario:
Q: Hur gör man x?
A: Du trycker <alt>+<F2> och skriver "gksudo ..."
Q: Det fungerade inte, vad gör jag för fel?
A: Vilken fönsterhanterare kör du?
Q: Fönsterhanterare?
A: Okej. Kör du Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu?
Q: Kubuntu
A: Aha. då ska du...
osv.